Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Koulutusohjelman ja linjan valinta, sekä sivuainevalinnat
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Kandidaatin tutkinnon rakenne, sisältö ja tutkinnon uudistuminen
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
FUAS Kielet ja viestintä
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Mihin lukion jälkeen? Kaikki tarvittava tieto keskitetysti: opintopolku.fi.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
Tervetuloa opiskelemaan kielikeskukseen! into.aalto.fi - palvelut - kielikeskus.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Erilaisia vaihtoehtoja….
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tutkintorakenteen tekninen malli
Aluekokeilu Pohjois-Karjala
Vanhempainilta Tervetuloa!
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
2. ja 3. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Väyläopintoihin ohjautuminen
Omnia.fi/yhteishaku.
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Lukiolaisen jatko-opinnot
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
MITKO-ryhmän työskentelyä
Väyläopintoihin ohjautuminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Sivuaineopiskelijoiden info
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin Tervetuloa Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin JY:n avoimen yliopiston toimitilat Mattilanniemi 6, Kärki Satu Helin, johtaja JYAY

Monipuoliset ja sujuvat opintopolut sekä avoimen yliopisto-opetuksen merkitys opintopoluilla Mahdollisuuksia ja käsiteviidakkoa Perusopinnot, aineopinnot, kieli- ja viestintäopinnot, opintojaksot ja kokonaisuudet, tutkintojen osat, opintopolut, osaamiskokonaisuudet … Erillisvalintojen kautta Avoimen yliopiston väylä maisterikoulutukseen Avoimen yliopiston kandidaattireitti tiedekunnan myöntämään kandidaatin tutkintoon, sen jälkeen haku, työelämä tai muuta Täydentävät opinnot maisterikoulutukseen hakemisen kelpoisuuden saamiseksi Opinnot erillisiin opettajankoulutusopintoihin hakemiseksi Muu… Päävalintojen kautta haku tutkinto-opiskelijaksi (ns. normaalivalinta)

Aikuisten opiskeluedellytysten kehittäminen Korkeakoulujen opiskelijavalintoja uudistettaessa (KSHJ) Päävalinnoissa painopiste ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville, nuorille (opintoaikojen lyhentäminen, työhön nykyistä nuorempana) Erillisvalinnat ? – tullaan määrittämään yliopistoittain Aikuisille (ketä?), työn ohella opiskeleville Uran vaihtajille tai toista tutkintoaan suorittaville – toisaalta heille on tarjolla myös maisteriohjelmat AHOT (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) Valtakunnallinen haku edellyttää tietojärjestelmää (VIRTA). Myös avoimen yliopisto-opetuksen opintosuoritustiedot valtakunnalliseen rekisteriin (OTR). Rekisteriselosteet

Laajoja osaamiskokonaisuuksia Suomi maailman osaavimmaksi kansaksi v. 2020 EU-tasolla asetetaan suuria odotuksia myös aikuiskoulutukseen KESU; osallistumistavoitteet ja osaamiskokonaisuudet (suoritukset) Osaaminen, opintokokonaisuuksien ja – jaksojen osaamistavoitteista ja tutkinnon osaamistavoitteista käsin Tutkinto osa kerrallaan Kootaan tavoitteellisesti, HOPS oleellinen ja ohjaus ja myös AHOT Linkki- ja ohjaussivustona: https://www.avoin.jyu.fi/tutkinto

Kannustus koulutustason nostoon - mahdollisuutena laajat osaamiskokonaisuudet ja opintopolut 1. vuosi 2. vuosi 3. vuosi OPISKELIJAVALINNAT Avoimen yo:n väylä maisteriksi Kandidaattireitti kandidaatiksi Yleisopinnot Sivuaineen 1 opinnot (TY, AHOT – sisällyttäminen) Sivuaineen 2 opinnot (OY, AHOT –sisällyttäminen) Vapaavalintaiset opinnot (JY, YTOL, muu yliopisto) Kievi-opinnot: Vieras kieli, kirjoitusviestintä: (JY, YTOL) Kievi-opinnot: Toinen kotimainen kieli, puheviestintä, valinnaiset opinnot Pääaineen perusopinnot (JY, YTOL, AHOT: jakson korvaaminen vastaavilla opinnoilla) Pääaineen aineopinnot (JY) Kandidaatin tutkintoon vaadittavat opinnot 180 op

Avoimen yliopisto-opetuksen tavoitteet Mahdollisuuksia kaikille, mutta kohdentaminen kannatta Polkuja erillisvalintoihin ja laajoja osaamiskokonaisuuksia avoimen yliopiston koko tarjonnan yhdistelmänä ”Syöttöä” oppilaitoksista ja muiden tarjonnasta JYAY:n opintojen pariin Runsas aineopintotarjonta, joissa menetelmäopinnot ja kandidaatin tutkielma Osia tutkinnoista mm. ammatilliseen kehittymiseen, jotta ei tarpeetonta hakeutumista tutkintokoulutukseen Koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen Hakeva, tsemppaava toiminta, kouluttautumiskulttuurin luonti alueille Valmentava koulutus avoimeen yliopisto-opetukseen, yhteistyöketju Oppiainekohtaisen tuutoroinnin rinnalla, lisäksi tai sijaan AKATEEMINEN TSEMPPIRYHMÄ voi edistää opintoja

Kiitos, että tulitte mukaan Vireää yhteistyöpäivää, Innostavaa keskustelua, Kysymyksiä, A-haa -elämyksiä