Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EK102b Uuden testamentin teologia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EK102b Uuden testamentin teologia"— Esityksen transkriptio:

1 EK102b Uuden testamentin teologia
Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

2 Luentojen näkökulma: Kolmen maailman malli (Kari Syreeeni)
SYMBOLIMAAILMA v.2008 SYMBOLIMAAILMA v jaa. TEKSTIMAAILMA KONKREETTINEN MAAILMA v jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v jaa. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

3 Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen
MUISTI tekstit, tarinat yksilöllinen, kollektiivinen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen NORMIT ROOLIT SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS RITUAALIT Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

4 Luentojen aiheet -- päivitys 8.4.
11.3. Kurssin sisältö, luentopäiväkirja, luentojen näkökulma, keskeiset käsitteet 13.3. Keskeiset käsitteet, Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähteen Jeesus-kuva 18.3. Matteus ja Jumalan läsnäolon ongelma, Immanuel 27.3. Paavali ja mielettömät galatalaiset 1.4. Korintin hurmos, Stefanos ja hellenistit 3.4. Luento peruutettu 8.4. Markuksen salattu Messias. Luukas ja kristittyjen ensimmäinen historia 10.4. Johanneksen lihaksi tullut Sana, Tuomaan evankeliumi 15.4. Kuinka köyhistä (ebionit) tuli kerettiläisiä? Oikean opin ja kaanonin muodostuminen Ajankohtaiset teologiset teemat ja palaute Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

5 Markuksen evankeliumi
Perinteisesti sijoitettu Roomaan, mutta Syyrian ja Palestiinan alue ollut myös esillä viime aikoina. Latinismeja (5:9,15; 15:16, 39) mutta nämä mahdollisia missä tahansa Rooman valtakunnassa. Ennen vai jälkeen 70? Loppuu jakeeseen 16:8 Onko loppu kadonnut? Onko ilmestysten puuttuminen tarkoituksellista? -vrt. kertomus kirkastusvuoresta Mk 9:2-10. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

6 Mk:n kertomus – kolme osaa
1) Toiminta Galileanjärven ympärillä ja Galileassa (1:1-8:30) Taitepisteenä Pietarin tunnustus 8:27-30, jota kehystää ymmärtämättömyyden teema: opetuslasten ymmärtämättömyys (8:14-21), Pietarin ymmärtämättömyys (8:32-33) 2) Matka Jerusalemiin (8:31-10:52) Kärsimysennustukset: 8:31; 9:31; 10:32-34 3) Jeesus Jerusalemissa: kiistat ja passiokertomus (11:1-16:8) Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

7 Markuksen kertomus – I osa 1:1-8:30
1:44 Spitaalisen parantaminen – Jeesus kieltää kertomasta “tästä kenellekään,” mutta mies kertoo. 3:11 Saastaiset henget tunnistavat: “Sinä olet Jumalan Poika” Jeesus kieltää kertomasta. 5:18-20 Jeesus käskee Gerasassa parannettua miestä kertomaan kotiväelleen, mutta tämä levittää tietoa laajalti. 5:43 Jeesus kieltää kertomasta Jairoksen tyttären parantamisesta. Ilmeisesti tätä totellaan. 7:32-37, erit. 7:36 Kuuro parannetaan, kielletään, mutta levittää sanomaa. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

8 Markuksen kertomus – I osa 1:1-8:30
8:14 Opetuslapset eivät ymmärrä Jeesuksen opetusta. Miksi tätä korostetaan? 8:26 Sokea parannetaan, mutta häntä kielletään poikkeamasta edes kylään. Ilmeisesti tottelee. Johdattavat Pietarin tunnustukseen, (Sinä olet Kristus), jota myös seuraa vaikenemiskehotus. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

9 Markuksen kertomus – Osa II 8:31-10:52
Jakson alussa kärsimyksen teemaa laajennetaan: Jeesus kehottaa myös hänen seuraajiaan ottamaan ristinsä Kohtaus kirkastusvuorella tuo ennakoivasti ilmi Jeesuksen aseman Jumalan Poikana. Kärsimysilmoituksia seuraa aina kuvaus, siitä kuinka opetuslapset eivät ymmärrä tätä: luvussa 8 Pietari, luvussa 9 keskustelu suuruudesta. luvussa 10 Sebedeuksen pojat. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

10 Markuksen kertomus – Osa III 11:1-16:8
Sokean kerjälälisen Bartimaioiksen parantaminen ennakoi Jerusalemiin ratsastamista. Kärsimyskertomuksen vaiheet oletetaan tutuiksi; keskeisiä teemoja: Pietari kieltää, viimeinen ateria ja ehtoollinen, synoptinen apokalypsi Mk 13. Kristologinen teema huipentuu 15:39: Sadanpäällikkö: Tämä mies oli todella Jumalan Poika. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

11 Miksi Markuksen Messias on salattu?
1) William Wrede: Sovitetaan yhteen vanha näkemys (Jeesus tuli messiaaksi ylösnousemuksessa) ja uudempi, jossa Jeesusta pidetään messiaana jo maallisen elämänsä aikana. 2) Anglosaksinen tulkinta (reaktio Wredeen): Salaisuus palautuu historian Jeesukseen, joka vältti julkisuutta. 3) Apologeettinen tulkinta (Dibelius): Salaisuus selittää, miksi Jeesus ei menestynyt 4) Epifania-tulkinta (J. Ebeling): Salaisuus alleviivaa messiaanisuuden ilmoittamista. 5) Ristinteologinen tulkinta (E. Schweizer): Jeesuksen seuraaminen ei merkitse menestystä vaan ristin ottamista 6) Pelastushistoriallinen tulkinta (G. Strecker): Messiaanisuus voidaan ymmärtää oikein vasta ylösnousemuksen jälkeen. 7) Kyseessä kannanotto Q-lähteen tyyppistä kristologiaa vastaan? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

12 Markuksella yhteys Paavalin teologiaan?
Vrt. Markuksen messiassalaisuus ja kärisvän messiaan tematiikka ja 1 Kor 1-2, erityisesti 1:22-25: Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? 21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. 22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. 23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, 24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 25 Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

13 Kristillinen identiteetti Markuksella
MUISTI passiokertomus tunnettu? Heprealaisen raamatun kertomukset (Elia) IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen NORMIT -julisti ruuat puhtaiksi, Mk 7:19 ROOLIT -12 opetuslasta SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS -salaisuus paljastuu sisäpuolisille, Mk 4 RITUAALIT -ehtoollinen -kaste Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

14 Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot
Evankeliumin kertomus voidaan jakaa kolmeen osaan: 1. Jeesus ennen julkista toimintaansa; Lk 1:1-4:13 2. Jeesuksen julkinen toiminta, Lk 4:14-21:37 3. Kärsimys, kuolema ja ylösnousemus, 22:1-24:53 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

15 Luukkaan kertomus – Osa Ia: johdanto ja lapsuuskertomukset Lk 1:1-2:52
Jeesuksen syntymä täyttää hurskaiden odotukset. Sakariaasta ja Elisabetista annettu kuvaus sopii kaikkiin muihinkin lapsuuskertomusten henkilöhahmoihin: “He olivat kumpikin Jumalan edessä hurskaita ja elivät nuhteettomasti kaikkien Herran käskyjen ja säädösten mukaisesti.” (Luuk 1:6) vrt. Jeesuksen ympärileikkaus 2:21 ss. 2:39: “Kun he olivat tehneet kaiken, mitä Herran laki vaati. Kiitosvirret: Marian kiitosvirsi 1:46-55 Sakariaan kiitosvirsi 1:68-79 Simeonin kiitosvirsi: 1:29-32. Johanneksen ja Jeesuksen syntymät ovat osoituksia Jumalan uskollisuudesta. Osoittaa Johanneksen olevan alisteinen Jeesukselle: (ks. myös Apt 11:16; 13:25; 19:1-6; Joh 1:19-28). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

16 Luukkaan kertomus – Osa Ib: b) Johanneksen saarna, Jeesuksen kaste ja kiusauskertomus 3:1-4:13
Johanneksen saarna ja Jeesuksen kaste Q-lähteestä Luukkaan korostus 3:10 “.... jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa tehköön samoin.” Vrt. jälleen Apt: Jerusalemin alkuseurakunnan köyhät, omaisuuden yhteys. Jeesuksen kaste: Jeesus on Jumalan poika. Tämä vahvistetaan myös sukuluettelolla, jonka Luukas esittää vasta kasteen jälkeen; alkaa Adamista (vrt. Matteuksen Abraham) Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

17 Luukkaan kertomus – Osa II a Toiminta Galileassa Lk 4:14-9:50
Ohjelmallinen puhe pidetään kotikaupungin, Nasaretin synagogassa. Luukas siirtänyt tämän kohtauksen Jeesuksen julkisen toiminnan alkuun, vrt. Mk 6:1-6; Matt 13:53-58. Keskeiset teemat: Herran Henki on hänen päällään. Jeesus on voideltu Köyhille evankeliumi Sorretut vapauteen Parantamis- ja ihmekertomuksia, ensimmäisten opetuslasten kutsuminen, apostolien nimittäminen (Lk 4:31-6:19; Mk:n aineistoa). Kenttäsaarna 6: (“Kenttä”=6:17 “tasainen paikka”) Kahdentoista op.lapsen lähettäminen, Lk 9:1-6., ruokkimisihme, Pietarin tunnustus, kirkastusvuori (Mk:n aineistoa). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

18 Luukkaan kertomus – Osa II a Toiminta Galileassa Lk 4:14-9:50
Kenttäsaarna 6: (“Kenttä”=6:17 “tasainen paikka”) Kahdentoista op.lapsen lähettäminen, Lk 9:1-6, ruokkimisihme, Pietarin tunnustus, kirkastusvuori (Mk:n aineistoa). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

19 Luukkaan kertomus – Osa IIb: Jeesus matkalla Jerusalemiin; Lk 9:51-19:44
Lk 9:51:“Kun Jeesuksen taivaaseenottamisen aika oli lähenemässä, hän suuntasi kulkunsa Jerusalemia kohti. Vrt. 9:53; 13:22,33; 17:11; 18:31; 19:11,28,41,45. Jeesus lähettää 72 opetuslasta, Lk 10 (Q:n lähetyspuhe) määrästä vrt. Gen 10:n kansojen lukumäärä. Luukkaan erityistradition kertomuksia: Laupias samarialainen, 10:29-37 Martta ja Maria 10:38-42 Kadonnut raha 15:8-10 Tuhlaajapoika (kadonnut poika) 15:11-32 Epärehellinen taloudenhoitaja 16:1-9 Rikas mies ja Lasarus 16:19-31 10 lepratautisen parantaminen 17:11-19 Leski ja väärämielinen tuomari 18:1-8 Fariseus ja publikaani 18:9-14 Sakkeus 19:1-10 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

20 Luukkaan kertomus – Osa IIc: Jeesus tulee Jerusalemiin ja opettaa temppelissä 19:28-21:37
Luukkaan erityispiirre: Jeesus ennustaa Jerusalemin tuhon kaupungin ulkopuolelta. Jeesus ratsastaa Jerusalemiin, puhdistaa temppelin ja alkaa opettaa temppelissä . Luukas koonnut Markusta ja Matteusta enemmän Jeesuksen opetusta juuri temppelialueelle. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

21 Luukkaan kertomus – Osa III Jeesuksen kärsimys kuolema ja ylösnousemus, Lk 22:1-24:50
22:3 “Silloin Saatana meni Juudakseen” vrt. 4:13 “....Paholainen jätti hänet joksikin aikaa rauhaan.” Rakensiko Luukas passiokertumuksen pelkästään Mk:n pohjalta vai käyttikö hän muita lähteitä, yhteistä lähdettä Joh:n kanssa? Yhteiset piirteet/kertomukset Joh:n kanssa: Pietarin kalansaalis Lk 5:1-11/Joh 21:1-14 Jeesuksen voitelu Lk7:36-50/Joh 12:1-11 (Jeesuksen jalat voidellaan ja pyyhitään hiuksilla “Jos olet Kristus, kerro meille” Lk 22:67-68/Joh 10:24b-25a tyhjä hauta Lk 24:12/Joh 20:3-10 ilmestyminen opetuslapsille Lk 24:36-43/Joh 20:19-23 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

22 Luukkaan kertomus – Osa III Jeesuksen kärsimys kuolema ja ylösnousemus, Lk 22:1-24:50
Luukkaan erityispiirteitä: Jeesus ilmestyy ylösnousemisensa jälkeen Emmauksen tiellä (24:26: “Messiaan piti kärsiä ja mennä ylös kirkkauteensa.”) sekä apostoleille Jerusalemissa. Jeesus osoittaa olevansa ruumiillisesti ylösnoussut, osoittaa haavansa ja syö paistettua kalaa. “Aaveella ei ole lihaa eikä luita.” Luukkaan lähetyskäsky: “Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. Te olette tämän todistajat.” (Lk 24:46-48) Jeesus käskee oppilaitaan pysymään Jerusalemissa. “He olivat alati temppelissä ja ylistivät Jumalaa.” Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

23 Jeesuksen kuoleman merkitys Lk:ssa. Oliko kyseessä sovitusuhri vai ei?
K. Salon, (“Luukkaan teologia ydin. SES ) mukaan ei: Jumala antaa anteeksi synnit jokaiselle Jeesuksen nimeen uskovalle (esim. Pietarin ohjelmallinen puhe Korneliukselle Apt 10:43), mutta tätä ei selvästi ankkuroida Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Lk 22:24 vrt. Mk 10:35-40; Mt 20:20-23 ei viittausta siihen, että I.P. tuli antamaan henkensä lunnaiksi monien puolesta. Mutta: kuinka paljon painoa ehtoollistekstille (Lk 22:19-20) tai Apt 20:28. “Huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra omalla verellään on itselleen lunastanut.” Ehkäpä yhteysuhri? Selittyykö Luukkaan “hämäryys” tässä kysymyksessä sillä, että kristologia ei ole keskuksessa vaan pneumatologia? Pelastushistoria selittävänä tekijänä? (Salo) Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

24 Kristillinen identiteetti Luukkaan kaksoisteoksessa
MUISTI VT:n odotukset vahvasti esillä IDENTITEETTI Antiokiassa: kristityt Apt 11:26 NORMIT -Apost. dekr ratkaisuna SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS parannus ja syntien anteeksianto RITUAALIT -kaste + PH -ehtoollinen -ei ymp. leikk. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

25 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi


Lataa ppt "EK102b Uuden testamentin teologia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google