4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
. Rauman freinetkoulu.
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Ajatuksia oppimisesta
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
9.Lk Biologian laborointikurssi
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Ideaali luokkahuone Ressussa
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Johdon laskentatoimen erityiskysymyksiä
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Oppimisen psykologiaa
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Kontekstuaalisuus luonnontieteiden opetuksessa
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia tekemällä:  Opittava asia nähdään ongelmallisena asiana, jolle rakennetaan selitys oppilaiden tutkimustyöskentelyn aikana. (ks. esim. Deboer 2004; Bybee 2004; Hakkarainen, Bollström- Huttunen, Pyysalo & Lonka 2005; Yli-Panula 2005)

b) Oppimisteoreettinen viitekehys ja yhteisöllistä oppimista kuvaava malli  Tutkivassa oppimisessa on kyse kollektiivisesta tiedonrakentelusta ja -luomisesta (Hakkarainen, Lonka & Lipponen 1999; 2004) Nykyisin tutkiva oppiminen -käsite on vakiinnuttanut asemansa luonnontieteiden opetuksessa. Biologian opetuksen tulee perustua tutkivaan oppimiseen (Opetushallitus 2004).

Tutkiva oppiminen opetusmenetelmänä Oppilaiden tutkimustyöskentelyllä on vahvat perinteet luonnontieteiden opetuksessa. (ks. esim. Rikkinen 1977; Virtanen 1977) Oppilaiden tutkimustehtävät ovat muuttuneet suljetuimmista avoimempiin tehtäviin.

Oppilaiden tutkimustyöskentelyn avoimuuden asteet Avoimuuden aste Ongelma / Tavoite Tutkimus- välineet Tutkimus- menetelmät Tulokset 0annettu 1 avoin 2annettu avoin 3annettuavoin 4 (Levävaara 1997; ks. myös Lavonen & Meisalo 2007)

Vuosituhannen vaihteessa luonnontieteiden opetuksessa alettiin painottaa avoimien tutkimustehtävien käyttöä.  Tavoitteena on, että oppilas olisi mukana koko tutkimusprosessissa: tutkimusongelmia sekä -menetelmiä ja -välineitä valitsemassa.  Oppilaiden tutkimustyöskentelyn avoimuuden asteen tulisi vaihdella: suljetuimmista tehtävistä tulisi siirtyä avoimempiin tutkimustehtäviin.  Vuosituhannen vaihteessa oppilaiden tutkimustyöskentelystä alettiin käyttää käsitettä tutkiva oppiminen

Esimerkki tutkimustyöskentelyn etenemisestä 1. Opettajan suunnittelutyö 2. Tutkimustyöskentelyyn orientoituminen 2.1 Huomion kohdistaminen 2.2 Työskentelyn yhteissuunnittelu ja toimintaan sitoutuminen 3. Oppilaiden tutkimustyöskentely 3.1 Tutkimuksen suunnittelu 3.2 Tutkimuksen toteuttaminen 3.3 Raportointi / tulosten esittäminen

4. Työskentelyn reflektointi ja opittujen tietojen soveltaminen 4.1 Reflektointi 4.2 Soveltaminen 5. Opettajan arviointityö

Miksi oppilaiden tutkimuksia? Oppilaiden tutkimustyöskentely kehittää oppilaiden  Luonnontieteellisen toiminnan ja tiedon luonteen ymmärtämistä  Käsitteellistä ja menetelmällistä ymmärrystä  Luonnontieteellistä ajattelua  Sosiaalisia vuorovaikutustaitoja  Kriittistä asennoitumista ja lähdekritiikkiä  Itsenäistä työskentely  Kiinnostusta luonnontieteiden opiskelua kohtaan

4.4 Luokittelu biologian opetuksessa Luokittelu on opetusmenetelmä, jossa yhdistetään käsitteeseen liittyvät ominaisuudet opeteltavaan käsitteeseen.  Oppilaiden käsitteellistä ymmärrystä voidaan tukea käyttämällä luokittelutilanteita systemaattisesti oppitunneilla.  Soveltuu sellaisten käsitteiden opettamiseen, joilla on selvästi havaittavia ominaisuuksia.

Luokittelun edut Käsitteiden oppiminen helpottuu, käsitteiden luonne selkeytyy, käsitteen muodostus paranee sekä induktiivinen ja looginen päättely kehittyy.

Opetusmenetelmän eteneminen Toteutusvaihtoehto 1: Luokittelematon aineisto  Opettaja antaa oppilaille luokittelematon aineiston,  Oppilaat tekevät havaintoja ja luokittelevat aineiston  Oppilaat antavat alustavan käsitteen ja niiden määritelmät eri luokille.  Luokittelun testaus  Käsitteen täsmentäminen

Toteutusvaihtoehto 2: Luokitellun aineiston käyttö Opettaja antaa oppilaille valmiiksi luokitellun aineiston. Oppilaat tutustuvat luokitteluun, tekevät havaintoja ja vertailevat luokkia toisiinsa. Oppilaat esittävät alustavat käsitteet ja niiden määritelmät. Käsitteiden testaus. Käsitteen täsmentäminen

Toteutusvaihtoehto 3: Jäsentymättömän materiaalin käyttö Opettaja opettaa käsitteet ja niiden määritelmät. Oppilaat tutustuvat luokittelemattomaan aineistoon ja tekevät havaintoja. Oppilaat etsivät aineistosta käsitteitä vastaavia esimerkkejä ja luokittelevat aineiston käsitteiden mukaan. Käsitteiden täsmentäminen.

Luokitteluun sopivia materiaaleja Erilaiset luonnon näytteet  Tuoreet ja kuivatut kasvinäytteet  Täytetyt eläimet  Selkärangaton näytteet  Maanäytteet  Kivet Valokuvat ja piirrokset Kartat Diagrammit jne.