Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi 
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Työpaikkaohjaajakoulutus
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki Sessio 15.
Valtakunnallinen kielikoe
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
PalveluttMyn1 Palvelut EPG, Electronic Programme Guide, ruutuopas •EPG:n tavoitteena on antaa hyvä vaihtoehto lehdissä oleville ohjelmatiedoille: ruutuopas.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Vieraskieliset koulutusohjelmat - yhteistyön kehittäminen Ulla Weijo
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksoreklamaatio Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksoreklamaatio.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
UMF I Luento 7. Viime kerralta Lue II.5 ja II.6. Lause II.5.1 tapauksessa f(x,y) = (x, sin(y)) ja g(x, y) = (cos(x), y). Voit lähettää epäselvistä kohdista.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Helsingin yliopisto Ilona Tanskanen Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan opiskelijan on tutkintoa varten kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta.
PRACTICAL NURSE EDUCATION Maakunnallinen opo-päivä , Raili Kurki.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kulttuurienvälinen viestintä
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Hanke
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Esityksen transkriptio:

Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut

Haastattelut Eri ammattikorkeakoulujen edustajia Liiketalous ja IT 2 koulutusohjelmapäällikköä 4 englannin opettajaa (2 natiivia) 1 ammattianeiden opettaja

Ulkomaisten vs. suomalaisten tutkinto-opiskelijoiden kielitaidosta Ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden kielitaidossa vaihteluväli suurempi kuin suomalaisten Erit. aasialaisten kielitaito usein keskiarvon alapuolella, mutta ”ovat suomalaisia avoimempia kritiikille” Suomalaisten kielitaidon tason takaa koulutusjärjestelmä

Kirjallisesta vs. suullisesta kielitaidosta (1) Kirjallinen ilmaisu A2-C1 Suullinen ilmaisu useimiten sujuvaa, mutta lähes kaikki taistelevat kirjallisen ilmaisun ja eri tekstityyppien kanssa (englannin opettaja)

Kirjallisesta vs. suullisesta kielitaidosta (2) Oppisisällöistä riippuen suullisen ilmaisun tärkeys vaihtelee Hyvä luetunymmärtämisen taito välttämätön Teoreettisissa asioissa kirjallinen ilmaisu painottuu Opinnäytetyön haasteet

Kielitaidoltaan heikkojen selviytymisstrategioita Ryhmätyö: verkosto, jossa kaikki auttavat toisiaan. Vastaanotolle tullaan ryhmässä. jolla on ’puhemies’ Heikot opiskelijat usein uusintoihin luottaen ulkoaopetteluun ja ryhmätyöhön. Sosiaalinen verkosto taustalla.

Kielitesteistä Kielitestit ainoa tapa saavuttaa yhteismitallinen tulos Kielitestit eivät aina kerro totuutta ”Kielitodistukset ovat joissain tapauksissa arvottomia: n. 1/3:lla opiskelijoista on niin huono kielitaito, että eivät selviä tehtävistä.” (englannin opettaja) Kielitestien sisältöjä ei tunneta

Kelpaako opiskelijaksi kuka tahansa vai ovatko kielitestit epäluotettavia? AMK:t yrittävät epätoivoisesti saada ulkomaisia opiskelijoita  vaikutelma, että kuka tahansa käy. Enemmän painoarvoa laadulle kuin määrälle!