UE1 17.9.07© Anne Rongas 20071 Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Advertisements

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Diskreetit todennäköisyysjakaumat
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.
Kolmivaiheinen nuoruus: kehitystehtävät
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Uskonnon ulottuvuudet
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Uskonnon merkitys Mikä asema uskonnolla on tämän päivän maailmassa?
Mielenterveyshäiriöiden hoito
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Oppimisorientaatioita
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Ops seminaari Askola.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Moraali Eräät nohevat 9A.
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
tunteet ja kehityspsykologia
Essee – tekstien jalokivi
Uskonto ja yhteiskunta
YDINSISÄLTÖ Luku 4 – Rituaalit.
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Uskonnon ulottuvuudet
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys
Mitä uskonto on?.
Uskonnon määritelmiä uskoa YLILUONNOLLISEEN PYHÄN kunnioittamista
USKONNOLLINEN KOKEMUS
RITUAALIT UE1 LAJM.
Riitit ja rituaalit.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Keskustelupainotteinen tunnin toteutus
Uskonnonpsykologisia ilmiöitä
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys - uskonnollisuuteen vaikuttavat kasvatus, läheiset, elämänkokemus - tarjoaa ihmiselle elämän jatkuvuuden kokemuksen.
1. MITÄ USKONTO ON ?.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
1. Kristinuskon keskeiset piirteet
4. Uskonto yhteisön perinteenä
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula

UE © Anne Rongas Viides oppitunti  Uskonto tarjoaa kokemuksia yksilölle; uskonnon herättämät mielenliikkeet, tunteet ja motivaatio muodostavat uskonnon yksilöllisen kokemisen ytimen.  Toisissa uskonnoissa korostetaan yksilöllistä kokemusta, toisissa taas pyritään ensisijaisesti yhteisölliseen ja sosiaaliseen kokemukseen.  Erilaiset kokemukselliset elementit vetoavat erilaisiin ihmisiin.

UE © Anne Rongas Pyhä koskettaa ihmistä  Riittien ja rituaalien merkitys auttaa yksilöä ja yhteisöä elämän taitekohtien yli:  kriisitilanteet (kriisiriitit)  vuotuiseen ajankiertoon liittyvät (kalendaaririitit)  merkittävät elämänkaaren tai yhteisön tapahtumat (siirtymäriitit)  Mystiikka  Symboliikka  Rukous  Ihmeet, näyt, profetiat

UE © Anne Rongas Uskontopsykologia  Uskonnollista kokemusta tarkastellaan psykologian näkökulmasta. Jotkut kokevat tämän uhkaavaksi. Mieti miksi.  Uskonnon asema esimerkiksi ajattelun, tunneilmaisun, motivaation ja arvomaailman muodostumisessa  näkyviä vaikutuksia yksilön käyttäytymiseen, arvomaailmaan sekä kognitiiviseen, emotionaaliseen ja motivationaaliseen kehitykseen

UE © Anne Rongas Uskonnon psykologisia ulottuvuuksia  Tiedollinen eli kognitiivinen ulottuvuus esimerkiksi uskonnolliset käsitykset, uskonoppi uskonnon eettisten opetusten tiedollinen perusta  Emotionaalinen ulottuvuus esimerkiksi elämykset, rauha tai levottomuus (sisäinen etsintä), syyllisyyden ja armon kokemukset (eettisen opetuksen pohjalta nousevat tunteet)  Motivationaalinen ulottuvuus valintatilanteet (eettiset valinnat, omatunto)  Uskonnollisen toiminnan psyykkiset vaikutukset mm. meditaatio, hiljentyminen, rippi, rituaalit, rukous)

UE © Anne Rongas Onko uskonto ilon vai pelon aihe?  Millä tavalla ihmiset voivat kokea myönteisiä tunteita uskonnon piirissä?  Mitä kielteisiä tunteita uskontoon saattaa liittyä?

UE © Anne Rongas Uskonnollinen kokemus  Theo s. 65 – 68  Uskonnon Arkki (uudempi) s ,  Uskonnon Arkki (vanhempi) s  Tee Mindmap, jonka keskussana on ’Uskonnollinen kokemus’  Katso ohje