Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto 09.11.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
© Aseman Lapset ry 2009 A-taso 1. © Aseman Lapset ry 2009 A-taso 2 Walkers-Hubu-bussiprojekti - Keväällä 2011 alkanut kehittämishanke, päättyy joulukuussa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
KANSAINVÄLISYYS JA MONIKULTTUURISUUS
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Alanvaihto Kysymyksiä. Keskustelua videon jälkeen Mitä syitä voi olla alan vaihtamiseen? Tunteeko kukaan ketään, joka olisi vaihtanut alaa? Mihin itse.
Soveltuu hyvin esim. käden- ja työvälineiden asentojen näyttämiseen vaiheittaisena esim. työjärjestyksen osoittamiseen työvälineiden havainnollistamiseen.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
18. TET – Työelämään tutustuminen
Oma polkuni työelämään
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
TET =Työelämään tutustuminen
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
TYÖN KUORMITTAVUUS -TEHTÄVÄ
Näkökulmia opiskelija- ja asiantuntijavaihtoihin Axxellissa
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Yksilöllisen polun kuvaus
Pelit opetuksen tukena
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
TET =Työelämään tutustuminen
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Facebook ryhmäytymisen ja ohjauksen tukena – vai oliko niin?
Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
2.2 Tutustutaan rakennuspaikkaan
Esityksen transkriptio:

Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto

TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto

OPISKELIJA / TYÖSSÄOPPIMISPAIKKA AVUSTAJA TOIMII TULKKINA OPISKELIJAN JA TOP-OHJAAJIEN/ TYÖNTEKIJÖIDEN VÄLILLÄ OPISKELIJAN HELPOMPI KYSYÄ NEUVOA TUTULTA AVUSTAJALTA

TIETO OPISKELIJAN TAIDOISTA VÄLITTYY PAREMMIN TOP-PAIKALLE

VÄHENTÄÄ ONGELMATILANTEITA JA MAHDOLLISTAA NOPEAN ONGELMIIN PUUTTUMISEN

VÄHENTÄÄ MAHDOLLISIA ENNAKKOLUULOJA ERITYISOPISKELIJOITA KOHTAAN TYÖNTEKIJÖIDEN HELPOMPI ALUKSI LÄHESTYÄ AVUSTAJAA KYSYMYKSILLÄÄN

KULKEMINEN TOP-PAIKALLE ( HUONOT KULKUYHTEY- DET)

KOULUNKÄYNTIAVUSTAJA / KOULU MAHDOLLISTAA USEAMPIA TYÖSSÄOPPIMISPAIKKOJA AVUSTAJA TUTUSTUU TYÖELÄMÄN TÄMÄN HETKEN VAATIMUKSIIN (MILLAISIA TAITOJA OPISKELIJOILTA VAADITAAN)

KARTOITTAA SOPIVIA TOP- PAIKKOJA

MAHDOLLISIA HAITTOJA OPISKELIJAN TODELLISET TAIDOT EI VÄLTTÄMÄTTÄ TULE ESILLE OPISKELIJAN LIIAN HELPPO TURVAUTUA TUTTUUN AVUSTAJAAN ( MITEN ROHKAISTUU KYSYMÄÄN NEUVOA MUILTA?)

OPISKELIJA-AVUSTAJA- TYÖPARILLA PYRITÄÄN TEETTÄMÄÄN TÖITÄ, JOIHIN OPISKELIJA EI YKSIN KYKENE (KÄYTETÄÄN AVUSTAJAN ROOLIA VÄÄRIN)