1 29.10.2003Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä, 5 ov Itä-Suomen koordinaattoreiden kokous Joensuun Tiedepuistolla /tk.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Open Source Courseware OSCu
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
TOP-keskus 2003 Turun 6-luokkalaisten TVT- taitotasokartoitus, kevät 2003 Turun kaupungin Tieto- ja viestintätekniikan TVT - opetuskäytön strategia -asiakirjassa.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ohjelmistotuotanto kevä 2010 Juho Hirvonen Mikko Nieminen Tuomas Saarela.
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Aktivoi opiskelijoitasi!
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.
Open Source Courseware eli OSCu Ohjelmistotekniikan opetuksen verkostohanke Kirsti Ala-Mutka TTKK/Ohjelmistotekniikka.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
CS30A Case Course in Strategy consulting Kurssin opettaja  Professori, Tuomo Kässi Vastaanottoaika to 15:00 – 16:00  Tutkijatohtori,
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Tvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos ( ) TULUVAT Jari Koivisto, Lumon lukio, Vantaa (koordinaattori)
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Tampereen ammattikorkeakoulu
Metallurgian seminaari
Esityksen transkriptio:

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen verkkoluento Tuotantoprosessi Protoluento Jatkohankkeet

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Taustaa: visioita ja tavoitteita Mat-luonnont. tdk, tvt-strategia –“tiedekunnassa tuotetaan korkealaatuista verkko- opetusta” –“löydetään ja kehitetään opetusmenetelmiä, jotka tuovat joustavuutta opiskeluun ja edesauttavat opintojen etenemistä” HY, virtuaaliyliopistostrategia –“kolmasosa opinnoista monimuotoisena verkko- opetuksena” –”osa opetushenkilöstöstä on erikoistunut tvt:n opetuskäytön soveltamiseen ohjauksessa sekä digitaalisen oppimateriaalin tuottamisessa”

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Taustaa: Tietojenkäsittelytieteen laitos (TKTL) Suuri laitos: 2200 pääaineopiskelijaa, 40 jatko-opiskelijaa, noin 130 opettajaa, tutkijaa ja muuta henkilökuntaa Tiedotus ja oppimateriaali verkossa Henkilökunta ylläpitää itse omien kurssiensa verkkosivut Myös sylimikrot lähes kaikilla, langaton verkko Kaikissa opetustiloissa (siirrettävä?) multimediamikro Kokemusta itseopiskeluun sopivan verkkomateriaalin tuottamisesta, toteuttamisesta ja käyttämisestä Toteutettu oppimateriaalikeskeisiä, opiskelijakeskeisiä ja myös etäopiskeluun soveltuvia verkkokursseja ( mat.-luonnont. tdk, tvt-strategia )mat.-luonnont. tdk, tvt-strategia

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Interaktiivinen verkkoluento (2) Luento PowerPoint Opettajan tietotaito Luento- opetus Itseopiskelu Jatko: miten verkko-luentoa käytetään verkko-kurssilla? Interaktiivinen verkkoluento Nyt: miten verkko- luento tuotetaan?

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Interaktiivisen verkkoluennon tuotantoprosessi TKTL:llä Vaihe I: tuotantoprosessi –painopiste sisällön tuottamisessa –perustuu protoon, ei dokumenttikokoelmaan –Macromedia Authorware –opettaja tekee yksin omassa huoneessaan multimedia PC, ulkoinen mikrofoni –navigointi, look-and-feel, värit –staattinen rakenne: luku, aliluku, sivu, näkymä –opetusteksti, puhe –2003 ks. Authorware näkymä: authorw.jpgauthorw.jpg

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Proto: Yksi verkkoluento (3) Lähtökohta –Tietokoneen toiminta –kurssin yksi luento –opettajan tietotaito –90 min, 37 PowerPoint kalvoa Verkkoluento –6 alilukua, 24 sivua, 58 näkymää –sivun taustakuva, näkymän modifikaatiot siihen –opetusteksti ääneen lausuttuna ja/tai teksti-ikkunassa ks. protoluentoprotoluento ks. PP kalvotPP kalvot

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Jatkohankkeet Vaihe II: ensi palaute protosta –verkkopedagogiikka: Jaakko Kurhila, TKTL –käyttöliittymät: Sari Laakso, TKTL –koekäyttö luentokurssilla: oppilaspalaute –muokkaa protoa ja prosessia paremmaksi –loppusyksy 2003, kevät 2004

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Jatkohankkeet (2) Vaihe III: protokurssin kaikki 12 luentoa interaktiivisina verkkoluentoina –puhdasta sisällön tuottamista –vaiheessa I kehitetyn ja vaiheessa II parannetun tuotantoprosessin mukaisesti –2004? Vaihe IV: materiaalin käyttö opetuksessa –tavanomainen luentokurssi, korvaa luennot –verkkokurssi, myös kaikki muut osiot verkossa mitä muita osioita? – ?

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Yhteenveto Verkon hyödyntäminen yliopisto-opetuksessa? Eräs vaihtoehto: interaktiivinen verkkoluento –ominaisuudet, hyvät/huonot puolet Miten tuottaa interaktiivisia verkkoluentoja yliopistoympäristössä? –saman suuruusluokan työmäärä kuin PowerPoint- kalvojen tuottaminen –hyvät työkalut ja osaavat käyttäjät korvaavat ison tiimin Prototyyppiluento –toteutusesimerkki, dokumentointi, demo Uuden materiaalin käyttö (verkko)kursseilla –mitä muita (verkko)komponentteja olisi hyvä ottaa mukaan?

Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola -- Loppu -- Lisätietoja: