Pohjois-Savon tietohallintostrategia 1 Pohjois-Savon tietohallintostrategia Strategian esittely 23.02.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Advertisements

Sähköinen potilaskertomus Kansallisen hankkeen tilannekatsaus
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Kuntamarkkinat Helsinki
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
SOSIAALITOIMEN TIETOTEKNOLOGIAN KEHITTÄMINEN KUUSIOKUNNISSA (Alavus, Kuortane, Töysä, Lehtimäki, Ähtäri) Päivi Niiranen
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
Pohjois-Savon maakunnan tietohallintostrategia Strategian päivitys 2011, 1. Työpaja Keskeiset tulokset © 2006 Silver Planet Oy.
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
 Tornion kaupunki.  Laitteistoista, verkoista ja ohjelmistoista ei ollut mainintaa dokumentissa, muutakun että järjestelmä- ja palvelutoimittajat.
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
HUKILO Huomispäivän kirjaston logistiset ratkaisut HelMet-kirjastojen kehittämisohjelma ja toimenpidesuunnitelma Ver
POHJOIS-SAVON Eco Business Center EBC Esitys Pohjois-Savon Ympäristö- ja bioenergia-alan verkoston organisoimiseksi tulevaisuudessa  Verkoston rungon.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Viestintäsuunnitelma
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi Sote-palveluiden uudistamista tukeva valtakunnallinen ja alueellinen tietohallintoyhteistyö.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Innovatiiviset hankinnat Innokylässä
Yhteistyösopimuksen laadinta
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
SUOMEN SOTILASURHEILULIITON
Avaus –hanke Väliraporttiin 2015/4 liittyvät diat
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
JHKA Kohdealueiden tilannekatsaus
Liite 16: Kehittämisen tiekartta 2020, Hallinto
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
THL valtionavustukset
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Osatyökykyisille tie työelämään
Kaupunkistrategian laadinta
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 1 Pohjois-Savon tietohallintostrategia Strategian esittely

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 2 Tausta ja tavoitteet Pohjois-Savon IT-yhteistyömalli Vuoden 2007 alussa hyväksyttiin Pohjois-Savon maakunnan dokumentoitu IT- yhteistyömalli ja käynnistettiin maakunnallinen, pysyvä tietohallintoyhteistyöryhmä Pohjois-Savon liiton asettamana IT-yhteistyöryhmä on toiminut aktiivisesti vuoden 2007 alkupuolelta asti Maakunnan tietohallintostrategian laatiminen tunnistettiin alueen tietohallintoyhteistyömallin laatimisen yhteydessä yhdeksi keskeiseksi yhteistyökohteeksi Strategian laatimisen tavoitteita Saadaan jatkumoa yhteistyöryhmän perustamiselle Päivitys siihen, mihin pitäisi panostaa Alku -hankkeen huomiointi tulevassa yhteistyössä ja yhteistyömallissa Pyritään löytämään uudet kärkihankeaihiot –Etsitään kohteet, joita joko pitää tehdä tai kannattaa tehdä yhdessä Täsmennetään yhteistyömallia toimijoiden ja yhteishankkeiden käsittelyn osalta

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 3 Tietohallintostrategian laatimisprosessi Tarpeiden ja muutostekijöiden tunnistaminen Panostuksen kohdentaminen Konkretisoiminen, kärkihankkeet Toimeenpano & seuranta

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 4 Strategiset muutostekijät – mihin tulevaisuudessa pitää varautua Ydinajatus: IT-toiminnan arvo perustuu puhtaasti siihen, miten tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti se onnistuu palvelemaan asiakkaidensa varsinaista substanssitoimintaa ja sen kehittämistä. Substanssitoiminnan toimintaympäristön muutostekijät –Maakunnan toimintaan vaikuttavat ulkoiset tekijät – ei voi vaikuttaa, pitää reagoida Maakunnan sisäiset muutostekijät –Maakunnan ja sen kuntien sisäiset muutokset ja muutospaineet IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät –IT-ympäristön ulkoiset tekijät, näihin tietohallinnon tulee reagoida tai ottaa ne huomioon IT-toiminnan sisäiset muutostekijät –Maakunnan IT-toiminnan omaehtoiset muutokset ja kehittämistarpeet

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 5 Alueen toimijoiden substanssitoiminnan muutokset Substanssitoiminnan ulkoiset muutostekijät ja tarpeet Paras-laki: Kuntaliitosten lisääntyminen ja kuntayhteistyömuotojen muuttuminen Väestön ikääntyminen Sähköinen potilastietolaki ja valmisteilla oleva terveydenhuoltolaki Sosiaalitoimen tiedonhallinnollinen alueellinen kehitys Aluehallinnon merkittävät muutokset Sähköisen arkistoinnin kehittyminen Asiakkaiden odotukset ja tarpeet sähköisen asioinnin suhteen kasvavat Prosessipohjaisen toiminnan johtaminen ja palveluntuotanto Palvelujen järjestämismallien muutokset Sisäiset organisaatiomuutokset

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 6 Alueen IT-toiminnan muutostekijät IT-toiminnan keskeiset muutostekijät ja tarpeet Tele- ja tietoliikenteen kansalliset muutokset IT-osaamisen kehittämistarve kiihtyy Alueellisuus IT-palveluiden tuottamisessa ja käytössä yhä laajenee Käyttöoikeuksien ja immateriaalioikeuksien merkityksen kasvu alueellisessa yhteistyössä Avoimen lähdekoodin ratkaisujen suosion kasvaminen Valtiovallan ja koko kuntasektorin IT-toiminnan yhteistyön aktiivinen kehittäminen Toimittajaympäristössä tapahtuvat muutokset Toiminta poikkeusoloissa turvattava Arkkitehtuurin kuvaamisen tarve

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 7 Maakunnan IT-yhteistyön toiminta-ajatus ja visio Visio Maakunnassa on yhteisen ICT-tuotannon ja -toimintatapojen avulla toteutettu tehokas ja joustava palveluyhteistyötä tukeva IT-ympäristö. Visio Maakunnassa on yhteisen ICT-tuotannon ja -toimintatapojen avulla toteutettu tehokas ja joustava palveluyhteistyötä tukeva IT-ympäristö. Toiminta-ajatus Tietohallintoyhteistyö ja yhteentoimivat ratkaisut mahdollistavat laadukkaan ja kustannustehokkaan kuntapalvelujen tuotannon. Toiminta-ajatus Tietohallintoyhteistyö ja yhteentoimivat ratkaisut mahdollistavat laadukkaan ja kustannustehokkaan kuntapalvelujen tuotannon.

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 8 Maakunnan strategiset IT-yhteistyön painopistealueet A.Alueen IT-palvelujen yhteistyömahdollisuuksien kehittäminen B.Terveydenhuollon kansallisten ratkaisujen käyttöönotto C.Sähköinen asiointi D.Sähköinen arkistointi ja tiedonhallinta E.Päättäjien ja käyttäjien muutosvalmiuden kehittäminen

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 9 Linjaukset ja kehitettävät alueet Alueen IT-palvelujen yhteistyömahdollisuuksien kehittäminen –Alueen tietoteknisen infrastruktuurin kehittäminen –Yhteinen arkkitehtuuri – nykytila ja tavoitetila –Alueellinen palveluntuotanto, palvelujen Noheva –Yhteistyöryhmän kehittäminen, maakunnan tietohallintostrategia Terveydenhuollon kansallisten ratkaisujen käyttöönotto –Terveydenhuollon tunnistamisratkaisut ja palveluinfrastruktuuri –KANTA-liittymien suunnittelu ja toteuttaminen –Rakenteisen ja dokumenttipohjaisen lähestymistavan kouluttaminen

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 10 Linjaukset ja kehitettävät alueet Sähköinen asiointi –Kansalaisille yhdenmukaiset sähköiset palvelut Sähköinen arkistointi ja tiedonhallinta –eAMS-yhteistyö –Sähköisen arkistoinnin ratkaisujen selvittäminen Päättäjien ja käyttäjien muutosvalmiuden kehittäminen –Käyttäjäviestinnän ja koulutuksen kehittäminen –Tietohallinnon ja päättäjien yhteistyön kehittäminen

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 11 Kärkihankkeet

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 12 Kärkihankkeet

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 13 IT-toiminnan merkityksen kasvu Tietotekniikkaratkaisun hyötyjen varmistaminen nousee hyvin merkittävään rooliin IT-ratkaisujen vaikuttavuus ja hyödyllisyys voidaan varmistaa vain, jos tietohallinnon ja johdon vuoropuhelu on luontevaa ja aktiivista

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 14 Tietohallinnon ja johdon yhteistyö Tietohallinnon tehtävä on muuntaa substanssiasiakastarve IT- ratkaisujen kielelle hallitusti ja tarkoituksenmukaisesti Vain tällä voidaan taata todellisuudessakin hyödylliset ratkaisut  Tämä edellyttää selkeää yhteistyötä tietohallinnon ja substanssin välillä

Pohjois-Savon tietohallintostrategia 15 Tietohallintostrategian mittarit Keskeiset mittarit Mittari 1: Kärkihankkeita ei lykätä perusteettomasti seuraavalle vuodelle –Kärkihankkeet käsitellään vuosittain. –Tavoitetaso: ei lykättyjä kärkihankkeita Mittari 2: Merkittäviä hankkeita ei käynnisty strategiaprosessin ulkopuolelta –Tavoitetaso: Ei strategiaprosessin ulkopuolisia merkittäviä hankkeita –Huom. strategian kärkihankesalkkua päivitetään vuosittain Mittari 3: Yhteistyöhön aktiivisesti osallistuvien organisaatioiden määrä –Tavoitetaso: Kasvava