Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Yksilö ostajana.
MOTIVAATIO.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
Terveystieto 7.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AIKUINEN OPPIJA.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oppimisorientaatioita
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Suuttumuksen hallinta
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
FREUD ja psykoseksuaalinen kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Psykologian perustiedot 1
Sosioemotionaalinen kehitys
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Motorinen kehittyminen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Aikuisen Ajattelu.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
11. Perinnöllisyys ja ympäristö
Kuntoutus - kuntoutuminen
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Elämänkaarinäkökulma
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuus-teoriat
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset Perimä vs. ympäristö Aiemmin: - mm. Gesell: ”Geenit ohjaavat kehitystä” vs. Watson Nykyään: Kumpikin tekijä vaikuttaa, mutta kuinka ympäristö ohjaa ja muokkaa perinnöllisten piirteiden ilmenemistä? Mikä on lapsen oma rooli kehityksessään? Aiemmin: passiivisia, ulkoisten voimien ohjaamia Nykyään: aktiivisia agentteja, ohjaavat kehitystään. Uteliaita oppimaan ja hakeutumaan vuorovaikutukseen. Muilta saadusta tiedosta tehdään tulkintoja, jotka ohjaavat sosiaalista käyttäytymistä.

Mikä on sopiva yksikkö sosiaalisen kehityksen opiskelussa?  Aiemmin: lapsi Nykyään: lapsi, sosiaalinen suhde (äiti-lapsi, kaksi lasta), sosiaalinen ryhmä (perhe, ystäväpiiri). Onko kehitys jatkuvaa vai jaksottaista? Onko käyttäytyminen laadullisesti erilaista eri vaiheissa vai kehittyykö uusi kyky aiemmin opitun pohjalle? Riippuu siitä, kuinka pitkää aikaväliä tarkastellaan: pitkällä aikavälillä vaiheet näkyvät, lyhyellä aikavälillä huomataan, etteivät muutokset tapahdu itsestään vaan aina seurauksena jostakin. Nykyään: sosiaalinen kehitys jatkuvaa, mutta siihen kuuluu vaiheita, joissa muutokset ovat suhteellisen äkillisiä.

Onko sosiaalinen käyttäytyminen seurausta tilanteesta vai yksilöstä? Lapset etsivät luonnostaan tilanteita, joissa voivat ilmaista persoonallisuuttaan. Onko sosiaalinen kehitys samanlaista eri kulttuureissa? Osa painottaa samanlaisuutta, osa kulttuurin merkitystä. Useimpien mielestä jotkin sosiaalisen kehityksen puolet ovat universaaleja, osa taas kulttuurista riippuvaisia.

Onko sosiaalinen oppiminen erilaista eri historian aikakausina? Yhteiskunnalliset muutokset (teknologia, avioerojen lisääntyminen, päivähoidon lisääntyminen) Historialliset tapahtumat (sodat, luonnonmullistukset) Onko sosiaalinen kehitys yhteydessä muihin kehityksen alueisiin?   Esim. motoristen taitojen kehitys, kuten osoittaminen, helpottaa vuorovaikutusta ennen puhekyvyn kehitystä. Kognitiivisten kykyjen kehitys helpottaa mm. toisten käyttäytymisen tulkintaa.

Kuinka tärkeä on äidin rooli lapsen sosiaalisessa kehityksessä Kuinka tärkeä on äidin rooli lapsen sosiaalisessa kehityksessä? - Etenkin Freud korostanut äidin merkitystä. - Nykyään uskotaan useiden yksilöiden ja ryhmien vaikuttavan kehitykseen. Kulkeeko kaikkien sosiaalinen kehitys samalla lailla? - samoista lähtökohdista eri pisteeseen/erilaisista lähtökohdista samaan pisteeseen - elämäntilanteisiin reagoidaan eri tavoin

Kuinka arvioimme lasten sosiaalista kehitystä?  - lapsen (sukupuoli, ulkonäkö), aikuisen (masennus, väkivaltaisuus) ja tilanteen ominaisuudet (luokkahuone vs. puisto) vaikuttavat arviointiin. Lapsen käyttäytymisen leimaaminen voi lisätä tämän negatiivista käytöstä. Määrittävätkö kehityspsykologit yksinään sosiaalisen kehityksen?  - lastenlääkärit, psykiatrit, antropologit, ekonomit, sosiologit, historioitsijat, geenitutkijat…

Sosiaalisen kehityksen teorioita 1. Psykodynaaminen perspektiivi Freud - biologiset vietit ja vaistot ohjaavat, ympäristö muokkaa. id, ego ja superego Jaksottaisuus: oraalinen, anaalinen ja fallinen (Oidipus ja Electra kompleksit), latenssivaihe ja genitaalinen vaihe. Vaikutukset aikuisuuteen

Freud, ympäristön merkitys 8 kehitysvaihetta vauvasta vanhuusikään Erikson Freud, ympäristön merkitys 8 kehitysvaihetta vauvasta vanhuusikään Edellinen tehtävä tulee suorittaa ennen seuraavaan siirtymistä + Varhaisten vuosien, perheen ja vuorovaikutuksen merkitys - Ei empiiristä tukea, aineiston luotettavuus ja keräystavat, lapsuuden seksuaalisuuden korostus

2. Oppimisteoriat - Jatkuvuus, passiivisuus Klassinen ehdollistuminen (Pavlov, Watson) Välineellinen ehdollistuminen (Skinner) Vaistojen pelkistymisen/alenemisen teoria (Hull): ehdollistuminen johtaa oppimiseen vain, jos se liittyy johonkin perusviettiin. + fobioiden poistaminen, lasten käytösongelmat - Ikäryhmien ja biologisten erojen huomiointi

3. Kognitiivisen oppimisen näkökulma Bandura: - sosiaalisen oppimisen teoria (tarkkaavaisuus, säilyttäminen, jäljittely, motivaatio) vastavuoroinen määrittely Pystyvyyden tunne + kiistämätön - Mallioppimisen ja pystyvyyden tunteet muutos iän myötä, perimän vaikutus, laboratorio-kokeita, kulttuurierot