Tampere 21.9.2000Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Lapin korkeakoulujen ja kuntayhtymien tietojärjestelmien yhdistäminen
EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu CeBIT-messuprojekti Kati Liikanen.
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TYÖRENKAIDEN TOIMINTA JA TULOKSET Pyöreän pöydän dialogi
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opetussuunnitelmauudistus Metsätalous Tampereen ammattikorkeakoulu.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Yritysviestintä 5 ov Käsikirjoittaminen –Muutos 1 ov  2 ov –verkkokurssi Yritysviestinnän rakentaminen –2 ov –Verkkokurssi Multimaker –Muutos 2 ov  1.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Tietotekniikka musiikin opetuksessa
Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla.
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Copyright VirtuaaliAMK 1 Verkkokirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti Kaisa Rissanen Ammattikorkeakoulukirjastojen johtajien kokous.
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Puhu parin kanssa. Mistä kaupungista sinä olet kotoisin
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Joustavat oppimispolut
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tampereen ammattikorkeakoulu
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan yksikkö Case ”KAVERI” KoneAlan VERkkopainotteinen Insinöörikoulutus

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio2 Kolme tarkastelukulmaa, kolme roolia n 160 ov insinööritutkinto tietoverkkokeskeisesti - visiosta toteutukseen n Kokemuksia opettajien kouluttajakoulutukesta n Kokemuksia opiskelijoiden tutoroinnista VISIO KONE2000 KAVERI

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio3 160 ov insinööritutkinto tietoverkkokeskeisesti Kokonaisvaltainen valmius 1998 n tietoverkkotyöskentelyn osaaminen n ohjelmistot ja laitteistot n Internet VISIO 1

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio4 160 ov insinööritutkinto tietoverkkokeskeisesti Aikuiskoulutukseen halutaan, mutta n aikaan ja paikkaan sitomatta n erilaisilla lähtökoulutuksilla n työuraan istuvaan tutkintoon í Tarjotaan amk-hakukelpoisille opiskelijoille tietoverkkopainotteista monimuotoisesti toteutettua koneinsinöörikoulutusta useilla suuntautumisvaihtoehdoilla VISIO 2 TOTEUTUS

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio5 Kokemuksia opettajien kouluttajakoulutuksesta n Syksyllä 1998 KONE2000 projekti lähiopettajasta verkkokouluttajaksi u välitön hyödyntämisen tarve --> motivaatio u tavoitteena "täsmäkouluttaa” opettajia tietokoneen ja tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa u tietoverkko-opiskelijana olon kokemus u samoja oppimisympäristöjä kuin tulevilla opiskelijoilla u koulutus tietoverkossa sekä "vierihoitona" opettajan omalla työkoneella u kouluttajat/tutorit samasta opettajajoukosta KONE2000

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio6 Kokemuksia opettajien kouluttajakoulutuksesta n KONE2000 projektin arviointia u opettajan ajatusmallin muutos u pienin askelin u kaiken oppimateriaalin ei tarvitse olla verkossa u hyvien oppikirjojen merkitys kasvaa u opettajan persoonallinen ote tulee säilyä verkossakin u verkkopedagogisten taitojen kehittyminen KONE2000

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio7 Kokemuksia opiskelijoiden tutoroinnista n opiskelijoilla oli halu ja tahto tulla hyviksi tietoverkko-opiskelijoiksi, mutta pian huomattiin, että siihen ei kasveta päivässä n opiskelijalle on haasteellisempaa opiskella tietoverkossa kuin kontaktiopetuksessa n oman ajan hallinta KAVERI

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio8 Kokemuksia opiskelijoiden tutoroinnista n opiskelijoiden virtuaaliläsnäoloa eli näkymistä esim. sovitulla oppimisalustalla joutuu ajoittain pönkittämään ja selittämään sen merkitystä oppimisen kannalta n tarvitaan myös henkilökohtaista rohkaisua ja kyselyä, että miten menee ja mistä kiikastaa n verkossa näkyvät suorituslistat ”patistavat” töihin ja antavat tietoa toisille opiskelijoille ja opettajille tukitoimenpiteiden järjestämiseen KAVERI

Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio9 Käytetyt verkko-oppimisympäristöt n www - sivusto n UNIX - levyn resurssit, opiskelijoiden omat hakemistot verkossa (hyperlinkit issa ) n WebBoard - oppimisympäristön alustat kuhunkin oppiaineeseen, esim. …/~kaveri.../~kaverisov.../~kaverieti …/~kaveriruo jne. n postituslista kaveri n sähköposti ja liitetiedostot KAVERI KONE2000