Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
KALASTUSMATKAILUN KEHITTÄMINEN POHJANMAALLA KVARKEN FISHING.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Toimialaorganisaatio
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue •1• Järvi-Pohjanmaan kunnat Alajärvi, Soini ja Vimpeli siirtävät palvelujen tuottamisen kuntien yhteisiin.
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
TupaTurva: OivaTurva, case Padasjoki Oiva = Asikkalan, Hollolan, Hämeenkosken, Kärkölän, Padasjoen kuntien yhteistoiminta-alueen peruspalveluiden tuottaja.
Kokemuksia esimiestiimin työskentelystä Palvelupäällikkö Marja Hänninen Forssa
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
JIK-TILAAJALAUTAKUNTA
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Uuden kunnan palvelurakenteen toteuttaminen UusiKunta kunnanhallitusten yhteiskokous Pääsihteeri Jaana Simola.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Antero Leppänen KUNTAJAKOSELVITYKSEN VALMISTELURYHMÄ PUHEENJOHTAJISTO VALTUUSTOT (10) Kuntien KH:n pj:t (10) Kunnanjohtajat (10) Henkilöstötyöryhmän.
Sastamalan kaupungin perustaminen ja erityisesti henkilöstön näkökulma
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
TIEDOTUSRYHMÄN TILANNEKATSAUS KUNTALIITOSSELVITYKSESSÄ LOHJA- SIUNTIO-NUMMI-PUSULA
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Sastamalan toimintamalli
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
TAMPEREEN KAUPUNGIN KONSERNIHALLINNON ORGANISAATIO
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen palvelutuotannon prosessikartta Marja-Liisa Vainionpää FCG.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hankkeen hallinta Muistilista muutoshanketta toteutettaessa Valtion henkilöstöpalvelut.
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Mikkelin seutu Paras-hankkeen valmistelussa
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Tiedon kulku, valmistelu ja päätöksenteko
ORIMATTILAN KAUPUNGIN VIRASTO-ORGANISAATIO
Lapsiperheiden elintapaohjaus Monialaista työtä –yhdessä tehden!
Mukana hankkeessa: Alavus Karijoki Ilmajoki Kurikka Isojoki Teuva
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Yhteistoiminnan mallintaminen
Matkalla Meijän maakuntaan
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakuntauudistuksen valmistelu Keski-Pohjanmaan maakunnassa
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Tukipalvelujen ohjaus
Selvityksen viestinnän -ja tiedotussuunnitelman
Kohti uutta Etelä-Savoa – Muutosvalmennuksen suunnitteluhanke 1. 9
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,

Kuntaliitos- ja yhteistoiminta- aluevalmistelu - 2 muutosprosessia rinnakkain vuoden 2008 aikana: - Kuntaliitosvalmistelut Alajärvi-Lehtimäki sekä - Järvi-Pohjanmaa-yhteistoiminta-aluevalmistelut (= mukana Alajärvi+Lehtimäki –kuntaliitospari sekä itsenäisinä kuntina Soini & Vimpeli) - Yhteistoiminta-alueen kaikki kuntapalvelut järjestetään yhdessä (isäntäkuntamalli, tilaaja-tuottajamalli, jossa kunnanhallitukset tilaajina ja yhteislautakunnat tuottajina. - Aikataulu koettiin nopeaksi, vaati organisaatiolta ”venymistä”, etenkin kun kaksi rinnakkaista prosessia. - Tärkeänä onnistumisen kannalta pidettiin avointa toimintakulttuuria ja luottamuksellisen ilmapiirin säilymistä yhteistyötä tekevien kuntien kesken. 2 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,

PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk ja taloushallinto SOINI - palvelujen tilaaja - kuntakonserni ALAJÄRVI-LEHTIMÄKI - palvelujen tilaaja - kuntakonserni VIMPELI - palvelujen tilaaja - kuntakonserni talous- ja henkilöstö- hallinnon tukipalvelut yrityspalvelut ja kehittäminen - itsenäinen järjestämisvastuu - osittain sekä tilaaja että tuottaja JÄRVI-POHJANMAAN NEUVOSTO 2009 YRITYSPALVELU OY 3

Alajärvi-Lehtimäki- kuntaliitosorganisaatio  Kuntaliitosvalmistelu Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta- alueen rinnalla  huomioitiin myös Järvi-Pohjanmaa- valmistelussa  Luottamushenkilöistä, kuntajohtajista ja henkilöstön edustajista koostuva ohjausryhmä päätöksentekoelimenä  Molempien kuntien virkamiesjohtoryhmä, jossa myös henkilöstön edustajat (2) toimi esittelijänä ohjausryhmälle  Valmistelussa apuna sektorikohtaiset työryhmät (valmisteli mm. palvelutasomääritykset ja henkilöstöresurssitarpeen UK-henkilöstöryhmä,Itänen,

Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen valmistelu - Organisaatiorakenne valmistelussa melko samankaltainen kuin UusiKunta-hankkeessa: - Poliittisista johtajista koostuva päätöksentekoelin linjaamassa valmistelua - Kuntajohtajat johtamassa valmistelua - Valmistelevat työryhmät, joissa kuntien virkamiesedustus UK-henkilöstöryhmä,Itänen,

Henkilöstön ja kuntalaisten huomioiminen valmistelussa :  Henkilöstöllä edustus kuntaliitosorganisaation toimielimissä  Järvi-Pohjanmaa -valmistelussa ei omaa henkilöstöjärjestöjen edustajaa toimielimissä, mutta henkilöstö ja kuntalaiset pidettiin molempien valmisteluprosessien aikana ajan tasalla sangen hyvin:  Kuntien yhteiset tiedotustilaisuudet ja viralliset Yt- tilaisuudet muutaman kuukauden väliajoin.  Lisäksi kukin kunta informoi säännöllisin väliajoin luottamusmiehiä ja henkilöstöä.  Ajantasainen internet-sivusto, jossa tärkeimmät päätöksentekomuistiot ja informaatio hankkeen etenemisestä sekä tieto keneltä lisätietoa tarvittaessa. UK-henkilöstöryhmä,Itänen,

Yhteenveto 7 Erityisen tärkeänä onnistumisen kannalta pidettiin: - Avointa toimintakulttuuria ja luottamuksellisen ilmapiirin säilymistä yhteistyötä tekevien kuntien kesken. - Muutostarpeen huolellinen perusteleminen, perusteleminen, perusteleminen sekä aktiivinen tiedottaminen koko prosessin ajan - Riittävästi faktaa saatavilla mm. internet-sivuston, esimiesten ja luottamusmiesten ja sanomalehdistön kautta - Muutosvastarintaa vähensi myös se, että pienetkin kunnat otettiin huomioon samanvertaisina yhteistyökumppaneina - Esimiesten rooli erittäin tärkeä muutoksenjohtamisessa, yleensäkin sitouttamisessa ja valmistelussa onnistumisessa - Henkilöstön ja kuntalaisten riittävä huomioiminen valmistelun aikana

Lopuksi Toimiva, hyvä yhteistyö on kumppanuutta, jossa kaikki yhteistyön osapuolet luottavat toisiinsa ja kokevat yhteistuumin toimiessaan saavansa suurempaa kokonaishyötyä kuin yksin. Hyvä muistaa: Jokainen organisaation jäsen voi osaltaan vaikuttaa lopputuloksen hyvyyteen. 8 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,