Aalto-yliopisto 18.3.2015 Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki Rahoitusoikeus Aalto-yliopisto 18.3.2015 Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Luennon aiheet Sijoituspalvelut ja niiden merkitys Lainsäädäntörakenne Sijoitusneuvonta Luottojuridiikan harjoitustehtäviä
Sijoituspalvelut Markkinoilla ja arvopaperimarkkinalainsäädännössä (laajasti ymmärrettynä) kaksi porrasta Liikkeeseenlaskijan ja markkinan suhde + markkinapaikkasääntely Sijoituspalvelut ja niiden sääntely Sijoituspalveluissa kyse pääasiassa palveluista, joita pankki tms. sijoituspalveluyritys tarjoaa, jotta loppusijoittaja pääsisi markkinalle ja voisi toimia siellä. Lainsäädännöllisesti sijoitusrahastojen hallinnointi ei ole sijoituspalvelua, mutta rahasto-osuuksien tarjoaminen sijoittajalle voi olla (esim. pankin sijoitusneuvonta). Jaottelu pankki / sijoituspalveluyritys Esim. 144 mrd omaisuudenhoidossa 12/2013 Suomessa.
Lainsäädäntörakenne Sijoituspalvelujen tarjoamisen sääntely harmonisoitu hyvin pitkälle EU:ssa. Keskeinen on ns. MiFID-direktiivi, joka tuli voimaan 2007. Nyt valmisteilla MiFID 2 –sääntelykokonaisuus. Keskeisiä säädösmuotoja: EU-tasolla: direktiivi, EU-asetus Kotimaisella tasolla: laki, asetus, Finanssivalvonnan määräys (tai ohje) Sääntely moniportaista ns. Lamfalussy-mallilla
MiFID–sääntelyn rakenne I-taso MiFID - päädirektiivi II-taso Täytäntöönpanodirektiivi mm. organisaatiota ja asiakassuhteita koskevat säännökset. Syyskuu 2006 Täytäntöönpanoasetus mm. kaupparaportointia ja transparenssia koskevat säännökset. Syyskuu 2006 III-taso CESR-yhteistyö implementoitava suoraan voimassa jäsenvaltioissa Kansallinen lainsäädäntö ja Fivan määräykset Voimaan 31.1.2007, sovellettava 1.11.2007
Asiakasluokittelu Hyväksyttävät vastapuolet: Toinen pankki, sijoituspalveluyritys, rahastoyhtiö, vakuutusyhtiö, keskuspankki, valtio (Muut) ammattimaiset asiakkaat: Suuryritykset ”yhteisösijoittajat” + asiakkaan pyynnöstä ammattimaisena: asiakkaalla on valmiudet tehdä itsenäisiä sijoituspäätöksiä ja ymmärtää niihin liittyvät riskit ja jos asiakas lisäksi täyttää vähintään kaksi seuraavista vaatimuksista: 1) asiakas on toteuttanut huomattavan suuria liiketoimia kyseisillä markkinoilla keskimäärin kymmenen kertaa neljännesvuodessa neljän viimeksi kuluneen vuosineljänneksen aikana; 2) asiakkaan sijoitusvarallisuuden arvo on yli 500 000 euroa; 3) asiakas työskentelee tai on työskennellyt rahoitusalalla ammattimaisesti vähintään vuoden tehtävässä, joka edellyttää tietämystä suunnitelluista liiketoimista ja palveluista Ei-ammattimaiset asiakkaat Asiakasluokittelu vaikuttaa tiedonantovelvoitteisiin, tietyn asiakassuojasääntelyn soveltuvuuteen ja korvausrahastosuojaan.
Sijoituspalvelut Toimeksiantojen välittäminen / toteuttaminen Kaupankäynti omaan lukuun Omaisuudenhoito Sijoitusneuvonta Liikkeeseenlaskun takaaminen / järjestäminen Monenkeskisen kaupankäynnin järjestäminen Rahoitusvälineiden säilyttäminen
Sijoituspalvelusopimuksien yleispiirteitä Kirjallisuus (tai sähköinen muoto) ei-ammattimaisten kanssa Normaalit vakioehtojen liityntäperiaatteet / ankarat ja yllättävät ehdot Asiantuntijapalvelun tarjoaminen Ilmoitettava asiakasluokittelu Normaalit edustusvaltakysymykset Ns. kannustinkielto (ks. SipaL 10:2), joka ei kuitenkaan ole ehdoton. MiFID 2:ssa tärkeä uudistus tulossa?