NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op Iiris Happo & Pirkko kepanen & marja Koukkari
Työpaja 19.11.2014 16.15 – 17.00 Yhteinen aloitus – koneet kuntoon ja kaikki linjoille Orientaatio illan aiheeseen: - Mitä on osallisuus? - Mitä on osallistava pedagogiikka? Ohjeet työpajatyöskentelyyn 17.00 – 18.00 Työpajatyöskentelyä pienryhmissä osallisuus –teemaan liittyen 18.00 – 18.15 Kahvitauko 18.15 – 19.15 Työpajatyöskentelyn tuloksia: 5 min. / pienryhmä 19.15 Iltavapaa
Osallisuus on syrjäytymisen vastakohta Erityiskasvatuksen arvot: Ihmisarvo näkemys kaikkien ihmisten ehdottomasta arvosta Integriteetti ihminen on ehjä ainutlaatuinen kokonaisuus sekä fyysisesti että henkisesti, eikä tätä kokonaisuutta saa koskea, loukata tai särkeä Itsemääräämisoikeus ihmisen oikeutta elää omaa elämäänsä ja olla aktiivisesti mukana kaikissa häntä koskevissa asioissa Osallisuus osallisuus elämään ja yhteisöön jokainen yksilö on oman elämänsä subjekti ja subjekti siinä yhteisössä, jossa kasvatus tapahtuu; oikeus olla mukana kaikissa niissä toiminnoissa, jotka vaikuttavat heidän elämäänsä
Osallistava pedagogiikka Hyväksyy opiskelijan tavoitteet ja lähtökohdat Painottaa opiskelijan omaa osallisuutta, vapautta ja vastuuta: oppimisen lähtökohtien pohdinnassa, tavoitteiden asettamisessa, suunnittelussa, toteutuksessa ja onnistumisen arvioinnissa. Opiskelijakeskeisyys ei ole pedagoginen ratkaisu vaan ohjauksella saavutettu päämäärä.
Osallistava pedagogiikka Ymmärtää kontekstuaalisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen oppimisessa. koti vapaa-aika opiskelu
Syrjäytymisestä osallisuuteen Prevent -hankkeen seminaarissa 11.11. saatuja ajatuksia siitä, miten koulu ja muut aikuiset toimijat voivat vaikuttaa lasten ja nuorten osallisuuden lisäämiseen Tanja Äärelää ja Anu Alankoa lainaten: Aikuisen tulee olla saatavilla ja läsnä, kysyä kuulumisia, olla kiinnostunut Opettajan tulee huolehtia oppimisesta ja huomattava oppimisen haasteet Anna myönteistä palautetta, hymyile, käytä huumoria Pysy aina aikuisena! Jos teet virheen, pyydä anteeksi Muista, että jokainen on arvokas sellaisena kuin on
Mitä on osallisuus sosiaalinen, toiminnallinen ja vaikuttava osallisuus mukana olemista vertaisryhmän kanssa tekemistä päätöksentekoon osallistumista kaikkien mielipiteiden kunnioittamista toimijuuden tunnustamista konkreettisia tekoja
Aikuiset huolehtivat siitä, että kaikki pääsevät mukaan osallistumaan ja että kaikilla on kavereita Osallisuuden kokemus lisää itseluottamusta, vahvistaa omaa toimijuutta ja kantaa yli nivelvaiheidenkin
TYÖPAJAN TEHTÄVÄKSIANTO (INSTRUKTIO) Työskentely pienryhmissä; kotiryhmä Esittäytyminen kotiryhmissä 60 min pienryhmätyöskentelyä Tehtävän käsittely yhteisesti 5 min/ pienryhmä Esityksessä: A. Unelman toteutus ja hyödyt. B. Mikä oivallus erityisesti edisti unelman toteutumista? Muistakaa oman huoneenne numero, siirrämme kotiryhmään yhteyden katketessa
OSALLISUUDEN EDISTÄMISEN SUUNNITELMA - UNELMA - Visioikaa unelmanne nuorten osallisuutta edistävästä oppimisympäristöstä. Antakaa unelmallenne nimi.
OSALLISUUDEN EDISTÄMISEN SUUNNITELMA - TAVOITTEET - Kirjatkaa tavoitteita, joiden saavuttaminen auttaa tekemään unelmastanne totta. 1. 2. 3. 4. 5.
OSALLISUUDEN EDISTÄMISEN SUUNNITELMA - HYÖDYT - Kirjatkaa runsaasti erilaisia hyötyjä, joita unelman saavuttaminen nuorille mahdollistaa. Ketkä muut hyötyvät unelmanne toteutumisesta? -
OSALLISUUDEN EDISTÄMISEN SUUNNITELMA - EDISTYMISEN PORTAAT - VISIOIKAA MITEN ETENETTE JA KUVATKAA KONKREETTISESTI TEKEMISTÄNNE ASKELMALTA TOISELLE (1 – 5 PORRASTA).
OSALLISUUDEN EDISTÄMISEN SUUNNITELMA - ei ole helppoa, mutta kuitenkin mahdollista - KIRJATKAA SYITÄ, JOIDEN VUOKSI TAVOITTEENNE SAAVUTTAMINEN EI OLE VÄLTTÄMÄTTÄ HELPPOA -
OSALLISUUDEN EDISTÄMISEN SUUNNITELMA - ONNISTUMINEN - KUVATKAA MILLAINEN OSALLISUUTTA EDISTÄVÄ UNELMANNE ON NYT VALMIINA?