Turun ammattikorkeakoulun strategia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Advertisements

Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Satu Helmi & Ismo Kantola
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
MENESTYVÄ YRITYSTOIMINTA Etelä-Savon avaintoimialat toimivat kannattavasti ja ekotehokkaasti OSAAVA TYÖVOIMA JA HYVÄ INNOVAATIOYMPÄRISTÖ Koulutus ja tutkimus.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Aluepalvelut Laureassa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Vanhempien mielipiteitä
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Digitalisaation ohjausmalli
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
Ainetyöryhmien työn aloitus
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Yhteinen tavoitteemme
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Turun ammattikorkeakoulu on osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia.
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
Suomen- ja ruotsinkieliset koulutuspalvelut
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Turun ammattikorkeakoulun strategia 2015-2025 Turun ammattikorkeakoulu on olemassa Varsinais-Suomen työelämän, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Ensisijaisena tehtävänämme on tuottaa osaavia ammattilaisia Varsinais-Suomen työelämän kehittämiseen. Meillä on myös tärkeä rooli alueemme kilpailukyvyn ja elinvoiman rakentamisessa - olemme osaltamme kehittämässä Turkua pohjoisen Itämeren kiinnostavammaksi ja rohkeasti uudistuvaksi korkeakoulu- ja kulttuurikaupungiksi, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä. Olemme aktiivisesti luomassa Varsinais-Suomesta yhteistyön ja kumppanuuden maakuntaa, jossa elämisen laatu on parasta. Onnistumisemme mitataan Turun ja koko Varsinais-Suomen hyvinvoinnilla, elämisen laadulla ja menestyksellä kansainvälisessä kilpailussa. Me luomme alueellemme osaamista ja menestystä tuottamalla Excellence in Action. Tavoitetilamme korostaa kansainvälisen tason ammattimaisen tekemisen huippuosaamisen tuottamista ja käyttämistä yhteisömme hyväksi. Meidän toimintamme tulee mahdollistaa jokaisen opiskelijamme, kumppanimme ja henkilökuntamme jäsenen kehittyminen oman alansa mestariksi tulevaisuuden globaalissa toimintaympäristössä ja onnistumisemme mitataan heidän menestyksensä kautta. Erinomaisuus näkyy myös alueellemme tuottamillamme innovaatioilla ja niitä kehittävällä yrittäjyydellä. Etenemme tavoitetilaamme neljän limittäisen strategisen ohjelman kautta. Niistä kaksi ensimmäistä määrittelee sen, mihin sisältöalueisiin keskitymme ja kaksi jälkimmäistä sen, miten toimimme.

Strategiset ohjelmat Tulevaisuuden teknillinen innovaatiokorkeakoulu Hyvinvoinnin kehittäminen Innopeda-oppimisjatkumo Innostava yhteisö

Tulevaisuuden teknillinen innovaatiokorkeakoulu Rakennamme yhteistyössä kumppaneidemme kanssa Varsinais-Suomeen kansainvälistä kilpailukykyä luovan ja voimakkaasti käytäntölähtöisen tulevaisuuden teknillisen innovaatiokorkeakoulun, jonka osaamiskärkinä ovat Meriklusteri Kiertotalous Myynti Digitalisaatio Hyvinvoinnin kehittäminen Paras elämisen laatu perustuu jokaisen alueen asukkaan mahdollisuuteen hyvään ja terveeseen elämään. Sitä tukeaksemme toimintamme keskiössä on hyvinvoinnin kehittäminen. Tuotamme tieteellisellä ja taiteellisella asiantuntijuudellamme yhteistyössä kumppaneidemme kanssa jatkuvasti uusia käyttäjälähtöisiä tuotteistettuja hyvinvointiratkaisuja, joiden osaamiskärkinä ovat Terveyden edistäminen Taide osana hyvää elämää Osallisuuden lisääminen Uudistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut Hyvinvointimatkailu

Tuloksellisuutemme perustuu innostavana yhteisönä toimimiseen. Toimintatapamme on muodostaa innopeda®-pohjainen oppimisjatkumo, missä yhdistämme oppimisen ja soveltavan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan alueemme työelämän kehittämistarpeisiin. Oppimisjatkumomme sisältää osaamispohjaisten tutkintokoulutusten lisäksi myös työelämälle suunnatun kehittämisen sekä elinikäisen oppimisen palvelut. Oppimisympäristöinämme toimivat työelämäkumppanimme, opiskelijoiden työpaikkoina olevat ajanmukaisesti varustetut laboratorio- ja harjoitustilat, joita käytetään ja kehitetään yhdessä työelämän kanssa sekä virtuaaliympäristöt. Perinteisestä luentopohjaisesta luokkaopetuksesta luovutaan. Salon kampuksen erikoisroolina on toimia omien oppimismenetelmiemme kokeilualustana. Tuloksellisuutemme perustuu innostavana yhteisönä toimimiseen. Yhteisömme tiiviin ytimen muodostavat yhteisen arvoperustan jakavat ja kollegiaalisessa suhteessa toisiinsa olevat henkilökunta ja opiskelijat, jotka toimivat monialaisesti alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä verkostoympäristössämme. Keskeisiä verkostokumppaneitamme ovat omistajiemme lisäksi Coastal- ja CARPE-liittoumat, teknilliset yliopistot sekä alueemme muut korkeakoulut. Excellence in Action –periaate syntyy mahdollistavasta johtamisesta, innostavasta ja luovuutta tukevasta toimintaympäristöstä ja yhdessä osaamisesta.

Tulevaisuuden teknillinen innovaatiokorkeakoulu Moniteknologinen meriklusteri Kiertotalous Myynti Digitalisaatio Koulutusten ja TKI-toiminnan fokusointi kärkiaiheisiin Koulutuksen rakenteet Joustavat rakenteet Projektimaisuus Oppimisjatkumot eri tutkintojen välillä Uudenlainen oppija Sisäisen motivaation vahvistaminen Yksilölliset oppimispolut Uusi opettajuus Valmentajuuden rooli vahvistuu asiantuntijuutta unohtamatta Uudenlainen kulttuuri Oppimis- ja opiskelukulttuurin vahvistaminen ja uudistaminen Vaatiminen

Innovaatiokorkeakoulu in action AMK/YAMK –osaamistasojen tarkistaminen ja tarvittaessa uudelleenmäärittely OPS-rakenteiden ja ratkaisujen uudistaminen Koulutusten ja TKI-toiminnan fokusointi kärkiaiheiden mukaisesti alaryhmittäin Tutkimusryhmien ja koulutusten yhteistyön kehittäminen Keskeisten verkostokumppaneiden tunnistaminen ja kutsuminen mukaan työhön. Selvitys oppimisjatkumoiden rakentamisesta muiden korkeakoulujen kanssa. (AMK/Kandi/DI/Maisteri/ YAMK/Jatkotutkinto) Opiskelijavalintojen uudistaminen Laajat projektikokonaisuudet jokaiselle lukuvuodelle Vieraileva ammatillinen asiantuntija (Visiting Professional Professor) –rakenne käyttöön Työelämäjaksorakenteen suunnittelu

Hyvinvoinnin kehittäminen Palveluympäristöt AMK Työelämä Koulutusten ja TKI-toiminnan fokusointi kärkiaiheisiin Terveyden edistäminen Taide osana hyvää elämää Osallisuuden lisääminen Uudistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut Hyvinvointimatkailu Oppimisympäristöt Kehitysympäristöt Oppija Valmentaja Kumppani

Hyvinvoinnin kehittäminen in action Strategisen ohjelman toteuttamisen edellytyksenä on jatkuva kehittäminen: OPS-työ – kohti joustavaa OPSia opiskelun toteutusmallien monipuolistaminen tutkimusryhmien, TKI-hankkeiden ja koulutusten yhteistyön kehittäminen oppimisen arviointimenetelmien kehittäminen pedagoginen kehittyminen – Innopeda-valmennus innostava yhteisö – yhteisöllinen työtapa Kehittämis-, oppimis- ja palvelu-ympäristöt Ympäristöjen kartoitus Kumppaneiden etsiminen ja määrittely Uusien ympäristöjen määrittely Toiminnan tutkimus

soveltajan oma tulkinta Yksilöosaaminen - päämäärätietoisuus - luova ongelmanratkaisu - systeemiajattelu Yhteisöosaaminen Verkosto-osaaminen Sisältö- osaaminen Menestys työelämässä Innovaatiokompetenssit ja niiden tuottaminen Jokaisen soveltajan oma tulkinta Uudistuva Amma-tillinen Käytännön-läheinen Laaja-alainen in action

Innopedakeskustelun lisääminen Valmennukset ---- Innostudio yhteinen innopedaryhmä innostus-blogi Valmennukset Innopedavalmennus eTUBE-koulutus Ms365-koulutukset Innopedasertifioitu kouluttaja ”Innopeda in action” julkaisusarja posterit messut Uudenlaiset opetussuunnitelmat --- Vähintään 1 pilotti/ tulosalue

Innostava yhteisö Innostava yhteisö Verkostot Kumppanit 10000 Sisäinen motivaatio Riittävät haasteet Esimiesten rooli Luottamus ja vastuu Sparraus ja kokeilut Sujuva arki Verkostot Kumppanit 10000 Yhteiset arvot

Innostava yhteisö in action Pelikirja Henkilöstö- ja osaamissuunnitelma 2020 Ideoiden ja palautteen kerääminen Positiivisen näkyvyyden lisääminen Innostumisen dynaaminen mittaus koko yhteisössä