Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III 25.-26.5.2010 Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi 1.4.2015Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Hyvää työpäivää!.
Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Toimintaohjeet opelle
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Katso Aitolasta lisää:
Isättömyys Poikien Talon sukupuolisensitiivisen poikatyön näkökulmasta
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Suullisen esityksen esittäminen
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Työrauha ja haastavat tilanteet
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Huolen puheeksiottaminen
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
– SUOMEN EKONOMILIITTO – – FINLANDS EKONOMFÖRBUND – EkonomiEsimies - Lähikoulutus: itsetuntemuksen kautta muutokseen Tahko ja
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Kommunikaatio parisuhteessa
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Asiakkaan rauhoittaminen
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus, kehittämisen isoin haaste
Koulutuksen laadun kehittäminen
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Toimintaohjeet opelle
Ops seminaari Askola.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
Esitelmäohjeet Suunnittelu, jännityksen poisto, esitystekniikka ja puhetekniikkaharjoituksia.
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
3 Minuudessa on kaksi puolta
Tietoa välittävä puheenvuoro
VIESTINTÄTAIDOT - VERKKOTOTEUTUS, 2017
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Esityksen transkriptio:

Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Työryhmän tavoite Keskustella käsityksistä, joita miehen viestintään liitetään. Ryhmässä jaetaan kokemuksia miesten viestinnästä eri tilanteissa ja kartoitetaan havaittuja viestinnän piirteitä. Miten mies viestii ja miten miehen kanssa viestitään eri tilanteissa? Millä tavalla erilaiset viestintätavoitteet vaikuttavat kohtaamisiin ja määrittävät vuorovaikutusta ja vuorovaikutuksen onnistumista? Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Työjärjestys ⇒ Työryhmä starttaa (1) ⇒ Lounas ja majoittuminen ⇒ Työryhmä jatkaa (2) ⇒ Kahvit ⇒ Työryhmä esittelee pohdintansa tulokset kaikille (15 min) KESKUSTELUAIKAA YHTEENSÄ 2 TUNTIA Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Keskustelumme tulosten esittäminen 2GS- menetelmä: 1.Kaikki työpajan osallistujat asettuvat istumaan yleisöä vastapäätä. 2.Kuulijoille näytetään visuaalisesti työpajan keskeiset teemat ja keskustelunaiheet. 3.Työpajan osallistujat jatkavat/referoivat käytyä keskustelua ja yleisö täydentää omilla havainnoillaan ja kokemuksillaan aiheesta. Kesto n. 15min/työpaja. Keskustelu pyritään tallentamaan videolle Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

(1) Työryhmän teemoja Mikä ylläpitää miehen puhumattomuutta –tai myyttiä siitä? Miten mies viestii tarvitsevansa tukea ja miten apua hakeva mies kohdataan? Mikä on sanattoman ja epäsuoran viestinnän asema ja merkitys miehen viestinnässä? Mitä mies kuuntelee ja mitä hän viestii hiljaisuudella? Mikä on hiljaisuudessa mahdollista? Onko universaalia miestapaista puhetta ylipäänsä olemassa? Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

(2) Itsenäisesti ja yhdessä 1.Täytä itsenäisesti ojenne oman työn ja/tai kokemuksen näkökulmasta (10 min). 2.Neljän hengen ryhmissä esitellään ojenne, jonka jälkeen pienryhmässä pohditaan taulukysymyksiä (30 min). 3.Keskustellaan koko ryhmän kanssa ja tehdään yhteenveto esitystä varten (30 min) Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Ojenne: Kohtaaminen vuorovaikutustilanteena 1/3 Viestintätilanne ja ympäristö Esimerkiksi: mies tulee yksin tapaamaan perheterapeuttia tämän työhuoneelle. Kohtaaminen on ensimmäinen ja sen aikana keskustellaan jaetun huoltajuuden ongelmista. Viestintätehtävä Tehtävänä on arvioida tilanteen laatu ja jatkotoimeenpiteet Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Ojenne: Kohtaaminen vuorovaikutustilanteena 2/3 Viestinnän tavoite minulla Kuunnella ja opastaa niin, että mies tuntee tulleensa ymmärretyksi. Saada miehelle tunne siitä, että muutos on mahdollinen. Viestinnän tavoite miehellä Haluaa tietoa ja ratkaisuja. Haluaa, että joku ymmärtää ja antaa neuvoja, miten toisen osapuolen kanssa voisi saada sovitut asiat toimimaan Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Ojenne: Kohtaaminen vuorovaikutustilanteena 3/3 Minä viestin Rauhallisella äänellä, avoimilla asennoilla, katsekontaktilla. En tuijota, mutta osoitan katseella kuuntelevani. Nyökyttelen ja viestin ilmeelläni myötätuntoa. Mies viestii Puhuu hiljaisella äänellä, mutta paljon. Katsoo alas ja pois päin. Pidättelee kyyneliä. Vastaa kysymyksiin pitkähkön ajatustauon jälkeen Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Itsenäisesti 1.Täytä itsenäisesti ojenne oman työn ja/tai kokemuksen näkökulmasta (10 min). 2.Neljän hengen ryhmissä esitellään ojenne, jonka jälkeen ryhmä pyrkii vastaamaan taulukysymyksiin (30 minuuttia). 3.Koko ryhmän kanssa keskustelua ja yhteenveto esitystä varten (30 minuuttia) Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Yhdessä 1.Täytä itsenäisesti ojenne oman työn ja/tai kokemuksen näkökulmasta (10 minuuttia). 2.Neljän hengen ryhmissä esitellään oman ojenteen “tulokset” omalle pienryhmälle (15 min) jonka jälkeen ryhmä pyrkii vastaamaan taulukysymyksiin (15 minuuttia). 3.Koko ryhmän kanssa keskustelua ja yhteenveto esitystä varten (30 minuuttia) Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Yhdessä 1.Täytä itsenäisesti ojenne oman työn ja/tai kokemuksen näkökulmasta (10 minuuttia). 2.Neljän hengen ryhmissä esitellään ojenne, (15 min) jonka jälkeen pienryhmä pyrkii yhdessä vastaamaan taulukysymyksiin (15 min). 3.Koko ryhmän kanssa keskustelua ja yhteenveto esitystä varten (30 min) Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Pienryhmissä A. Millaisissa asioissa miehen kanssa viestitään? Kirjatkaa, mitä yhteistä havaitsemillanne viestintätilanteilla ja - tavoitteilla on. Valitkaa/nimetkää YKSI keskeinen elementti. B. Millaista miehen viestintä on ja miksi? Kirjatkaa, millaisia yhteisiä piirteitä ja syitä miehen viestintäkäyttäytymiselle löysitte. Valitkaa/nimetkää YKSI keskeinen elementti Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Yhdessä 1.Täytä itsenäisesti ojenne oman työn ja/tai kokemuksen näkökulmasta (10 minuuttia). 2.Neljän hengen ryhmissä esitellään ojenne, (15 minuuttia) jonka jälkeen ryhmä pyrkii vastaamaan taulukysymyksiin (15 minuuttia). 3.Koko ryhmän kanssa keskustelua ja yhteenveto esitystä varten (30 minuuttia) Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Keskustelu 1/2 A. Mihin miehen kanssa viestittäessä pyritään? 1. Turvallisuuteen ja luottamukseen > tavoitteena muutos 2. Ollaan tosissaan, rehellisyys & avoimuus 3. Ensikohtaamisen tärkeys, yksilöt kohtaa ihminen ihmiselle 4. Toiminnallisuudella pohjustettu yhdenvertaisuus ja syvällinen vuorovaikutuksen tila Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija

Keskustelu 2/2 B. Millaista miehen viestintä on? 1. Ainutlaatuista 2. Moninaista 3.Merkityksellinen epäsuora viestintä 4. Tunteet näkyy toiminnassa Miksi? 1.Hiljaisuuden moniäänisyys 2.Ymmärrettävyys, tulkintakehys 3.Tunnustelu 4.Keho viestii tunnetiloja, tietoinen viesti, kun ei peitelty Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija