Kehittämisryhmä 18.8.2011 Eveliina Ojala. Mitä uutta?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
Advertisements

Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
Laajennettu työssäoppiminen:
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä,
Kehittämisryhmä Eveliina Ojala. Mitä uutta?
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Tilaisuus, Paikka päiväys.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Paikkakunta päivämäärä Etunimi Sukunimi WinNova
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Kehittämisryhmä Eveliina Ojala

Mitä uutta? ohjauksen-kehitt%C3%A4misohjelma-PIRKO/

Mihin jäätiin? 26.5 ryhmiteltiin yläotsikoita uraohjausmallien esittelyjen pohjalta – palataan tähän myöhemmin Ohjaussuunnitelmat ja strategia Henkilökohtainen ohjaus

Henkilökohtainen ohjaus Ohjaus on ajan, huomion ja kunnioituksen antamista (Jussi Onnismaa). Henkilökohtaisessa ohjauksessa painopiste on ohjaustilanteen yksilöllisyydessä. Yksilöllinen ohjaus mahdollistaa reflektioprosessin eli auttaa ohjattavaa näkemään yhteyden tekojensa ja itsensä välillä (Sinikka Ojanen). Hyväksyvä ilmapiiri ja rohkaiseminen edesauttavat oman toiminnan tarkastelua ja reflektioprosessin käynnistymistä.

Henkilökohtainen ohjauksen kysymyksiä Perustutkinto-opiskelijaksi hakeutuminen – onko alavalinta oikea? Ammatillisen tutkinnon suorittaminen Koulutusohjelmavalinta – mistä olen kiinnostunut? Ammatilliset valinnaiset - mitä alani osaamista haluan kehittää? Muut valinnaiset – tähtäänkö esim. yrittäjäksi vai kiinnostavatko alan lisä- tai jatko-opinnot? Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat – entä jos teoriaopinnot eivät sujukaan? Uusina haasteina: Modulaariset opintojen suorittamismahdollisuudet – kuinka toteutetaan? Miten työelämän haasteisiin vastataan joustavasti – onnistuuko työn ja opintojen vuorotteleminen? Opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarve-käsitekartta

Miten edetään? -> Jakaantuminen pienryhmiin

HOPS:n kehittäminen Juha Laatu, Piia Pyhäniemi, Sirpa Salo-Saari, Jouni Tonteri, asiantuntijajäsenet? Pilotoi ohjausmallia (opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarve) opiskelijoiden henkilökohtaisessa ohjauksessa syksyn HOPS-keskustelujen yhteydessä. Saatko jokaisen ryhmäsi opiskelijan tilanteesta kiinni (esimerkiksi millainen on opiskelijan motivaatio opintojen suhteen)? Kaipaisitko apua opiskelijan tilanteen tunnistamisessa? Kuvaile tarkemmin millaista? Tee tarvittaessa itse lisäyksiä käsitekarttaan. Pidä pilotoinnista päiväkirjaa, palautus mennessä. Koostakaa yhteisesti pilotoinnin pohjalta HOPS-lomake, jonka esittely: lokakuun kehittämisryhmässä Output: opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarpeen varhainen tunnistaminen

Joustavat opintopolut PIRKOn sisällä Hannele Nieminen, Outi Rantanen, Kirsi Sirkka, asiantuntijajäsenet? Valitkaa syksyn orientaatiopäivässä esitellyistä vaihtoehdoista jokin uusi, pilotoitava polku, jonka toteuttamista testaatte/pohditte. Mitä polun toteutuminen vaatii? OPSO? PAIKO? PAO? Koostakaa pilotoimastanne opintopolusta/-poluista käsitekartta, uimarata tms. Palautus ja työn esittely: 1.12 kehittämisryhmässä Output: OPSOn, PAIKOn ja PAOn yhteistyömahdollisuuksien tunnistaminen

Ura- ja jatko-opintosuunnitelma Maarit Marttila, Sirpa Vuolle, asiantuntijajäsenet? Kootkaa atto-opinnoissa jne. tehtävät ura- ja jatko-opintosuunnittelua tukevat asiat yhteen. Asiantuntijajäsenet. Rakentakaa esim. janamainen esitys siitä, miten näiden asioiden tulisi edetä opiskelijan opinnoissa. Palautus ja työn esittely: lokakuun kehittämisryhmässä Output: Selkeästi etenevä urasuunnitelma opiskelijalle

Opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen kehittäminen Erilaisten opintopolkujen mahdollistaminen 3. nivelvaiheen ohjauksen kehittäminen OPSOn, PAIKOn ja PAOn yhteistyömahdollisuuksien tunnistaminen Ura- ja jatko-opintosuunnitelman kehittäminen HOPS/henkilökohtaistamissuunnitelm an kehittäminen Opiskelijan ohjaustarpeen tunnistaminen Atto ym. opinnoissa tehtävät, urasuunnittelua tukevat asiat yhteen Testataan/pohditaan syksyn orientaatiopäivien mallien toimivuutta Ohjauksen nykytila 2011 Kooste toimivista käytännöistä Henkilökohtaisen ohjauksen toimintamalli HOPS- lomake Asioiden kokoaminen kronologisesti järkevästi eteneväksi kokonaisuudek si Opiskelijahallin tojärjestelmän päivittäminen

Aikataulu 18.8 klo 13 – klo 13 – 16 (ryhmien itsenäiset tapaamiset?) Yksi yhteinen aika lokakuulle mahdollinen koko päivän koulutus 1.12 klo 13 – 16 Yhteensä 15 tuntia

Itsenäiselle työlle jäävä aika: Juha Laatu(21h)->6h Piia Pyhäniemi(21h) -> 6h Jouni Tonteri(24h) -> 9h Sirpa Vuolle(21h) -> 6h Sirpa Salo-Saari(38h) -> 23h Maarit Marttila(21h) -> 6h Kirsi Sirkka(38h) -> 23h Hannele Nieminen(~38h) -> 23h Outi Rantanen(~38h) -> 23h