OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Tekstilajipohjainen kirjoittaminen ja arviointi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
PSYKODRAAMA Aika: , 19 oppituntia. Pe ,
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Erikoisluokkatoiminta
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
OPS 2016 Valinnaisuus.
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Koodaus tulee, oletko valmis?
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä

CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa oppilaan saamien kokemusten yhteistä vaikutusta, elettyä opetussuunnitelmaa Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa oppilaan saamien kokemusten yhteistä vaikutusta, elettyä opetussuunnitelmaa

Lehrplan Herbartin systemaattisessa opetusopissa on yhtenä osana opetussuunnitelmaoppi = oppiaineksen valitsemista ja järjestämistä käytössä oppikouluissa Herbartin systemaattisessa opetusopissa on yhtenä osana opetussuunnitelmaoppi = oppiaineksen valitsemista ja järjestämistä käytössä oppikouluissa

Nykyinen määritelmä Opetussuunnitelma tarkoittaa opetuksen suunnittelun v ä linett ä ja v ä linett ä, jolla kouluopetus ja oppiminen voidaan toteuttaa. Siihen kuuluu toiminta-ajatus, tavoitteet, tuntijako, oppiaineet, niiden sis ä ll ö t, kurssit, opetusmenetelm ä t, ty ö tavat ja arviointi ym. Opetussuunnitelma tarkoittaa opetuksen suunnittelun v ä linett ä ja v ä linett ä, jolla kouluopetus ja oppiminen voidaan toteuttaa. Siihen kuuluu toiminta-ajatus, tavoitteet, tuntijako, oppiaineet, niiden sis ä ll ö t, kurssit, opetusmenetelm ä t, ty ö tavat ja arviointi ym.

Opetussuunnitelman tasot Se voi tarkoittaa kirjoitettua tai todellista opetussuunnitelmaa, jolloin siihen kuuluu paitsi viranomaisten opittavaksi tarkoittamat tavoitteet ja sis ä ll ö t, my ö s eletty opetussuunnitelma eli opettajan sis ä ist ä m ä t tavoitteet ja sis ä ll ö t sek ä oppilaiden oppimiskokemukset ja el ä mykset. K ä sitteen piiriin kuuluu my ö s piilo-opetussuunni- telma eli kokemukset ja asenteet, joita oppilaat oppivat tarkoitettujen sis ä lt ö jen lis ä ksi.

Ihanneops. valtakunnallinen Kirjoitettukunnallinen virallinen koulukohtainen Toteutuvaluokka opettaja Koettu, eletty,oppilas toteutunut Piilo-ops. Ihanneops. valtakunnallinen Kirjoitettukunnallinen virallinen koulukohtainen Toteutuvaluokka opettaja Koettu, eletty,oppilas toteutunut Piilo-ops.

Äidinkielen nykysuunnitelmat * Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietint ö I eli POPS I 1970 — yleinen osa * Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietint ö II eli POPS II 1970 — ainekohtainen osa, tavoitteet ja sis ä ll ö t luokille 1 — 6 jokaiselle erikseen, 7 — 9 nippuna * Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietint ö I eli POPS I 1970 — yleinen osa * Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietint ö II eli POPS II 1970 — ainekohtainen osa, tavoitteet ja sis ä ll ö t luokille 1 — 6 jokaiselle erikseen, 7 — 9 nippuna

ÄKKE-muistio 1976 Äidinkieli. Ehdotus perustavoit- teiksi ja perusoppiainekseksi pe- ruskoulussa — magerilainen: tarkat suoritustavoitteet Äidinkieli. Ehdotus perustavoit- teiksi ja perusoppiainekseksi pe- ruskoulussa — magerilainen: tarkat suoritustavoitteet

1977 LOT Lukion opetussuunnitelmatoi- mikunnan mietintö II A kurssimuotoinen 9 kurssia kurssimuotoinen 9 kurssia

1981 Lukion kurssimuotoinen oppimäärä ja oppimääräsuunnitelma 8 kurssia keskeiset tavoitteet ja oppisisällöt 8 kurssia keskeiset tavoitteet ja oppisisällöt

1982 Peruskoulun äidinkielen oppimäärä ja oppimääräsuunnitelma keskeiset tavoitteet ja oppisisällöt

1994 Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 1994 Lukion opetussuunnitelman perusteet — 6 pakollista kurssia — syventävät opinnot 1994 Lukion opetussuunnitelman perusteet — 6 pakollista kurssia — syventävät opinnot

2004 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet luokat 1—2 luokat 3—5 luokat 6—9 kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta lk:t 2 ja 5 sekä päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8 luokat 1—2 luokat 3—5 luokat 6—9 kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta lk:t 2 ja 5 sekä päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8

2003 Lukion opetussuunnitelman perusteet 1.Kieli, tekstit ja vuorovaikutus 2.Tekstien rakenteita ja merkityksi ä 3.Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa 4.Tekstit ja vaikuttaminen 5.Teksti, tyyli ja konteksti 6.Kieli, kirjallisuus ja identiteetti Syvent ä v ä t kurssit 7.Puheviestinn ä n taitojen syvent ä minen 8.Tekstitaitojen syvent ä minen 9.Kirjoittaminen ja nykykulttuuri 1.Kieli, tekstit ja vuorovaikutus 2.Tekstien rakenteita ja merkityksi ä 3.Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa 4.Tekstit ja vaikuttaminen 5.Teksti, tyyli ja konteksti 6.Kieli, kirjallisuus ja identiteetti Syvent ä v ä t kurssit 7.Puheviestinn ä n taitojen syvent ä minen 8.Tekstitaitojen syvent ä minen 9.Kirjoittaminen ja nykykulttuuri

Vanhoja optussuunnitelmia 1800-luvulla lukukaavoja, opetuskaavoja, oppiennätyksiä 1925 Maalaiskansakoulun opetussuunnitelma 1941(1944) Asetus oppikoulujen lukusuunnitelmista sekä valtion oppikoulujen oppiennätykset ja metodiset ohjeet 1800-luvulla lukukaavoja, opetuskaavoja, oppiennätyksiä 1925 Maalaiskansakoulun opetussuunnitelma 1941(1944) Asetus oppikoulujen lukusuunnitelmista sekä valtion oppikoulujen oppiennätykset ja metodiset ohjeet