Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

SUURET HAASTEET Arto Mustajoki, Helsingin yliopisto Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja.
Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Kansainvälinen yhteistyö: CILIP- Yliopistokirjastojen neuvoston kv- kirjeenvaihtajat Päivi Helminen.
4/2002 Keskeiset tavoitteet tukea CIMOlle asetettujen tulos- ja palvelutavoitteiden saavuttamista vahvistaa yhteisöviestinnän keinoin CIMOsta julkisuudessa.
Projekti: Paikallisten innovaatioiden jakaminen ja kehittäminen yhteisöjen verkostoissa /Pirkanmaan Kulttuurirahasto.
Luonnontieteen opettajien ajatuksia nanotieteen opetuksesta
Kestävän kehityksen kasvatuksen organisoituminen suurissa kunnissa
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
AKVAATTISET TIETEET Aquatic Sciences. Akvaattiset tieteet tarkastelee vesiekosysteemejä  Makeaa vettä = Limnologia Järviä, lampia, lätäköitä, kosteikkoja.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Tervetuloa Suomen UNESCO-ASPnetkoulut. 35 koulua paikalla.
Näin luon digitaalisen ekosysteemin
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
VOKKE-SYMPOSIUM KASVATUSTIETEEN YDINSISÄLLÖT Erkki Olkinuora Turun yliopisto.
Jari Hautamäki LLP/Erasmus/Virtual Campus... Edinet-hakemus R&D PRojects at the of year 2005 Active Projects JYVÄSKYLÄ UNIVERSITY OF APPLIED.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Agora Cnterin monitieteellisen tutkimuksen toimintaympäristö Jyväskylän yliopistossa AGORA CENTER MATEMAATTIS- LUONNONTIETEET INFORMAATIO- TEKNOLOGIA TALOUSTIETEET.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Vesi kestävän kehityksen pullonkaula
Perhetutkimuksen Päivät Perhe teorioissa – Klassikoita ja Haastajia ”Ekologisen teorian jalanjäljillä” Kotitaloustiede – Home Economics Human.
Uusi, nuoria aktivoiva ympäristökasvatusohjelma luokkien, yläkoulun ja toisen asteen opetukseen! Ympäristöreportterit.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
1 UNIVERSITY EXAM L1 at 4.00 – 8.00 p.m. DO NOT ENTER the exam hall before you are allowed to. Use every second seat. A student can not participate.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
KIRJANJULKISTAMISSEMINAARI: OSALLISTUVA PÄÄTÖKSENTEKO KANSAINVÄLISESSÄ YMPÄRISTÖPOLITIIKASSA 18. SYYSKUUTA 2015, HELSINGIN YLIOPISTO.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Major practical purposes Forms of research knowledge
TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA (TENK)
Healthy Cities konferenssi
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2015 Heikki Ruismäki
Tervetuloa Tietojenkäsittelytieteen laitokselle
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 5
VideoFunet-seminaari AV 2011
Yhdessätekemistä yli rajojen
GLOBAL SUMMIT OF INNOVATION ECONOMY CREATORS MOSCOW
UNIVERSITY EXAM L4 at 4.00 – 7.00 p.m.
Vesikemian Professori
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
Filosofia ja kasvatustieteen metodologia.
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
APA-tyyli Petri Nokelainen
BIBLIOMETRIIKKASEMINAARI 2017
Anna Alftan Heikki Hannula
Marttaliiton #järkiruokaa lautasella -seminaari, Mitä on ruokataju?
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Agenda2030 tiedolla toimeenpanoon
Tutkimuksen avoimuus ja Erkki Kurenniemen sähkösoittimet -projekti
Matri-kokous Fao ja Agris
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
The global voice of the data, research and insights community
DI-opiskelijoiden yrittäjyysasenne - yrittäjyyskompetenssien arviointi Y-foorumi Perustuu Y-foorumiin lähetettyyn abstraktiin: Assessment.
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
KOMMENTTEJA ITÄ-SUOMEN MENESTYSTEKIJÖIHIN
Esityksen transkriptio:

Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto

Didaktiikka on opettajan/kasvattajan työtä ja sen edellytyksiä tutkiva ja kehittämään pyrkivä tiede Ympäristökasvatus on laaja, epätarkkarajainen ajattelun ja toiminnan alue (esim. Tbilisi 1977) Kestävän kehityksen kasvatus on vuosina 1992 ja 2002 poliittisin sopimuksin luotu ajattelun ja toiminnan alue (Rio de Janeiro, Johannesburg) Vuodet 2005 – 2014 ovat YK:n kestävän kehityksen kasvatuksen vuosikymmen (UN DESD 2005 – 2014)

Åhlberg, M. 1995a. Systemistisen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana. Teoksessa Ojanen, S. & Rikkinen, R. (toim.) Opettaja ympäristökasvattajana Helsinki: WSOY, 47-59. Åhlberg, M. 1995b. Systemistinen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana - täydentäviä näkökohtia. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen seuran vuosikokouksessa Jyväskylän yliopistossa 23.-25.11.1995. Åhlberg, M. 1997. Systemistinen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana - täydentäviä näkökohtia. Teoksessa Kari, J. & Moilanen, P. (toim.) 1997. Kasvatus erilaisissa viestintä ja kasvuympäristöissä. Kasvatustieteen päivät 23 - 25. 11. 1995 Jyväskylässä. 1. osaraportti. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos N:o 28, 179 - 197.

Åhlberg, M. 1998a. Ecopedagogy and Ecodidactics: Education for Sustainable Development, Good Environment and Good Life. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty of Education. N:o 69. Åhlberg, M. 1998b. Kestävän kehityksen pedagogiikka ja yleisdidaktiikka. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita N:o 71. Åhlberg, M. 1998c. Education for sustainability, good environment and good life. In Åhlberg, M. & Leal Filho, W. (Eds.) 1998. Environmental education for sustainability: good environment, good life. Frankfurt am Main: Peter Lang, 25 - 43. Samaan aikaan kansainvälisesti: Palmer, J. 1998. Environmental Education in the 21st Century. London: Routledge.

Åhlberg, M. 2005a. Eheyttävän ympäristökasvatuksen teoriasta (1997 - 2004) kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen teoriaan (2005 -2014). Teoksessa Houtsonen, L. & Åhlberg, M. (toim.) Kestävän kehityksen edistäminen oppilaitoksissa. Helsinki: Opetushallitus, 158 - 175. Åhlberg, M. 2005b. Integrating Education for Sustainable Development. In Leal Filho, W. (Ed.) 2005. Handbook of Sustainability Research. Frankfurt am Main: Peter Lang, 477 - 504. (The original manuscript: http://bulsa.helsinki.fi/~maahlber/Ahlberg_15.10.2004.doc ) Åhlberg, M. 2005c. Oppiminen kestävään kehitykseen – ihmiskunnan suurin haaste: Teoriaa ja menetelmiä YK:n Kestävää kehityksestä edistävän kasvatuksen vuosikymmenelle (2005-2014). Virkaanastujaisesitelmä 8.12. 2004. Didacta Varia 2005, 10(1), 1-16, http://www.mv.helsinki.fi/home/maahlber/Ahlberg_8.12.04.pdf  

Åhlberg, M. , Lehmuskallio, E. and Lehmuskallio, J. 2006 Åhlberg, M., Lehmuskallio, E. and Lehmuskallio, J. 2006. NatureGate®, concept mapping and CmapTools: Creating global networks of servers for improved learning about, in and for nature, ecosystems, biodiversity, and sustainable development. In Canas, A. & Novak, J. (Eds.) Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping. San José, Costa Rica - September 5-8, 2006. San Jose: Universidad de Costa Rica, 457 - 460, http://cmc.ihmc.us/cmc2006Papers/cmc2006-p230.pdf#search=%22NatureGate%22