EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Perusevankeliumia tähän päivään
HELSINKI VINEYARD ”tällaista aikaa varten” ”for such a time like this” Syksy 2010 Kevät 2011.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Jumalan kanssa.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Naisen ainoa vika.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Luuk. 20:1-2 Luukkaan evankeliumin 20. luvussa Jeesus yritetään saada ansaan viekkailla kysymyksillä. Jeesus kuitenkin osoittaa Jumalallisen viisautensa.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen.
Mihin Vanhan Testamentin kertomukseen kuvat liittyvät? Mitä muita Vanhasta Testamentista tuttuja kertomuksia muistatte?
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Luuk. 19:28-31 Luukkaan evankeliumin luvun 19 loppupuolella Jeesus saapuu Jerusalemiin messias-kuninkaana. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Luuk. 11:27-28 Luukkaan evankeliumin 11. luvun loppu sisältää Jeesuksen kritiikkiä aikansa uskonnollisia johtajia vastaan. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksas etappi
USKONTO VUORISAARNA 4.LUOKKA.
Aamos Kirjan alku: Miten kirja voitaisiin ajoittaa? 7:10-15 Millainen oli Aamoksen suhde ”ammattimaisiin” kuninkaan profeettoihin? 8:4-8 Mitä tämä kohta.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
EK102b Uuden testamentin teologia
UTE103 Eksegeettisen työskentelyn johdantoluennot
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Papisto turvaa jatkuvuuden
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdestoista etappi
Lähetysopetus rippikoulussa Esimerkkejä lähetysoppitunnilla käsiteltävistä asioista.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
RAAMATTU JA ETIIKKA Luku 8 – Ydinsisältö. Raamattu ja etiikka Raamattu on –kristillisten kirkkojen pyhä kirja –kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
Malmin seurakunnan nuorten lähetyskohde Senegalin koululaiset Senegalin luterilaisen kirkon koulutyön hanke/ Suomen Lähetysseura Minna-Sisko Mäkinen Kuvat:
6. Pyhien kirjojen sisältö Ydinsisältö. Heprealaisen Raamatun sisältö Kertoo juutalaisten historian keskeisimmät tapahtumat. Monet juutalaisuuden opit.
10. Kristinusko – ristin tie
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Evankeliumit nk. KAKSILÄHDETEORIA synoptisten evankeliumien syntymisestä Markus Q Matteus Luukas.
KRISTILLINEN LÄHETYSTYÖ
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
ihminen tunnistaa luonnostaan oikean ja väärän (ns. luonnollinen laki)
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
Kuningasten ajan alku.
6. Pyhien kirjojen sisältö
UUDEN TESTAMENTIN KIRJAT
YKSI EVANKELIUMI – NELJÄ EVANKELISTAA
Esityksen transkriptio:

EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi2 Luentojen näkökulma: Kolmen maailman malli (Kari Syreeeni) TEKSTIMAAILMA SYMBOLIMAAILMA v.2008 SYMBOLIMAAILMA v jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v jaa.

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi3 Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen MUISTI tekstit, tarinat yksilöllinen, kollektiivinen RITUAALIT NORMIT ROOLIT SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi4 Q-lähde ratkaisuna synoptiseen ongelmaan Mt ja Lk seuraavat Mk:n kokonaisjuonta Mt:lla ja Lk:lla yhteistä materiaalia (sanatarkkoja yhtäläisyyksiä), jota ei Mk:ssa. Mt ja Lk seuraavat (pääpiirteissään) sekä Mk:n että ”yhteisen materiaalinsa” järjestystä, mutta eivät sijoita yhteistä materiaalia samaan kohtaan Mk:n kertomusrungossa. (Mt:n puhekompositiot selittävät valtaosan poikkeuksista) Vaihtoehdot ongelmallisia: Luukas edeltää Matteusta? -Miksi Luukkaan ”erityisaineisto” (lapsuuskertomukset) eivät kelvanneet Matteukselle Matteus edeltää Luukasta? -Miksi Matteuksen erityisaineisto ei kelvannut Luukkaalle -Miten Vuorisaarnasta päästää Kenttäsaarnaan?

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi5 JEESUS – JUMALAN VIISAUS Matt 23:34-36 "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen. 35 Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille. 36 Totisesti: tämä sukupolvi joutuu vielä vastaamaan tästä kaikesta!3536 Luuk 11:49-51 Tämän vuoksi onkin Jumalan Viisaus sanonut: 'Minä lähetän heidän luokseen profeettoja ja apostoleja, ja he tappavat ja vainoavat näitä.' 50 Niinpä tämä sukupolvi saa maksaa kaikesta profeettojen verestä, joka maailman luomisesta lähtien on vuodatettu, 51 Abelin verestä aina Sakarjan vereen asti, hänen, joka surmattiin alttarin ja pyhäkön välille. Niin, minä sanon teille: tämä sukupolvi vaaditaan vielä tilille.5051

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi6 Q:n teologia pähkinän kuoressa:kristologia ja soteriologia "Lopullisen" Q-lähteen kategoriat: deuteronomistinen profeetta, Viisauden opettaja (jopa Viisaus itse?), Ihmisen Poika -tuleva tuomari. Q:sta ”puuttuu”: Jeesuksen kuolema edellytetään, mutta ei puhuta sovittavasta merkityksestä viittaukset neitseelliseen syntymään, kristilliseen kasteeseen, ehtoolliseen. J Jeesusta ei kuvata ihmeiden tekijänä (kiusauskertomus). passiokertomus

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi7 Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähteen sisältö ja luonne Vertaa Q-lähteen ja Markuksen evankeliumin kertomuksia Jeesuksen kasteesta Miten Q-lähde eroaa Mk:sta… kollektiivisen muistin osalta: mitä kuulijoiden oletetaan tietävän/muistavan millaisia normeja Q esittää? löytyykö viittauksia rituaaleihin? =>miten Q:n kirjoittajan / oletettujen vastaanottajien identiteetti poikkeaa Mk:n vastaavista?

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi8 Uskonnollinen identiteetti Q:ssa IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen MUISTI deuteronomistinen historiantulkinta, viisaustraditio RITUAALIT kaste, mutta millainen? parannuksen kaste? NORMIT juutalainen laki? ROOLIT köyhät saarnaajat rauhan lapset (Mt10, Lk 10) SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS parannussaarna jakaa

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi9 Matteus Q-lähteen jatkona Q:sta Jeesuksen kootut puheet -Jeesuksen saarna -Lähetyspuhe -Voi-huudot kirjanoppineita ja fariseuksia vastaan -Eskatologinen puhe -puheiden päätösformeli (Lk 7:1 par. Mt 7:28). Teologisesti: -Jeesus Viisauden opettajana, jopa itse Viisautena -Mt 11:27-30 Sosiaalisesti: -Mikä rooli ”kaiken jättäneille” seuraajille annetaan Matteuksen yhteisössä? (esim. Mt 19:16-30)

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi10 Mt:n Evankeliumi kirjoittamisaika Evankeliumi on selvästi kirjoitettu Jerusalemin tuhon jälkeen. 22:7 “Silloin kuningas vihastui. Hän lähetti sotajoukkonsa, surmasi murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.” Ei ole suinkaan sattumaa, että tämä vertaus (vertaus kuninkaan pojan häistä Matt 22:1-14) seuraa heti viinitarhan vuokraajista kertovan vertauksen jälkeen. Israelin uppiniskaisuudesta seurasi sama rangaistus kuin VT:ssakin: Jerusalemin tuho.

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi11 Matteuksen täyttymyssitaatit: “Jotta täyttyisi mitä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo:...” Matt 1:22-23; 2:15; 2:17-18; 2:23; 4:14-16; 8:17; 12:17-21; 13:35; 21:4-5; 27:9. -LXX:n ja heprealaisen tekstin yhdistelmiä. Muissa viittauksissa sanamuodot ovat lähempänä LXX:n tekstiä.

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi12 Mt:n kehykset 1:23: “Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme:” 28:20 “..., minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” Vrt. Laki ja profeetat Vuorisaarnan keskiosan kehyksinä: Mt 5:17 Mt 7:12 (kultainen sääntö)

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi13 Mt:n viisi suurta puhetta “Ja tapahtui, kun Jeesus lopetti.... Matt 5-7 Vuorisaarna:...nämä sanansa.” (Matt 7:28) Matt10 Lähetyspuhe:...kahdentoista opetuslapsensa käskemisen.” (Matt 11:1) Matt 13Vertaukset:...nämä vertaukset.” (Matt 13:53) Matt 18Seurakuntapuhe...nämä sanansa.” (Matt 19:1) Matt Fariseuksia vastaan ja lopunajallinen puhe: …kaikki nämä sanat.” (Matt 26:1) Matt 28:20: “ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa...”

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi14 Matteuksen kristologia Kristologia: 1)Evankeliumin lopussa Jeesuksen läsnäolo “korvaa” Jumalan läsnäolon. 2) Jeesus on “Jumalan poika” jo syntymänsä perusteella, ei vasta kasteessa kuten Mk:ssa. Vrt. viinitarhan vuokraajat, jotka surmaavat “Jumalan” pojan. 3) Jeesuksen oppilaat puhuttelevat häntä aina Herraksi (samoin kuin LXX:ssa nimitetään Jumalaa), vastustajat tai ne, jotka eivät ymmärrä Jeesuksen olemusta oikein “opettajaksi”.

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi15 Matteuksen läkikäsitys laki ja profeetat” täyttyvät. “laki ja profeetat” saavat täyttymyksensä kultaisessa säännössä (Matt 5:17; 7:12). ”Kaikki, minkä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat.” Matteus myös toistaa kaksi kertaa sitaatin Hoosean kirjasta (Matt 9:13; 12:7; Hoos. 6:6): “Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.” Noudatettiinko seurakunnassa Tooraa vai ei?

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi16 Matteuksen teologian avain Johannes, Jeesus ja opetuslapset julistavat samaa sanomaa: “Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle” (3:2; 4:17; 10:6). Vertaukset kahdesta pojasta (Matt 21:28-32 sekä viinitarhan vuokraajista (Matt 21:33-46) osoittavat miten näille kääntymyksen julistajille käy. Matteus tekee lisäyksellään jakeessa 21:43 myös selväksi, mitä tästä seuraa Israelille: “Valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.”

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi17 Matteus ja varhaisjuutalaisuus Taivasten valtakunta. Matteus lähes poikkeuksetta korvaa lähteissään olevan Jumalan valtakunta termin Taivasten valtakunnalla, joka on yleinen rabbiinisissa lähteissä. Sitomisen ja päästämisen valta = valta julistaa kielletyksi ja sallituksi (Matt 16:19; Matteuksen lisäys Pietarin tunnustukseen) Kun kaksi tai kolme kokoontuu, Jeesuksen nimessä hän on läsnä (Matt 18:20). Rabbit: Kun kaksi tai kolme kokoontuu tutkimaan tooraa, Sekhina, (Jumalan läsnäolo) on paikalla. Rabbit: Taivasten valtakunnan ikeen ottaminen päälleen tarkoittaa sitoutumista Tooran noudattamiseen. Vrt. Matt 11:28-30: “Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.” Matteuksen evankeliumin toimittajan omakuva (?): “Lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi” (Matt 13:52)

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi18 Matteus ja liittonomismi Matteus rakentaa juutalaisen liittoajattelun varaan. Kristityt ovat Israelin tilalle valittu “uusi kansa.” Tältä pohjalta on ymmärrettävää, että evankeliumia luonnehtii ankara “fariseusten ja kirjanoppineiden” kritiikki (Matt 23). Kyse on taistelusta, siitä kenellä on oikeus yhteiseen uskonnolliseen perintöön. Ketkä ovat Jumalan vaatiman liittouskollisuuden todellisia toteuttajia?

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi19 Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen MUISTI deuteronomistinen historia, ennustus-täyttymys, viisaustraditiot, liittoajattelu, varhainen juutalainen laintulkint RITUAALIT parannuksen kaste ehtoollinen ei ympärileikkausta? NORMIT rakkauden kaksoiskäsky korkeimpana lakina, Tooran asema? ROOLIT Jeesuksen seuraaminen (op.lasten esimerkki), veljeys SISÄ-JA ULKOPUOLISUUS Jeesuksen asema Herrana jakaa