Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
LL Mikä osallisuus? Minkälaisia mielikuvia sanasta ”osallisuus” nousee ? Mitä seuraavat lauseet kertovat luokkalaisen osallisuudesta ?
LL ”Siellä on kivaa ja saa paljon kavereita” saan mie olla kyllä mä saan olla anna mun olla mä haluun olla rauhassa mie tuun mukkaa mä oon kans ookkonää mua
LL Olla minä ja me Olla minä -fyysinen, henkinen ja hengellinen osallisuus -saada vaikuttaa ja tehdä päätöksiä kehitystason mukaisesti -olla hyväksytty -saada olla rauhassa ja turvassa Kuulua joukkoon - sosiaalinen osallisuus, tulla kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi -”yhteiset kokemukset muuttuvat omiksi mahdollisuuksiksi” (Jukka Mäkelä)
LL Olla ystävä ja saada vaikuttaa Olla ystävä ”Hei, nyt mä sanon sulle.” (poika päiväkerho-ryhmässä, 5 v.) Saada vaikuttaa Haluan kehittää uusia juttuja, joita maapallolla ei vielä ole.” (poika, 6 v.)
LL ”Yhteiset kokemukset muuttuvat omiksi mahdollisuuksiksi” Minkälaista kokemusta sinulla on siitä, että yhdessä koettu on muuttunut henkilökohtaisiksi mahdollisuuksiksesi? Mitä lapsi tarvitsee saadakseen näitä kokemuksia?
LL Saanha mie olla? "Lapsi on kallisarvoinen aarre, joka herkkyydellään avaa uskon salaisuutta eri- ikäisille seurakuntalaisille." (Vake) Mitä tämä tarkoittaa aamu- ja iltapäivätoiminnassa osallisuuden näkökulmasta? Sallikaa lasten tulla.” (Jeesus) Mitä tämä tarkoittaa työssäni?
LL Kaveruus lasten silmin Luokitus ”pidän eniten” ja ”pidän vähiten” kyselyn pohjalta Christina Salmivallin teoksesta. (Coie, Dodge, Coppotelli)
LL torjutut joko vetäytyviä tai aggressiivisia usein häiritsevää käyttäytymistä suuri riski myöhempiin ongelmiin
LL suositut yleensä kyky myönteisiin suhteisiin ja tavoitteiden saavuttamiseen sosiaalisesti ja kognitiivisesti kehittyneitä vähän kielteistä käyttäytymistä
LL ristiriitaisessa asemassa olevat eniten ja vähiten pidettyjä herättävät paljon mielipiteitä eivät yhdentekeviä juuri kenellekään monesti myös ystävällisiä ja auttavaisia
LL huomiotta jätetyt vähemmän aggressiivisia ja vähemmän ulospäin suuntautuneita kuin keskimäärin saattavat olla ahkeria ja tyytyväisiä eivät välttämättä riskiryhmää, jos heillä on kahdenkeskisiä ystävyyssuhteita
LL Sosiaalinen suosio ja ystävyyssuhteet Sosiaalinen asema ryhmässä on yleensä hyvin pysyvä Torjutuksi tuleminen on kehityksellinen riski, kohtalainenkin toverisuosio suojaa monilta ongelmilta Vertaisryhmässä opitaan taitoja, joita tarvitaan työelämässä, ryhmissä toimittaessa ja yhteiskunnassa Vastavuoroiset ystävyyssuhteet ennustavat myöhempää itsetuntoa ja masennuksen puutetta, mutta eivät välttämättä sosiaalisuutta tai työelämässä pärjäämistä Kielteinen käsitys itsestä lisää vertaissuhdeongelmien riskiä (Salmivalli)
LL Mitä tyttöjen ja poikien osallisuus tarkoittaa omassa työssäni? Minkälaisia kokemuksia sinulla on työssäsi edellä esitetyistä lasten kaverisuhteista? Mitkä ryhmät/ketkä lapset mielestäsi tarvitsevat eniten apua ja huomiota? Mikä on itsellesi haasteellisinta? Minkälaisia keinoja sinulla työssäsi aamu- ja iltapäivätoiminnassa on auttaa heitä?
LL Rauhoittuminen, lepo ja ilo lapsen oikeuksina Kasteessa lapsi saa osallisuuden Jumalan lapseuteen ja seurakunnan jäsenyyteen. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tarjoamme yhteisön ”syliä”, jossa lapsi saa kokea tätä osallisuutta.
LL Mitkä ovat minun kysymykseni? Löytääkö lapsi elämänuskoa? Löytääkö lapsi luottamusta ihmiseen? Saako lapsi kokea pyhiä hetkiä ja turvautua Jumalaan omissa asioissaan?