OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
QR- koodit ja mobiilitentti
Advertisements

SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AIKA JA OPPIMINEN OPS-työ ja mitoitus –koulutus Jukka Savilampi 2004.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Opetussuunnitelmatyö
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Tervetuloa orientoitumaan!
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Yleisopinnot, miten saada kokoon?
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT JA TYÖTAVAT -ARVIOINTI OPETUSSUUNNITELMA TARKOITTAA KOULUTUKSEN TIETOISTA SUUNNITTELUA TAVOITTEELLISEKSI KOKONAISUUDEKSI O P S W5W-KOULUTUS OULUN YLIOPISTO

HYVÄ OPETUSSUUNNITELMA ON TEHTY TURVAAMAAN OPPIMISEN LAATU JA SYVYYS 1. POHJAA TIETOISEEN OPETUSAJATTELUUN 2. OHJAA OPISKELIJAN OPINTOJA 3. ON OPETUKSEN LAATUJÄRJESTELMÄN KULMAKIVI 4. ON OPETUKSELLISEN YHTEISTYÖN VÄLINE Asko 2004

A) KIRJOITETTU B) OPETETTU C) OPITTU A B C A B C A B C SUUNNITELMAN JA TODELLISUUDEN KOHTAAMINEN

KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO TYÖSTETTY HUOLELLISESTI -SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN OPPIMISEN MAHDOLLISTAVA TIETEELLISESTI RELEVANTTI SISÄLTÖ (YDINAINESRAKENNE) -AJANTASAINEN UUSIN (TIETEELLINEN JA AMMATILLINEN) TIETO SOPIVASTI MUKANA -TIEDON KÄYTTÖ- JA SOVELLUSYHTEYS ESILLÄ -KURSSEILLA OIKEA PERÄKKÄISYYS JA KUORMITTAVUUS -HARKITTU JA YHTENÄINEN TYÖMÄÄRÄN MITOITUS SEKÄ KURSSIEN ETTÄ KOKONAISUUKSIEN TASOLLA -TUTKIMUSLÄHEISET (AUTENTTISET) JA MONIPUOLISET TYÖTAVAT OPETUS- JA OPPIMISTYÖSSÄ -MYÖS YKSILÖLLISET OPINTOPOLUT MAHDOLLISIA Asko 2004

TIETEELLISEN TASON VOI RATKAISTA AINOASTAAN SE, KUINKA HYVIN OPISKELIJA KASVAA TIETEEN TEKIJÄKSI JA TIEDON YMMÄRTÄJÄKSI OPISKELUNSA AIKANA. OPISKELIJAN TIETEELLINEN KASVU TODELLISTUU, KUN HÄN YMMÄRTÄÄ: 1. mitä tieteellisyys ja tieteellinen tieto tarkoittaa: tieteellisen ajattelutavan ja maailmankuvan oppiminen, 2. kuinka tieteellistä tietoa tuotetaan: tieteellisen menetelmän oppiminen, 3. kuinka tieteet ja oma tieteenala ovat kehittyneet: tieteen historian oppiminen, 4. mitä tieteellisen toiminnan eettinen säännöstö ja hyvä tieteellinen käytäntö tarkoittaa: tieteen etiikka, 5. minkä kysymyksien parissa oma tieteenala ponnistelee, ja millä alueilla tiedon aukkopaikat sijaitsevat: tieteenalan uusin tieto. OPETUSSUUNNITELMAN TIETEELLINEN TASO? Asko 2004

opinnäyte 1 opinnäyte 2 opinnäyte 3 KANDIDAATIN TUTKINTOMAISTERIN TUTKINTO TOHTORIN TUTKINTO TIETEELLISEN KASVUN JUONNE OPETUS/OHJAUS/TENTIT/ OHEISOPPIMINEN OPETUS/OHJAUS/ TENTIT/ OHEISOPPIMINEN OPETUS/OHJAUS/ TENTIT/ OHEISOPPIMINEN TIEDEYHTEISÖN NOVIISI TIETEEN TAITAJA TIETEELLISEN KASVUN JUONNE YLIOPISTO-OPINNOISSA Asko 2004