Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Advertisements

Perheen tukeminen ennen sijoitusta, sijoituksen aikana ja sen jälkeen
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Moniammatillinen klinikkaopetus
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Alue, johon voidaan motivaatiolla vaikuttaa
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Pelastakaa Lapset ry Pohjois-Suomen aluetoimisto Tampere DiMeKe.
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
YKSILÖ – JA PERHEKOHTAINEN LASTENSUOJELU
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Lastensuojelu nuoren tukena
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Päivi Juurinen, suunnittelija
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Lapsi- ja perhepalvelukeskus Ruusu Susanna Pirttiaho
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
1 I II III Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä TYKE-tehtävä RKO:ssa -humanistinen ja kasvatusala kirkonpalvelutyö, kasvatus.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
LAPSIPERHEIDEN SOSIAALIPALVELUT PUNKALAITUMELLA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Elinikäinen ohjaus Suomessa
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
AIKUISEN HOITOTYÖ O4007HO 4OP
w w w . v i r t u a a l i a m k . f i Yhteisötaide, 1 ov
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa työyhteisössä oman ammattikuntansa edustajana Opiskelija saa lisävalmiuksia toimia moniammatillisessa ja monitoimijaisessa työympäristössä Opiskelija täydentää tietämystään mielenterveystyöstä/sosiaalialasta

Yleisiä tavoitteita (jatkuu..) Opiskelija syventää tietämystään uudesta lastensuojelulaista Opiskelija hahmottaa aiempaa paremmin sijoitusprosessin kokonaisuutta ja ymmärtää laadun ja laatuajattelun merkityksen sijaishuollossa Opiskelija saa uusia työvälineitä hoito- ja kasvatustyöhön

Erikoistumisopintojen teemat 2. MONIAMMATILLISUUDEN KEHITTÄMINEN OMAN TYÖN KEHITTÄMISTEHTÄVÄ 8 op KASVATUS- JA HOITOTYÖ 8 op SIJOITUSPROSESSI JA SIJAISHUOLLON LAATU 7 op MONIAMMATILLINEN TYÖOTE 7 op (Sisältää orientaation opiskeluun 0,5 op)

Orientaatio 0,5 op Tavoite Sisältö Tutustuminen Opintojen kokonaisuuden hahmottaminen: teemat, opiskelumenetelmät ja aikataulut Sisältö Erikoistumisopintojen ops Kehittämistehtävä Opiskelutavat: etukäteistehtävät, lähiopetuspäivät, oppimistehtävät, kirjallisuus Verkko-oppimisympäristöön tutustuminen Tiedonhaku, kirjaston palvelut

Moniammatillinen työote 7 op Tavoite: Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työotteen merkityksen, vahvuudet ja haasteet Opiskelija lisää tietämystään mielenterveystyöstä/sosiaalialasta Opiskelija pohtii moniammatillisuutta oman työnsä ja työyhteisönsä näkökulmasta Sisältö: Moniammatillisuus teoriassa ja käytäntönä, sos. psyykkiset häiriöt lapsilla ja nuorilla, lääkehoito; psyk.  sosiaalinen tuki ja verkostot, sosiaalialan palvelujärjestelmät ja lainsäädäntö

Sijoitusprosessi ja sijaishuollon laatu 7 op Tavoite: Lastensuojelun kokonaisuuden hahmottaminen uuden lastensuojelulain pohjalta Opiskelija ymmärtää sijoitusprosessin, siihen kuuluvat osatekijät ja niiden merkityksen Sisältö: Vireilletulo, lastensuojelutarpeen selvitys, asiakassuunnitelma avohuolto, huostaanotto, perhetyö (avohuollossa ja sijaishuollossa), sijoitusprosessi, kasvatussuunnitelma, sijaishuollon laatua lisäävät tekijät, vastuualueet, koulu ja sijaishuolto, erilaiset sijoituspaikat, sijoituspaikkojen kilpailutus, jälkihuolto

Kasvatus- ja hoitotyö 8 op Tavoite Opiskelija oppii uusia työmenetelmiä lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelyyn Opiskelija reflektoi ja kehittää itseään hoito- ja kasvastustyön ammattilaisena Sisältö Lapsen elämäntilanteen kokonaisuuden huomioiminen, traumaterapia, ratkaisukeskeinen ajattelu, yhteisöllisyys ja yhteisökasvatus, reaalipedagogiikka, perhetyön menetelmät, ammattilaisen ja lapsen välinen vuorovaikutus, luovat menetelmät

Kehittämistehtävä 8 op Tavoite Sisältö Opiskelija laatii kehittämistehtävän, joka liittyy omaan työhön ja sen kehittämiseen Kehittämistehtävä perustuu tutkittuun tietoon Kehittämistehtävä vahvistaa moniammatillisuutta Sisältö Ideointi, suunnitelma, menetelmäopinnot, ohjaus, toteuttaminen, raportointi/julkaisu