ELECTRONIC STABILITY PROGRAM VAG/BOSCH 1998 Mikko Aules, Olli Koistinen, Janne Lukumies, Alexandre Mourine
TARKOITUS Varmistaa stabiili ajokäyttäytyminen kaikissa ajotilanteissa. Helpottaa ajosuoritetta haastavissa ajo-olosuhteissa. Säilyttää renkaiden pito ns. kitkaympyrän sisällä.
RAKENNE Sisääntulosignaalit/tunnistimet: Kojelaudan kytkin Jarruvalokatkaisin Pyörännopeustunnistimet Ohjauskulmatunnistin Kiihtyvyystunnistin Jarrupainetunnistin Kiertokulmatunnistin Mahd. lisätulot moottorilta tai vaihteistolta
Lähtösignaalit/aktuaattorit Hydraulipumppu & rele/pääsylinterin servo Solenoidiventtiili & rele Jarrupiirien magneettiventtiilit Ns. paluuvirtauspumppu & rele Mittariston ohjausyksikkö (varoituslamput) Mahdolliset lisälähdöt moottorin & vaihteiston ohjaukselle. Diagnostiikkaliitäntä.
TOIMINTA Sisältää seuraavat alijärjestelmät: ASR (vetoluistonesto) ABS (lukkiutumaton jarrujärjestelmä) EBV (elektroninen jarruvoimanjako) BAS (hätäjarrutustehostin) EDL (elektroninen tasauspyörästön lukitus)
Ajotilanteen kriittiset herätteet: Suunta, johon autoa ohjataan: ohjauskulma-anturi sekä pyörännopeustunnistimet. Auton liikesuunta: kiihtyvyystunnistin, kiertokulma-anturi. Mikäli em. parametrit todetaan ESP-ohjausyksikön toimesta ristiriitaisiksi, suoritetaan korjaustoimenpiteitä. Tarvittaessa jarrutetaan yhtä tai useampaa pyörää sekä vähennetään moottorin momenttia.
ESP:n suorittaessa korjaavia toimenpiteitä pyörien luistoneston säilyttämiseksi mittaristossa vilkkuu merkkilamppu. Mikäli jokin ESP:n toiminalle kriittisistä tunnistimista tai toimilaitteista vikaantuu, järjestelmä kytkeytyy pois päältä ja mittariston lamppu jää päälle. ESP/ABS-ohjainlaite sisältää kaksi identtistä toisiaan valvovaa laskentapiiriä turvallisuuden maksimoimiseksi.