Seminaarityön rakenteesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Ikäjohtaminen” JHL-amk-verkoston yhteishanke Tapaaminen JHL:ssa Keskustelussa esille nostettuja näkökulmia
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tutkielman kirjoittaminen
Opinnäytetyöprosessi
Eeva-Leena Aittoniemi
Tutkimussuunnitelma…
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Palautetaidot ja opponointi
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Minkälainen on hyvä gradu?
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Teoriaosan suunnittelu
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Palautetaidot ja opponointi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Opasnet päätöksenteon työkaluna Jouni Tuomisto, THL.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Seminaari ryhmäprosesseista (6 op, SP209) Aloitustapaaminen (Kansikuva kirjasta B. Nijstad: Group Performance) Tuuli Anna Mähönen
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
Luentokurssi Hanna Tervanotko
Tutkimusraportin perusrakenne
JOHDANTO.
Tutkielman teko-ohjeet
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Johdantoseminaari.
Tutkimuksen abc.
Tieteellinen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
Henkilökunnan koulutus
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Jonna Malmberg & Piia Näykki
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Seminaarityön rakenteesta (Kansikuva kirjasta B. Nijstad: Group Performance) Tuuli Anna Mähönen tuuli-anna.mahonen@helsinki.fi, puh. 191 24889 http://blogs.helsinki.fi/tamahone/ -> Kurssin blogisivu

Kertaus: seminaarityön perusrakenne Kansilehti Sisällysluettelo Johdanto Sisältöluvut Loppupäätelmät Lähdeluettelo Rakenne voi joustaa työn tyypin mukaan: katsaus empiirisiin tutkimuksiin tietystä teoreettisesta tai soveltavasta kysymyksestä; teoreettinen pohdinta; eri teorioiden vertailu… Kirjoitusohjeet oppiaineen sivuilla: http://www.helsinki.fi/sosiaalipsykologia/opiskelu/opiskelun_tueksi/kirjoitusohjeet.pdf

Tarkemmin seminaarityön rakenteesta RAKENNE Johdanto Aiheen esittely, lukijan motivointi Mitä ja miksi? Sisältöluvut Keskeiset käsitteet ja teoriat Empiirisiä tutkimusesimerkkejä Loppupäätelmät Yhteenvetoa, pohdintaa Toiveita yhteiseen keskusteluun ESIMERKIKSI Maahanmuutosta seuraa lisääntyvää ryhmienvälistä kontaktia. Kontaktihypoteesista on paljon tutkimusta, mutta entä asenteiden vaikutuksesta kontaktiin? Mitä ovat asenteet; Asenteiden ja käyttäytymisen välinen suhde eri teorioiden valossa (CH; TRA&TPB); Empiirisiä tutkimusesimerkkejä teorioiden tueksi/vastaan Mitä saatu selville; Mitä olisi tärkeää tutkia jatkossa; Mitkä ovat käytännön sovelluskohteet

Tiivistelmä (kandityön tekijät + muut kiinnostuneet) TDK:n äidinkielen lehtorin toive: tiivistelmän teon harjoittelu jo kandivaiheessa (vaaditaan maisterivaiheessa) Seminaarityön tiivistelmästä käy esille käy selville seminaarityön tarkoitus ja tutkimuskysymys, kirjallisuuden pohjalta tehdyt päätelmät sekä tärkeimmät käytetyt lähteet http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/tiivistelmaohje.htm Ohjeessa puhutaan myös menetelmistä ja tuloksista: koskee vasta graduvaihetta! Käytännössä 0,5-1 liuskaa sisällysluettelon jälkeen

Aiheesta tutkimuskysymykseen Tavoitteena, että laajemmasta kiinnostuksenkohteesta ”suodatetaan” tiiviimpi tutkimuskysymys: työn rajaus Mallia rajaamiseen ja kysymyksenasetteluun kannattaa katsoa tieteellisistä artikkeleista ja sosiaalipsykologian (hyvistä) graduista -> seminaarityö on kuitenkin suppeampi Apukysymyksiä Mitä aiheesta jo tiedetään? Mihin aiheessa on perustellusti tärkeintä keskittyä? Miten käytännön kiinnostuksenkohteeni voi kääntää teorioiden kielelle? Mikä näkökulma aiheeseen olisi kiinnostavaa yhdistää? Esimerkkejä tutkimuskysymyksistä Onko ulkoryhmiin liitettävissä stereotypioissa totuuden siemen? Vaikuttavatko työntekijöiden arvot organisaatiomuutoksen hyväksymiseen? Miksi kontakti joskus parantaa, joskus huonontaa ryhmäsuhteita? Miten SIT ja KH täydentävät toisiaan ennakkoluuloisuutta selitettäessä?