OpetusSuunnitelmaViestintä 6.10.2005 W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Itsensä kuvaava tieto Media Technology DIGIWORKSHOP klo Aamukahvi klo Käytännön työpaja … ohjelma.xml.
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Nuorisotakuu 2013 Valtiosihteeri Pilvi Torsti Opetus- ja kulttuuriministeriö
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Kauan kaivattu lukujärjestys - Flamman Opintoni-ikkuna
KORIPALLON PERUSASIAT
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Jari Huttu 1.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
1. varapresidenttien koulutus
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Norssi ja Varis juttusilla
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Opetussuunnitelmatyö
Ajankohtaista lakirintamalta Toimitusjohtaja Jukka Pötry Silta yrittäjyyteen - Lahden alueen uusyrityskeskus Pellervon Päivä Tapahtumatalo.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Viestintäsuunnitelma
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
TUHTI –SEMINAARI 14.– Järvenpää Yhteisen leirinuotion äärellä – Leirityön nykytila ja tulevaisuus.
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
InNoste-palvelupiste (02)
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
TIPTOP-kokonaisuuksia
Suomi 4B 6. luento Jipii!.
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi

Koulutuksen ohjelma Aamukahvit Ryhmätyöskentelyä (opetussuunnitelmaviestintä) Viestinnän perusteet, viestintäcaseja Lounas (omakustanteinen) Ryhmätyöskentelyä (opintojen seuranta) Opetussuunnitelmakäytäntöjen arviointimenetelmiä 15:30 Koulutus päättyy

KOHTI OPETUSSUUNNITELMAVIESTINNÄN KOKONAISUUTTA SUUNNITTELUTOTEUTUSARVIOINTI SUUNNITTELUVAIHEEN VIESTINTÄ TOTEUTUKSEN VIESTINTÄ ARVIOINTIIN POHJAUTUVA VIESTINTÄ PALAUTEVIESTIT O P S

Miten määritellään opetussuunnitelmaviestintä? Jakaantukaa n. 5 henkilön ryhmiin Kirjoittakaa aluksi oma määritelmä opetussuunnitelmaviestinnästä paperille (1-2 lausetta) Esittäytykää ryhmässä ja käykää samalla kaikkien määritelmät läpi Aikaa ryhmätyölle on varattu n. 10 minuuttia

Erilaisia määritelmiä ”Opetussuunnitelman sisältö syntyy opiskelijan päässä ja toteutuu hänen toiminnassaan.” ”Tärkeää on se, miten eri osapuolet esitetyn opetussuunnitelman ymmärtävät ja miten he ymmärryksensä pohjalta voivat toimia.” ”Opetussuunnitelman tulisi olla selkeä jättämättä liikaa tulkinnanvaraa.” ”Tärkeää ei ole se, mitä opetussuunnitelmassa kerrotaan, vaan se, mitä opiskelija siitä oppii ja ymmärtää.” ”Tärkeää ei ole se, mitä opetussuunnitelmassa sanotaan, vaan se miten sitä tulkitaan.”  Mikä muu kohderyhmä sopisi opiskelijan tilalle?

Erilaisia kohderyhmiä Opetuksen suunnittelijat Opettajat Opiskelijat Ulkopuoliset tentaattorit Opintohallinto Akkreditoijat / Auditoijat Abiturientit Ulkoiset intressiryhmät Tutkijat Media