Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
HOPSista hopsaamiseen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Hops eli henkilökohtainen opintosuunnitelma Turun kauppakorkeakoulussa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
AJANKÄYTÖN SEURANTA, SUUNNITTELU JA HALLINTA
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Oulunsaloon lukioon KEVÄT Lukiomme vahvuuksia  Ajanmukaiset tilat Oulunsalo -talossa Lentokentän tien varressa  Yksilöllinen tuki opiskelijoille,
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Urheilijoiden opinto-ohjaus
MIKSI LUKIOON???.
MIKSI LUKIOON???.
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen

MITÄ YKSI LAITOS VOI TEHDÄ? CASE: OULUN YLIOPISTON SÄHKÖ- JA TIETOTEKNIIKAN OSASTO W5W-SUUNNITTELIJA, FM SUVI JUTILA, OULUN YLIOPISTOwww.w5w.fi Uutta Opetuksessa Valmistumismäärien- ja aikojen ennustaminen STO:n opiskelijoiden ajatuksia opetuksesta 2003 Uutta Opetuksessa “Emmää matikkaa tullu tänne opiskelee, vaa tekniikkaa” 2002 “AINA AJOISSA” -uusi selvitys opiskelijoiden ajankäytöstä 2005¨ “TÄYTYY EHTIÄ LUENNOLLE” selvityksiä opiskelijoiden ajankäytöstä OPINTO- PORTAILLA 2004 naisten ja miesten opintopolut TTK

Johtopäätöksiä Lahjakkuus ja hyvät alkupisteet eivät takaa hyvää opintomenestystä (1),(2) Opintomenestys näyttäisi olevan suoraan verrannollinen opiskeluun käytettyyn aikaan (1) Työssä käynti ei yleisesti ole opiskelun esteenä (1) Ensimmäisen vuoden opiskelijoihin kannattaa panostaa. (Kun alku menee hyvin, jatkossa opiskelu on helpompaa ja motivoivampaa.) (2),(3),(4) Jämäkkä ohjaus ja motivointi matematiikan ja fysiikan kursseissa erityisen tärkeää. (1),(3),(4) Valmistuneiden määrä ei ole suoraan verrannollinen sisään otettujen määrään. (2) (1) ”Täytyy ehtiä luennolle” (2) Valmistumismäärien- ja aikojen ennustaminen (3) Sähkö- Ja Tietotekniikan osaston opiskelijoiden ajatuksia opiskelusta (Haastatteluprojekti) (4) “Emmää matikkaa tullu tänne opiskelee, vaa tekniikkaa” OPPIMINEN TAPAHTUU AJASSA JA NIMENOMAAN OPISKELIJAN AJASSA

Opiskelijan ajankäytön seuranta Opiskelijat Tiedostaneet opiskelutekniikkansa Saaneet enemmän opintoviikkoja Saaneet enemmän ohjausta Opiskelun ajankäytön hallinnan ohjaus inen/tuutorointi/Tuutorointi.htm inen/tuutorointi/Tuutorointi.htm Osasto Saanut todellista tietoa opiskelusta ja opiskelun pullonkauloista Osannut kohdentaa toimenpiteitä. Esimerkiksi matematiikan, fysiikan ja muiden kurssien ainetuutorointia.  mm. parantuneet läpipääsy -% Opintojen ohjauksen kehittäminen HYÖTYÄ SEKÄ OPISKELIJALLE ETTÄ OSASTOLLE Sähkö- ja tietotekniikan osasto, Oulun yliopisto

Myös henkilökunta pystyy seuraamaan opiskelijoiden etenemistä tehokkuus- ja vaikuttavuus mittareiden avulla KATSOTAAN PALJONKO AIKAA OPISKELUUN MENEE TYÖELÄMÄ AJANKÄYTÖN HALLINTA KUKA TEKEE SEURANTAA? OPINTOPOLKU 2.vsk.1.vsk.3.vsk.4.vsk.5.vsk. Olli opiskelija Ajankäytön seuranta TOTTA TOTISESTI! KEVÄÄN TASOTESTI LÄHESTYY. TÄYTYNEE OPISKELLA TÄYDELLÄ TEHOLLA HOPS TYÖELÄMÄ PALAUTE

Mitä on yksi opintopiste? Oulun yliopiston humanistinen tiedekunta tutkii opetussuunnitelmien toteutumista, opintojen kuormittavuutta sekä opiskelijoiden ajankäyttöä Kohderyhmäksi on valittu tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijat Tutkimus toteutetaan syksyllä Tutkimus toteutetaan yhteistyössä opetuksen kehittämisyksikön kanssa Tiedekunnan opiskelijat ovat olleet aktiivisesti mukana Lisätietoa: Muita ajankäyttötutkimuksia Suomen korkeakouluissa: ?

Aimo Rahkonen 2005 Arviointitietojen hyödyntäminen yliopistoissa Mitä on tehty ja mitä voitaisiin edelleen kehittää?

Arviointimenetelmien viestinnästä -Mitä opetussuunnitelmakäytäntöjen toimivuuden arvioinnista kertovia asioita muistat viimeksi lukeneesi/kuulleesi/nähneesi ja missä viestimessä? Mitä mielestäsi yleisimmin viestitään? Kenelle viesti oli suunnattu? Kenelle sen pitäisi olla suunnattu? (matriisin pohjalta)

Arviointimenetelmien viestinnästä -Määrällisistä mittareista yleisimmin esiintyvä lienee valmistumismäärät. Mistä johtuu? -Taloudelliset vaikuttimet, valmistumismäärillä keskeinen osa tulosneuvotteluissa -Valmistumismäärä on todellisuudessa varsin kankea arviointiperuste -Hallitsee silti arviointimenetelmistä viestintää myös yliopiston sisällä -Hyödyntämällä reaaliaikaisempia arviointimenetelmiä päästään lopulta parempiin valmistumismääriin -Seuraavassa eräitä esimerkkejä arviointitietojen hyväksikäytöstä

Opintosuorituspolku

Valmistumisennuste

Kurssien läpäisyaika

Kurssivalinnat

Opintopistekertymät

Opiskelija-aines

Haaste Jotta viesti menisi perille ja tulisi ymmärretyksi, olisiko tarpeellista tai mahdollista rakentaa yhteinen arviointimenetelmien työkalupaketti? Onko yksikössänne tai yliopistossanne kenties käytössä tällainen?