AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
11 Taloushallinnon opiskelusta. Teemana kannattavuusajattelu • Perusvalmiudet ymmärtää yritysten tuottamaa taloudellista tietoa • Tietoa tarvitsevat –
Integraalilaskenta MA 10
Listening comprehension
Preppaus ENA 4.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Muistin apuvälineet ennen koetta
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Käsityön opetustuokio
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Havaintokanavat.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Toimintaohjeet opelle
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opetussuunnitelma/OPS
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
MIKSI LUKIOON???.
ORGANISOINNIN PERUSTEET
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Englanti 8. lk LV – 2017.
Englannin valinnainen lisäkurssi
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Millainen oppija sinä olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
3. luokan englanti Vanhempainilta
Terveystiedon ainereaali
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
3. luokan englanti Vanhempainilta
Miellekartta.
Kirje, sähköposti, blogi
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Liikesaksan perusteet II
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
MIKSI LUKIOON???.
Vieraiden kielten opiskelusta
SÄÄNNÖT.
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA

Äidinkieli ja kirjallisuus  Äidinkieli on soveltava aine, jossa ei yleensä ole valmiita kaavoja eikä oikeita vastauksia.  Se harjaannuttaa ajattelu- ja analyysitaitoja, joita tarvitaan myös koulun ulkopuolella.  Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla ja lukemalla.

Kurssilla  Äidinkielessä ja kirjallisuudessa kurssisuoritus koostuu laajoista tehtävistä.  Kurssikokeessa ja muissa kurssiin liittyvissä töissä tarvitset kaikkea oppitunneilla aiemmin oppimaasi.  Ajattele itse ja ole aktiivinen, saat paljon irti opiskelusta. Kokeessa  Äidinkielen ja kirjallisuuden kurssikokeet ovat kurssilla opittua soveltavia, eivät niinkään muistitietoa soveltavia.  Lue aina oma tekstisi uudelleen, ennen kuin palautat sen opettajalle. Poista huolimattomuusvirheet.

Matematiikka  Opiskelun tavoitteena on matemaattis-loogisen ajattelun kehittäminen.  Lyhyt matematiikka soveltaa matematiikkaa arkielämään, pitkä matematiikka on luonteeltaan teoreettisempaa. Pitkä matematiikka vaatii huomattavasti enemmän työtä kuin lyhyt.  Vanha asia on osattava ennen uuden asian opiskelua.  Kokonaisuuksien hahmottamisen lisäksi määritelmien, lauseiden ja keskeisten kaavojen hallinta on tärkeää.

 Kotitehtävien tekeminen on tärkeää laskutaidon kehittymiseksi. Kurssilla  Kotitehtävien tekeminen on tärkeää laskutaidon kehittymiseksi.  Tehtävien tekeminen ja ymmärtäminen saattaa viedä aikaa, ja voit joutua lukemaan lisää teoriaa.  Lisätehtävien tekeminen on hyödyllistä. Kokeessa  Kokeeseen valmistaudutaan koko kurssin ajan. Ennen koetta on syytä kerrata teorian keskeiset asiat. Laskuvarmuutta voi kehittää tekemällä esimerkiksi kertaustehtäviä.  Lue tehtävät huolella ja tarkista, mitä asioita tehtävissä pyydetään tekemään.  Laske, että olet tehnyt oikean määrän tehtäviä.  Laskutehtävissä tarkista lopuksi, että vastaukset ovat mielekkäitä.

Vieraat kielet ja ruotsi Puhuminen  Kun tunneilla tehdään suullisia harjoituksia, käytä niissä aktiivisesti uutta opeteltavaa sanastoa. Puhu virheistä huolimatta. Puhumaan oppii vain puhumalla. Tekstin ymmärtäminen  Silmäile aluksi, mitä teksti käsittelee. Lue teksti läpi tarvittaessa pari kertaa. Jatka lukemista, vaikka et ymmärtäisi joka sanaa. Sanan merkitys voi selvitä asiayhteydestä tai myöhemmin. Tee mahdolliset tehtävät. Mieti, ymmärsitkö tekstin sisällön.

Käy läpi opettajan korjaukset. Kirjoitelman laatiminen  Suunnittele kirjoitelman sisältö ja rakenne etukäteen. Tutustu tehtävänantoon ja noudata annettuja ohjeita. Älä käännä suoraan suomesta, ainakaan sanontoja. Käytä jo oppimiasi ilmaisuja. Käytä sanakirjaa harkiten. Mieti, mikä sanakirjan sanoista sopii kuhunkin tilanteeseen. Älä käytä tasoosi nähden liian monimutkaista kieltä. Vaatimustaso lyhyissä ja pitkissä kielissä on erilainen. Käy läpi opettajan korjaukset.

Kuunteleminen  Kuuntele oppilaan CD:tä jos sellainen kirjan mukana on. Kuuntele myös kohdekielistä musiikkia ja radio- ja tv-ohjelmia. Kuullunymmärtämisessä hyödyt sanojen opiskelusta. Kielioppi  Kertaa tunnilla läpikäyty asia kotona. Harjoittele kielioppiasioita tekemällä uudesta rakenteesta omia lauseita. Tarkkaile oppimiasi kielioppiasioita lukemastasi ja kuulemastasi, esimerkiksi lehdistä ja tv-ohjelmista.

 Sanat opit paremmin, kun ne ovat jossain lauseessa tai tarinassa. Kurssilla  Uusi läksy: Tutustu huolellisesti uuteen kappaleeseen. Käännä se mielessäsi.  Vanha läksy: Kuuntele tai lue kappale ääneen, toista äänitteen perässä. Opettele sanat, esimerkiksi kirjoita sanoja, tee muistisääntöjä, muodosta omia lauseita, tee miellekarttoja.  Sanat opit paremmin, kun ne ovat jossain lauseessa tai tarinassa.  Opiskele oppitunneilla täysillä, työtaakkasi kotona vähenee. Kokeessa  Jos hoidat opiskelun kurssin aikana, koeviikolla riittää kertaaminen.

Luonnontieteet  Kaikki luonnontieteet liittyvät kiinteästi toisiinsa ja tukevat toisiaan. Kaikissa luonnontieteissä käsitteillä on keskeinen merkitys.  Luonnontietieteen tieto perustuu kokeelliseen tutkimukseen, ja siksi kokeellinen työskentely on keskeinen osa niiden opiskelua ja ymmärtämistä.  Luonnontieteille on ominaista erilaisten mallien käyttäminen havaittavan todellisuuden hahmottamiseen ja kuvaamiseen.  Luonnontieteissä tieto esitetään usein kuvallisessa muodossa. Tällaisia ovat esimerkiksi graafiset esitykset, kaaviot, valokuvat, piirrokset ja kartat. Ne ovat keskeinen tapa välittää tietoa luonnontieteissä. Keskeistä on oppia tuottamaan ja analysoimaan näitä kriittisesti.

Kurssilla  Yritä hahmottaa kurssin aikana suuret kokonaisuudet. Kokonaisuuksien ymmärtäminen edellyttää asioihin liittyvien käsitteiden hyvää hallintaa. Älä takerru pelkkiin yksityiskohtiin.  Kokeellisia töitä et voi tehdä kuin oppitunneilla. Kokeessa  Kokeeseen valmistautuessasi käy läpi tuntiesimerkit, läksytehtävät, kirjan teoria ja mallikoe tai kertaustehtävät.  Lue tehtävät huolella ja tarkista, mitä asioita tehtävässä pyydetään tekemään.  Käytä vastauksissa tarvittaessa piirroksia, kaavioita tai muita havainnollistamiskeinoja ja selitä ne.

Humanistiset aineet  Opiskelijan on hallittava suuri määrä faktatietoa, josta on kyettävä erottamaan olennainen epäolennaisesta.  Humanistisissa aineissa opiskellaan paljon käsitteitä.  Aineiden tieto perustuu tutkimukselle. Opiskelijan tulee oppia perustelemaan faktat tutkimustiedolla.

Kurssilla  Lue tunnilla opiskellut asiat kotona kirjasta ja muistiinpanoista.  Omien muistiinpanojen, käsitekarttojen ja tiivistelmien tekeminen auttaa.  Oppikirjan tehtäviä kannattaa käyttää oppimisen tukena. Kokeessa  Koetehtävät voivat olla esseekysymyksiä aineistotehtäviä tai käsitteen määrittelytehtäviä.  Aineistotehtävissä edellytetään annetun aineiston käyttöä, joten siihen tulee viitata vastauksessa. Kurssilla opittuja tietoja täytyy soveltaa annetun aineiston tarkasteluun.  Kaikissa koetehtävissä asiat tulee selittää ja perustella. Ei vain todeta.