Selvitys opintosektorin rekisteröintikäytännöistä Helsingin yliopiston Oodi-päivät 17.-18.4.2007 Marja Kruut Kehittämisosasto Opiskelijaneuvonta- ja opintotukipalvelut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Advertisements

1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Kansainvälisen henkilöstön palvelut - Helsingin yliopiston kampusmalli Kv-hallinnon kevätpäivät Roundtable 11 Päivi Tauriainen
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Oodi-päivä
YHTEISTYÖSSÄ Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisoinnin esiselvitysprojekti 11/2011-6/2012.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Tutkimuksen tulosalue Olli Poropudas / /1.1. Valtakunnallisen julkaisurekisterin perustamisen.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Matematiikan oppiminen.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Maaseutuohjelman arviointisuunnitelma - mistä on kyse? Työseminaari Säätytalolla
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Oodin osajärjestelmien esittely ja niiden käyttöönotot
Rajauslain soveltamiskäytäntöjä Helsingin yliopistossa Helsingin yliopiston Oodi-päivät Marja Kruut Opiskelijaneuvonta- ja opintotukipalvelut.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Tutkintotodistukset Oodista nappia painamalla? Oodi-päivät Opiskelijarekisteri/ Teemu Ajalin/ Tutkintotodistukset.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Järkeä ja tehokkuutta opetusohjelman laadintaan Laura Vuorinen, Opiskelijarekisteri Anna Kuuteri, Käyttäytymistieteiden laitos Timo Tamminen,
 toimintakäsikirjan päivitysten tilanne  prosessikuvausten tilanne (voimme tarkastella jo päivitettyjä prosessikuvauksia)  Flamma-julkaisujärjestelmän.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Valtiotieteellisen tdk:n laatu ohjausryhmän kokous Klo kokoushuone1014.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
Raportointi ja Oodi-tietovarasto Oodi-päivät Sari Zitting ja Hilkka Hanhenoja.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Päivittäisraportit Opiskelijarekisteri.
WebOodiKURSSIPALAUTE Laura Vuorinen Opiskelijarekisteri.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Oodi-päivät Selvitys opintosektorin rekisteröintikäytännöistä – toimenpiteitä ehdotettuihin kehittämiskohteisiin Opiskelijarekisteri, Sari.
IL-koulutus Viikin tiedekirjastossa
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Case Oulun kaupunki ja Monetra: Keskitetyn hallinnon siirtäminen tytäryhtiöön Anne Piikivi, Oulun Kaupunki, Oulun Konttori –liikelaitos Päivi Pitkänen,
Opintohallinto ja yliopistouudistus - muutoksia, uusia tarpeita? Päivi Pakkanen
Prosesseista palveluihin
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
Koulutuksen avainindikaattorit
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Opiskelijarekisterin ja Oodi-konsortion tulevaisuudennäkymiä
Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä
Tervetuloa Oodi-päiville 2010!
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Ryhmätoivetyökalu tutuksi
Avoin yliopisto projekti
Esityksen transkriptio:

Selvitys opintosektorin rekisteröintikäytännöistä Helsingin yliopiston Oodi-päivät Marja Kruut Kehittämisosasto Opiskelijaneuvonta- ja opintotukipalvelut

Marja Kruut2 1. Selvityksen tausta Opintosektorin rekisteröintikäytäntöjen selvittämistarve kirjattiin vuoden 2006 hallinto- ja tukipalveluista hallintoviraston ja tiedekuntien välille solmitun palvelusopimuksen erääksi kehittämistoimeksi kaikkiin sopimuksiin. Kehittämistoimi kirjattiin sopimuksiin seuraavassa muodossa: ”Opiskelijarekisterin palvelut: Vuoden 2006 aikana kartoitetaan hallintoviraston nykyisillä resursseilla opintosektorin rekisteröintikäytäntöjä ja työnjakoa keskitetysti, tiedekunnissa ja laitoksilla. Tehtävänä on selvittää a) keskitetysti kaikille tiedekunnille tuotettavat peruspalvelut, b) keskitetysti tuotetut maksulliset, tiedekunnittain eriytyvät lisäpalvelut sekä c) tiedekunnissa ja laitoksilla tehtävä työ. Tavoitteena on selkiinnyttää työprosessit ja työnjako sekä varmistaa oikein kohdennettu resursointi.”

Marja Kruut3 2. Ohjausryhmä Opintosektorin rekisteröintikäytäntöjen selvityksen laatimisen tueksi asetettiin kehitysjohtajan päätöksellä (22/2006) ohjausryhmä. Kehitysjohtajan päätöksessä selvityksen ohjausryhmän tehtäviksi asetettiin: määritellä selvityksen tavoitteet ja teemat, tukea selvityksen valmistumista, muotoilla selvityksen perusteella tehtäviä johtopäätöksiä.

Marja Kruut4 Ohjausryhmän puheenjohtajaksi nimitettiin kehittämispäällikkö Päivi Pakkanen kehittämisosaston opintoasioiden yksiköstä. Ohjausryhmän jäseniksi nimitettiin: koulutuspoliittinen sihteeri Anne Buttler, HYY sovellussuunnittelija Hilkka Hanhenoja, kehittämisosasto, opiskelijarekisteri toimistosihteeri Outi Huuhka, taloustieteen laitos, maatalous- metsätieteellinen tiedekunta projektisuunnittelija Hannu Kahlos, valtiotieteellinen tiedekunta opintoasiainpäällikkö Mervi Palva, teologinen tiedekunta suunnittelija Marja Venna, kehittämisosasto, opintoasioiden yksikkö suunnittelija Marja Kruut, kehittämisosasto, ohjausryhmän sihteeri

Marja Kruut5 3. Ohjausryhmän asettamat tavoitteet Ohjausryhmä tarkensi ja rajasi selvityksen tavoitteita. Ohjausryhmä asetti selvitykselle seuraavat tavoitteet: asettaa suuntaviivoja yliopistolla käytössä olevien rekisteröintikäytäntöjen selkiyttämiseen ja yhtenäistämiseen, pohtia joitakin keinoja mahdollisia rekisteröintikäytäntöjen muutostarpeiden toteuttamisia varten (kuten rekisteröinnin työnjakoa ja Oodityön tuki), kartoittaa tiedekuntien rekisteröintikäytäntöjen ja käytössä olevien resurssien tilanne, hahmottaa ne tiedot, joita Oodiin tulisi syöttää ja joita raporttimuodossa tulisi saada järjestelmästä käyttöön.

Marja Kruut6 4. Selvityksen käytäntö Selvityksessä päätettiin keskittyä tarkastelemaan 1) rekisteröimiskäytäntöjä opintojen kulun kautta sekä 2) työnjakoa ja työnmuotoja tiedekunnissa ja laitoksilla. Näkökulmaan vaikutti ohjausryhmän kiinnostus opintojen rekisteröimisen laatuun ja erityisesti Oodista saatavien tilastotietojen ja raporttien laatuun. Asetettujen tavoitteiden selvittämiseksi päätettiin rekisteröimisprosessia tarkastella laatimalla keskeisistä opintojen kulun ydintoiminnoista prosessikuvaukset. Prosessikuvaukset päätettiin laatia seuraavista neljästä opintojen kulun keskeisistä prosesseista rekisteröintikäytäntöjen näkökulmasta: 1. Uusien opinto-oikeuksien käsittely 2. Opinto-oikeuksien muutosten tai lisäysten käsittely 3. Opintosuoritusten rekisteröinti 4. Tutkintojen rekisteröinti

Marja Kruut7 Prosessikuvauksiin 2, 3 ja 4 valittiin kuhunkin kohtaan yksi esimerkkitiedekunta, joiden näkökulmasta kuvaukset laadittiin. Opinto-oikeuksien muutosten ja lisäysten käsittely -kuvaus laadittiin humanistisen tiedekunnan näkökulmasta. Opintosuoritusten rekisteröinnin -kuvaus laadittiin valtiotieteellisen tiedekunnan ja viestinnän laitoksen näkökulmasta. Tutkintojen rekisteröinti matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan toimintojen mukaan. Uusien opinto-oikeuksien käsittely -kuvaus laadittiin lähinnä hallintoviraston näkökulmasta.

Marja Kruut8 Prosessikuvauksissa pyrittiin mahdollisimman konkreettisesti kuvaamaan mitä prosessissa tehdään, kuka tekee, miten tekeminen on ohjeistettu sekä mitä puutteita tai kehittämisideoita prosessissa on havaittu. Kuvauksissa oli tavoitteena nostaa esille eri käytännöt, hyvät toimintatavat, mahdolliset puutteet ja kehittämistoiveet. Tavoitteeksi ei välttämättä asetettu yhdenmukaistamista vaan selkeyttäminen ja läpinäkyvyyden saavuttaminen. Jotta prosessikuvauksiin saatiin laajempi näkökulma, niihin pyydettiin muista tiedekunnista kommentteja. Kommentoijia pyydettiin arvioimaan prosessikuvausta oman työnsä ja tiedekuntansa näkökulmasta.

Marja Kruut9 5. Ehdotuksia kehittämistoimenpiteiksi Prosessikuvausten ja niihin saatujen kommenttien sekä käymiensä keskusteluiden perusteella ohjausryhmä päättyi tekemään 34 kehittämisehdotusta. Ehdotukset jakaantuivat seuraaviin teemoihin: Oodin ja rekisteröimistyön vastuukysymykset Oodityön tuki ja koulutus Tiedottaminen Rekisteröimiskäytännöt Työnjako

Marja Kruut10 Selvitys opintosektorin rekisteröintikäytännöistä. Helsingin yliopiston hallinnon julkaisuja 37, Raportit ja selvitykset. Selvitys löytyy verkosta: