Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin Tervetuloa Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin JY:n avoimen yliopiston toimitilat Mattilanniemi 6, Kärki Satu Helin, johtaja JYAY
Monipuoliset ja sujuvat opintopolut sekä avoimen yliopisto-opetuksen merkitys opintopoluilla Mahdollisuuksia ja käsiteviidakkoa Perusopinnot, aineopinnot, kieli- ja viestintäopinnot, opintojaksot ja kokonaisuudet, tutkintojen osat, opintopolut, osaamiskokonaisuudet … Erillisvalintojen kautta Avoimen yliopiston väylä maisterikoulutukseen Avoimen yliopiston kandidaattireitti tiedekunnan myöntämään kandidaatin tutkintoon, sen jälkeen haku, työelämä tai muuta Täydentävät opinnot maisterikoulutukseen hakemisen kelpoisuuden saamiseksi Opinnot erillisiin opettajankoulutusopintoihin hakemiseksi Muu… Päävalintojen kautta haku tutkinto-opiskelijaksi (ns. normaalivalinta)
Aikuisten opiskeluedellytysten kehittäminen Korkeakoulujen opiskelijavalintoja uudistettaessa (KSHJ) Päävalinnoissa painopiste ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville, nuorille (opintoaikojen lyhentäminen, työhön nykyistä nuorempana) Erillisvalinnat ? – tullaan määrittämään yliopistoittain Aikuisille (ketä?), työn ohella opiskeleville Uran vaihtajille tai toista tutkintoaan suorittaville – toisaalta heille on tarjolla myös maisteriohjelmat AHOT (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) Valtakunnallinen haku edellyttää tietojärjestelmää (VIRTA). Myös avoimen yliopisto-opetuksen opintosuoritustiedot valtakunnalliseen rekisteriin (OTR). Rekisteriselosteet
Laajoja osaamiskokonaisuuksia Suomi maailman osaavimmaksi kansaksi v. 2020 EU-tasolla asetetaan suuria odotuksia myös aikuiskoulutukseen KESU; osallistumistavoitteet ja osaamiskokonaisuudet (suoritukset) Osaaminen, opintokokonaisuuksien ja – jaksojen osaamistavoitteista ja tutkinnon osaamistavoitteista käsin Tutkinto osa kerrallaan Kootaan tavoitteellisesti, HOPS oleellinen ja ohjaus ja myös AHOT Linkki- ja ohjaussivustona: https://www.avoin.jyu.fi/tutkinto
Kannustus koulutustason nostoon - mahdollisuutena laajat osaamiskokonaisuudet ja opintopolut 1. vuosi 2. vuosi 3. vuosi OPISKELIJAVALINNAT Avoimen yo:n väylä maisteriksi Kandidaattireitti kandidaatiksi Yleisopinnot Sivuaineen 1 opinnot (TY, AHOT – sisällyttäminen) Sivuaineen 2 opinnot (OY, AHOT –sisällyttäminen) Vapaavalintaiset opinnot (JY, YTOL, muu yliopisto) Kievi-opinnot: Vieras kieli, kirjoitusviestintä: (JY, YTOL) Kievi-opinnot: Toinen kotimainen kieli, puheviestintä, valinnaiset opinnot Pääaineen perusopinnot (JY, YTOL, AHOT: jakson korvaaminen vastaavilla opinnoilla) Pääaineen aineopinnot (JY) Kandidaatin tutkintoon vaadittavat opinnot 180 op
Avoimen yliopisto-opetuksen tavoitteet Mahdollisuuksia kaikille, mutta kohdentaminen kannatta Polkuja erillisvalintoihin ja laajoja osaamiskokonaisuuksia avoimen yliopiston koko tarjonnan yhdistelmänä ”Syöttöä” oppilaitoksista ja muiden tarjonnasta JYAY:n opintojen pariin Runsas aineopintotarjonta, joissa menetelmäopinnot ja kandidaatin tutkielma Osia tutkinnoista mm. ammatilliseen kehittymiseen, jotta ei tarpeetonta hakeutumista tutkintokoulutukseen Koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen Hakeva, tsemppaava toiminta, kouluttautumiskulttuurin luonti alueille Valmentava koulutus avoimeen yliopisto-opetukseen, yhteistyöketju Oppiainekohtaisen tuutoroinnin rinnalla, lisäksi tai sijaan AKATEEMINEN TSEMPPIRYHMÄ voi edistää opintoja
Kiitos, että tulitte mukaan Vireää yhteistyöpäivää, Innostavaa keskustelua, Kysymyksiä, A-haa -elämyksiä