TVT (vaka) Projektitehtävä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Potpuri Pereen päiväkodissa
Advertisements

Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Kokemuksia historiakerhosta
Katso Aitolasta lisää:
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Musiikin ryhmäkoulutus
Listening comprehension
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Puhu parin kanssa. Millaiset häät ovat yleensä sinun kotimaassa
TTL Sosiaalisessa mediassa
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Keikkahaku-mashup Pekka Virtanen. Mitä sovellus tekee? Käytetty Last fm ja Youtube rajapintoja Last fm:stä haetaan keikkapaikkojen keikka tietoja paikk.
o Oppiminen on mm:  Kuullun ymmärtämistä  Äänien erottamista kuulon avulla  Esineiden tunnistamista eri aistien avulla  Lorutusta ja riimitystä.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Joulujuhlan ohjelmanumero
Tampere NYSSE TULEE ELI TYÖVÄENLIIKE KOKOONTUU! -Aina on saatu suuria aikaan, kun on kokoonnuttu isolla porukalla yhteen. -Niin saadaan nytkin!
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
Kirje joulupukille By Eetu, Olli & Tuukka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
Venäjän alkeiden opetus
TVT projekti esikoululaisille
Johanna Saarenpää, Roosa Rinne ja Veera Tervo Vaka 12C
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
UUSIVUOSI / Uutenavuotena suomalaiset juhlivat ystävien ja/tai perheen kanssa ja juovat kuohuviiniä. He syövät perunasalaattia ja.
Ryhmänohjaajakoulutus
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Vanhempainiltaohjeistus KASVA VOIMISTELIJAKSI. Kokonaisliikuntamäärä Riittävästä ja monipuolisesta liikunnasta puhumisen voi hyvin aloittaa jo seurojen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Perhekirkko Viljandissa Viljandi-nimisessä pikkukaupungissa Keski-Virossa on Jaanin eli Johanneksen kirkko, jossa pidetään kerran kuukaudessa perhekirkko.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Runous.
Mitä kaikkea meidän täytyy tänään tehdä? (Työ ja koulutus)
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Medikalisaatio.
Vertais-auditointi-sparraus
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Terveiset Yö-ryhmästä
Musiikki Valinnaiset
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Esityksen transkriptio:

TVT (vaka) 410014 Projektitehtävä Ritarit päiväkodissa

Kuukauden projekti: Ritarit Lähtötilanne Keskustelu tilanteesta ryhmässä keskinäistä nahistelua aseina keppejä ja lapioita sattuu ja tapahtuu aikuiset ovat väsyneitä komentamiseen ja välienselvittelyyn osan mielestä leikki on kivaa osaa leikki pelottaa kaikki eivät noudata yhteisiä sääntöjä

Ideariihi Voitaisiinko leikkiä muuttaa turvallisemmaksi? Mitä hyvää/hauskaa/pelottavaa/vaarallista leikissä on? Mietitään, missä tällaisia taisteluita on oikeasti käyty (miekat, kukkula, töniminen, voitto, joukkueet)? Lasten alkaessa puhua sotilaista, taistelijoista, ritareista, aikuiset nappaavat ”kopin”: Aletaan suunnitella ritarileikkejä

Alkukartoitus/käsitekartta Mitä lapset tietävät ritareista? Milloin ritareita on ollut, onko vielä? Mistä ritarin tunnistaa? Mitä asioita kuuluu ritareiden maailmaan? Mitä tarkoittaa ritarillisuus? Mistä voisi saada lisää tietoa?

Projektin suunnitelma luetaan Hannele Huovin kirjoittamasta kirjasta Urpo ja Turpo luku ”Ritarit” keskustellaan tarinasta osa lapsista käy kirjastossa, osa hakee tietoa internetistä, osa haastattelee vanhempiaan, osa tutkii päiväkodin kirjahyllyjä kootaan yhteen selvitetyt asiat ja kirjoitetaan tiedot tietokoneelle

Projektin toteutus: linna Yhteinen linna Ryhmän linna aikuinen piirtää smart boardille lasten ohjeiden mukaan ritarilinnaa jokainen saa sanoa linnaan jonkun asian lapset 3-4 lapsen ryhmiksi ryhmät suunnittelevat paperille oman linnan, jonka he myöhemmin saavat rakentaa linnasuunnitelmat esitellään dokumenttikameran avulla

Projektin toteutus: linnat ja asukkaat linnat rakennetaan ohjeiden mukaan aikuinen toimii materiaalien hankkijana ja avustajana smart boardille saa käydä piirtämässä oman asukkaansa asukkaat tehdään muovailuvahasta työt esitellään dokumenttikameraa käyttäen

Projektin toteutus: miekat ja vaatteet katsotaan miekkailusta kertova video tehdään sanomalehtimiekat harjoitellaan yksin, sitten parin kanssa järjestetään otteluita tutkitaan kirjoista ja internetistä keskiajan vaatetusta jokainen saa valmistaa itselleen jonkun asusteen

Projektin toteutus: kädentyöt ja leikit linna asukkaat vaatteet miekat koristelu linnoilla ja asukkailla leikitään roolileikkiä myös ulkona

Projektin toteutus: musiikki ja liikunta opetellaan Urpon ja Turpon laulukirjasta ”Linnan portilla” ja ”Ritarit” leikki- ja liikuntaohjeet kirjassa lapset keksivät omia esityksiä lauluihin kuunnellaan keskiaikaista musiikkia soitetaan ja lauletaan liikunta on mukana monessa osiossa rakennetaan linnamainen temppurata

Kirjallisuus yms. PROJEKTIN PÄÄTÖS sovitaan heti alussa projektin päätökseksi Ritarijuhlat juhliin saa pukeutua ja keksiä ohjelmaa kerrataan projektin aikana opittua Kirjallisuus yms. Huovi, H. & Lemmetty, J.; Urpo ja Turpo Huovi, H., Perkiö S. & Kostilainen L.; Urpon ja Turpon laulukirja www.katajala.net fi.wikipedia.org/ritarit