OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OSALLISTUMINEN EUROOPPALAISEEN KORKEAKOULUTUSALUEESEEN –
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari Jarmo Mäkelä.
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖN MUUTOSPROSESSIN HALLINTA Pekka Auvinen
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖN MUUTOSPROSESSIN HALLINTA Pekka Auvinen
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Anu Portti Laatupäällikkö
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Ongelmaperustainen oppiminen
Toiminnan suunnittelu
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖHÖN LIITTYVÄT.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Joustavat oppimispolut
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Opetussuunnitelmatyö
EOps jaos
Esityksen transkriptio:

OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA Opetussuunnitelmatyöryhmä Jarmo Mäkelä Tuomas Lappalainen Päivi Putkuri Kirsi-Marja Toivanen-Sevrjukova

Tavoitteet 2004-05 sisäisen ja ulkoisen yhteistyön vahvistaminen amk:n päätehtävien integrointi ECTS-opintopisteytyksen käyttöönotto 1.8.2005 opiskelijoiden yksilöllisten valintojen mahdollistaminen opetussuunnitelmien rakenteiden selkiyttäminen ja yhteisen ymmärryksen vahvistaminen lähtökohtana opiskelijoiden oppimisprosessi ja ammatillisen kasvun tukeminen oppiaineperustaisuudesta kohti työelämäperustaisia integroituja kokonaisuuksia yhteinen tapa kuvata osaamistavoitteita sekä vuositason teemoja, rakenteita ja toimintatapoja opiskelijoiden ja henkilöstön työskentelyn mielekkyyden parantaminen resurssien suuntaaminen koulutuksen laadun kannalta olennaisiin asioihin

OPS-prosessi 2004-05 Opetussuunnitel-man käyttöönotto arviointi ja päivitys Prosessin lähtö-kohdat ja toimin-nan organisointi Osaamisprofiilin ja koulutuksen tavoit-teiden määrittely Opetussuunnitel-man kehittymistä tukevat rakenteet Opiskelijoiden lähtötilanne ja oppimistarpeet Opintojaksojen suunnittelu ja mitoittaminen Opetussuunnitelma-malli ja pedagogiset ratkaisut Opiskelija-arvioin-nin ja ohjauksen suunnittelu Sisäisen ja ulkoisen yhteistyön rakentaminen Opetussuunnitelman vuositason runko (vuositeemat) http://www.ncp.fi/info/ects/index.htm

Tavoitteet 2006 opetussuunnitelmien arviointi ja kehittäminen pysyväksi toiminnaksi ammattikorkeakoulussa toteutetun opetussuunnitelmatyön arviointi rakenteellisiin muutoksiin varautuminen ja yhteistyön vahvistaminen opetussuunnitelmien yhteisten periaatteiden kirjaaminen opinto-oppaaseen

OPS-työ 2006 Organisointi Opetussuunnitelmatyöryhmä 2 koulutusohjelmajohtajaa 1 yliopettaja opiskelijaohjauksen lehtori

OPS-työ 2006 Toimenpiteet Aloitusseminaari Koulutusohjelmatapaamiset Kevätseminaari Opetussuunnitelmien tarkistukset

Aloitusseminaari PKAMK:n kevään 2006 opetussuunnitelmatyön tavoitteet Valtakunnallisen ECTS-projektin tavoitteet, toimintatavat, organisointi ja suositukset Opetussuunnitelmatyö Rovaniemen ammattikorkeakoulussa Koonti ja keskustelua opetussuunnitelmien arvioinnista PKAMK:ssa

Koulutusohjelmatapaamiset Koulutusohjemapareittain Edustus koulutusohjelmajohtajat opettajat opiskelijat toimisto

Koulutusohjelmatapaamiset Sisältö lukuvuoden 2004-2005 opetussuunnitelmatyön arviointi opetussuunnitelmien arviointi ja kehittäminen jatkuvana prosessina vuoden 2006 kehittämistavoitteet vuosien 2006-2008 kehittämistavoitteet

Kevätseminaari Koulutusohjelmatapaamisten tulosten esittely Hyvien esimerkkien esittely Jatkotoimista sopiminen esim. koulutus, dokumentointi, aikataulut

Opetussuunnitelmien tarkistukset Syksyllä 2006 Arviointi v. 2004-05 ops-työstä ECTS-projektin suositukset Koulutusalakohtaiset valtakunnalliset linjaukset PKAMK:n strategia