OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi
Koulutuksen ohjelma Aamukahvit Ryhmätyöskentelyä (opetussuunnitelmaviestintä) Viestinnän perusteet, viestintäcaseja Lounas (omakustanteinen) Ryhmätyöskentelyä (opintojen seuranta) Opetussuunnitelmakäytäntöjen arviointimenetelmiä 15:30 Koulutus päättyy
KOHTI OPETUSSUUNNITELMAVIESTINNÄN KOKONAISUUTTA SUUNNITTELUTOTEUTUSARVIOINTI SUUNNITTELUVAIHEEN VIESTINTÄ TOTEUTUKSEN VIESTINTÄ ARVIOINTIIN POHJAUTUVA VIESTINTÄ PALAUTEVIESTIT O P S
Miten määritellään opetussuunnitelmaviestintä? Jakaantukaa n. 5 henkilön ryhmiin Kirjoittakaa aluksi oma määritelmä opetussuunnitelmaviestinnästä paperille (1-2 lausetta) Esittäytykää ryhmässä ja käykää samalla kaikkien määritelmät läpi Aikaa ryhmätyölle on varattu n. 10 minuuttia
Erilaisia määritelmiä ”Opetussuunnitelman sisältö syntyy opiskelijan päässä ja toteutuu hänen toiminnassaan.” ”Tärkeää on se, miten eri osapuolet esitetyn opetussuunnitelman ymmärtävät ja miten he ymmärryksensä pohjalta voivat toimia.” ”Opetussuunnitelman tulisi olla selkeä jättämättä liikaa tulkinnanvaraa.” ”Tärkeää ei ole se, mitä opetussuunnitelmassa kerrotaan, vaan se, mitä opiskelija siitä oppii ja ymmärtää.” ”Tärkeää ei ole se, mitä opetussuunnitelmassa sanotaan, vaan se miten sitä tulkitaan.” Mikä muu kohderyhmä sopisi opiskelijan tilalle?
Erilaisia kohderyhmiä Opetuksen suunnittelijat Opettajat Opiskelijat Ulkopuoliset tentaattorit Opintohallinto Akkreditoijat / Auditoijat Abiturientit Ulkoiset intressiryhmät Tutkijat Media