Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Advertisements

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle
Tutkielman kirjoittaminen
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Tieteellisten julkaisujen bibliometrinen tutkimus Henri Schildt ( Teknologiantutkimuksen perinne ja uudet suunnat
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Minkälainen on hyvä gradu?
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Vesi Veden kiertokulku Puhdas vesi Veden pintajännitys Kapillaari-ilmiö Noste (Arkhimedeen laki) Paine Veden olomuodot Simulaatio olomuodoista.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Viittaustietoisku Diplomityötä varten.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
A! Aalto University 1 Case SÄHKE-asiakirjojen automaattinen luokittaminen asiakirjojen tekstin pohjalta Katariina Nyberg Semantic Computing Research Group.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
ENG Masters, part 2, Citing
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Synodaalikokous Viisas kynä Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä.
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
Luokan nimi, numero Opettaja Ryhmän jäsenten nimet
Borgarnes, Islanti ( ).
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Johdantoseminaari.
Lingsoft Language Management
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tiedeprojektin otsikko
Volume 9, Issue 7, Pages (July 2008)
Tutkimuksen abc.
Vesi Yleistä Astel-sivusto Aiheita: veden ominaisuudet, vesi liuottimena, veden puhdistaminen, luonnonvesien tutkiminen Vesijalanjälki -testi Vesikoulu.
Patterns and 14-year trends in mortality among illicit drug users in Finland: The HUUTI study  Ifeoma N. Onyeka, Caryl M. Beynon, Marja-Leena Hannila,
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Volume 192, Issue 1, Pages (July 2014)
Mat Riskianalyysi, Syksy 2004 (3 ov)
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Volume 45, Issue 1, Pages (January 2014)
Homocysteine and carotid atherosclerosis in chronic renal failure—the confounding effect of renal function  Yrjö Leskinen, Terho Lehtimäki, Antti Loimaala,
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kulttuurienvälinen viestintä
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Books, Libraries and Open Access Avoimen tutkimuskirjallisuuden edistäminen Helsingin yliopiston kirjastossa Marjo Kuusela Helsinki University Library.
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
Anna Alftan Heikki Hannula
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
REUMAREPPU – tietopaketti AVUKSI HOITAJAN ARKEEN
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Esityksen transkriptio:

Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma

Miksi valitsin aiheen? Esimerkki: Miksi lentokone lentää? Selitys: Bernoullin periaate? Toinen selitys: Miten ilmiötä voisi havainnollistaa? Animaation mahdollisuudet? → Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa?

Keskeisiä asioita

Tutkimustuloksia (Tversky, Morrison & Betrancourt, 2002): Yhteenveto tutkimuksista, joissa on verrattu animaation ja staattisen kuvan vaikutuksia oppimiselle Päätelmiä: 1) ”Congruity” (yhtenenäivyys) ja ”Apprehension” (ymmärrys) periaatteet, 2) Huolella valittu kuva tehostaa monimutkaisen ilmiön oppimista, 3) Animaatiot eivät staattisia kuvia tehokkaampia monimutkaisen ilmiön oppimisessa (rikkoivat apprehension periaatetta?) (Höfler, Leutner, 2007): Meta-analyysi, jossa tutkittiin 26 tutkimusta, joissa vertailtiin animaation ja staattisen kuvan oppimisvaikutusta Tulos: Oppimistulokset parempia animaatiota käyttämällä 71% tapauksista (efektikoko = 0,37%, 95% CI 0.25 – 0.49) (Jaakkola, 2012): Tutkimus, jossa vertailtiin vuotiaiden lasten fysiikan ymmärrystä virtapiireistä vertailemalla perinteistä laboratoriokoetyöskentelyä ja tietokonesimulaatioita. Tulos: Yhdistämällä laboratoriotyöskentelyä ja simulaatioita parempi oppimistulos.

Seuraavat vaiheet (kohti Gradua) 1. Kirjoitustyön aloittaminen sisällysluettelon 1. version pohjalta 2. Sisällön painotusten täsmennystä kirjoittamisen edetessä … -> valmis teksti. 3. Tutkimuskysymyksen täsmentäminen gradua varten (pedagoginen menetelmä, animaation ominaisuudet jne.) 4. Mixed methods menetelmän käyttö(?)

Lähteet Harlen, W. & Qualter, A. (2004). The teaching of science in primary schools. e-Kirja. 4., p. Lontoo: David Fulton. Hoffren, J. & Saarela, O. (2008). Lentotekniikan perusteet. Helsinki: Edita Prima Oy. ISBN 978– Höfler, T. & Leutner, D. (2007). Instructional animation versus static pictures: A meta-analysis. Learning and Instruction Volume 17, Issue 6, pages Kafai, J. B. (2006). Constructionism. Teoksessa: Sawyer, R.K. (toim.). The Cambridge Handbook of The Learning Sciences. (s ). Cambridge University Press. ISBN Jaakkola, T. (2012). Thinking Outside the Box: Enhancing Science Teaching by Combining (Instead of Contrasting) Laboratory and Simulation Activities. Turku: Painosalama Oy. [online viitattu ], Saatavilla pdf-muodossa: <URL: Kurki-Suonio, K & Kurki-Suonio, R. (1994). Fysiikan merkitykset ja rakenteet. 2. p. Helsinki Mayer, R. E. (2005). Cognitive Theory of Multimedia Learning. Teoksessa: Mayer, R.E. (toim.). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. (s ). Cambridge University Press. ISBN Sawyer, R. K. (2006). Introduction: The New Science of Learning. Teoksessa: Sawyer, R.K. (toim.). The Cambridge Handbook of The Learning Sciences. (s. 2-7). Cambridge University Press. ISBN Stahl, G. Koschmann, T. & Suthers, D. (2006). Computer-Supported Collaborative Learning. Teoksessa: Sawyer, R.K. (toim.). The Cambridge Handbook of The Learning Sciences. (s ). Cambridge University Press. ISBN Tversky, B. Morrison, J & Betrancourt, M. (2002). Animation: Can it facilitate learning? International Journal of Human-Computer Studies, Volume 57(4), 247–262. doi: /ijhc.1017