21.1.2003 – GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Advertisements

CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
LUKION 2. VUOSITASO TIISTAI 4.3. RO-TUOKIO/AUDITORIO
Oulun aikuislukio 2014.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
GLOBE-VIIKKI Poikkitieteellinen ilmastokurssi lukiolaisille.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Tytöt teknologian taitajiksi
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.
Toimintaohjeet opelle
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Fysiikan hahmottava kokeellisuus (LAB) 5–10 ov ohjaaja: Ari Hämäläinen puh , fax
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Opiskelijaksi Oulunsalon lukioon. Uusien opiskelijoiden valinta keväällä 2014  Oulunsalon lukiossa on 80 aloituspaikkaa kevään 2014 yhteishaussa  Lukioihin.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempien mielipiteitä
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Perustettu
painotuslinjan esittely
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Ainetyöryhmien työn aloitus
3.c
YLIOPPILASKIRJOITUKSET
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
MIKSI LUKIOON???.
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
. Käytännön kokemuksia /
Kauppatieteet Tampereen yliopisto
Esityksen transkriptio:

– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos

– GISEL-hanke 2 Taustamuuttujat Sukupuoli Fysiikan, kemian ja historian arvosana Matematiikan pitkä/lyhyt kurssi Perheenjäsen luonnontieteellisellä/teknisellä alalla Humanistinen suuntautuminen / luonnontieteelinen suuntautuminen (kurssivalinnat, tärkeänä pitämä oppiaine) Tulevaisuuden uran piirteet Asennoituminen luonnontieteisiin ja tekniikkaan (7 osiota) Yleinen fysiikan opiskelumotivaatio 5 motivaatiotyyppiä (16 osiota) Tulevaisuuden uran piirteet (26 osiota )

– GISEL-hanke 3 Tavoitteena saada tietoa 1Millaista fysiikan opiskelu on lukiossa ja millaista he haluaisivat sen olevan 2Miksi opiskelijat valitsevat tai jättävät valitsematta fysiikkaa 3Millaisista oppiaiheista opiskelijat ovat kiinnostuneita

– GISEL-hanke 4 Sisältöjen kyselyssä näkökulmat SisältöalueetKontekstit Tähtitiede, kosmologia Mekaniikka Lämpöoppi ja energia Aallot Sähkö ja elektroniikka Moderni fysiikka puhdas fysiikka ilmiö ympäristössä tai yhteiskunnassa STS tekniikkaan tai sovellukseen liittyvä ihmiseen liittyvä kokeellisuuteen liittyvä teknologia / rakentelu

– GISEL-hanke 5 Työtapojen kyselyssä näkökulmat Työtapojen luokittelu Sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyppi (pienessä ryhmässä, yksin) Kokeellisuuden työtavat (simulaatiot, aito empiria Graafiset esitykset (käsitekartat, ennakkojäsentäjät) Ajattelun taidot (luova ajattelu, kriittinen ajattelu, kirjoittaminen, lukeminen) Opintokäynnit, vierailut, vierailijat

– GISEL-hanke 6 Lomakkeen käyttö Hankkeeseen osallistuvissa kouluissa sekä joissakin muissa kouluissa alkumittaus. (talvella 2003) Hankkeeseen osallistuvat opettajat toteuttavat opetuskokeilun syksyllä 2003 Kokeiluun osallistuneet oppilaat vastaavat loppumittaukseen

– GISEL-hanke 7 Asetelma Kevät 2003Syksy 2003Kyselyt X 1 G 1 Gisel opettajajien oppilaat EG 1 Gisel koulun muut oppilaat UG Ulkopuolisen koulun oppilaat X 2 G 2 Gisel opettajien oppilaat EG 2 Gisel koulun muut oppilaat X 1 : Talvella 2002 – 2003 järjestetyt kokeilut X 2 : syksyllä 2003 järjestettävä ”järeä” opetuskokeilu

– GISEL-hanke 8 Odotettavien tulosten merkitys Alustavat tulokset huhtikuussa Tanskassa? Tietoa oppilaiden opiskelumotivaatiosta Fysiikan opetussuunnitelmien kehitystyö –Tavoitteet –Työtavat –Sisällöt –Arviointi Opiskelijoiden “profilointi”. Millaisia opiskelijaryhmiä on? Gisel-hankkeen vaikutusten arviointi Kehitettyjen työtapojen jatkokehitys