Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, 16-19 F416; ti 20: 12-14, 15-18 Kurtén ti 27.9: 12-14, 15-18 Nissi viikko 38 ma-ti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Urheilutoimitus ja -seurat
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Eeva-Leena Aittoniemi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Tutkimussuunnitelma…
Meditoitunut yhteiskunta vaikuttajan areenana ja mielikuvien luojana Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
ARJEN HISTORIA HI08.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet- SYKSY 2001-kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet Ennakkotietoa Vastaava opettaja Pekka Makkonen.
Juba, - Miten määrittelet sanan yhteiskunta? - Mistä tietoa yhteiskunnasta? > Media > Viranomaisten, järjestöjen, yritysten oma tiedotus.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä.
Palautetaidot ja opponointi
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
Palautetaidot ja opponointi
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Ympäristöaiheisten lehtijuttujen vertailua - Turun Sanomat tammikuussa 1955 ja 2005 Jussi Pukkila Tutkielmasuunnitelma.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Kuinka paljon ekonomi ansaitsee ja työskentelee?
Analyysissä huomioitavaa
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Hallinnointi ja teknologiat mielenterveystyössä
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Tieteellinen kirjoittaminen
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Esityksen transkriptio:

Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti Journalistiikka viikko 39 ma-ti Mediatutkimus

Luento 4 Julkisuuden tutkimus Journalismi- ja mediakritiikkiä

Julkisuuden tutkimus Median – julkisuuden – journalismin tutkimus Julkisuuden tutkimus Julkisuus ja demokratia Julkisuus ja pääsy tietoyhteiskunta vs. postmoderni kulttuuri Julkisuus ja valeympäristö (Lippman) Julkisuus ja yhteiskuntasektorit (Bourdieu) Julkinen sosiaalidraama

Mitä on kritiikki? Arviointia, palautetta, arvostelua Kritiikki ei tarkoita aina negatiivisia havaintoja Kritiikissä ei kielletä tarkasteltavan ilmiön järkevyyttä tai hyödyllisyyttä Kritiikissä kuitenkin koetellaan ilmiön (journalismin) järjenkäytön ja pätevyyden rajoja Kritiikin näkökulma vaihtelee, mutta on aina perusteltu

Journalismi- ja mediakritiikistä Media vallan vahtikoira, kuka sen? Median ja journalismin ehdot ja lainsäädäntö säätelevät sisältöä Mediakritiikin instituutioita ei meillä ole Vain ammattikunnan sisäinen Tarvitaan tutkimusta

Miksi kritisoida journalismia? Journalismi ihmisten tuottamana ja vastaanottamana  ei siten voi olla arvioimisen yläpuolella Journalismi on julkista ja hallinnoi julkisuutta, joten sen toiminta voi myös olla julkisen arvioinnin kohteena Hyvä synnyttää keskustelua yhteisistä arvioimisen kriteereistä

Tutkimusta vai kritiikkiä? Laajat aineistot Systemaattinen tarkastelu Tutkimuksen oma käsitteistö ja sen soveltaminen Päätelmät etäännytetty ajallisesti tutkimuskohteesta Tulokset yleistyksiä Suppea aineisto Systemaattinen tarkastelu Pyrkimys yhteisten ja ymmärrettävien käsitteiden käyttöön Kritiikin kohde ja tulosten esittäminen ajallisesti lähekkäin Yleistykset niukkoja

Journalismikritiikin näkökulmia Journalismin omat säännöt ja normit sekä tekijän intentio; immanentti kritiikki Journalismikäsitys sisältää ajatuksen hyvästä journalismista  kritiikki on luonnollista Journ. sanomien paikkansapitävyys ja vastaavuus kuvattavaan todellisuuteen; vertaileva kritiikki Journalismin yhteiskunnalliset ja kulttuuriset vaikutukset; representaation politiikka

Journalismikritiikin lajeja Työkäytäntöjen kritiikki Journalismin tekemisen tavat näkyviksi Toimituskulttuurien erityispiirteet Tekstikritiikki Journalismin sisällöt, niiden paikkansapitävyys Hyvän journalismin piirteiden nimeäminen Yhteiskunta- tai kulttuurikritiikki Missä historiallisissa olosuhteissa journalismia tehdään? Esim. omistuksen keskittyminen Millaisia kulttuurisia käsityksiä journalismi pitää yllä tai mistä se vaikenee?

Journalismin tutkinnan genre

Tyypillisiä teemoja Aiheiden ja näkökulmien valinta Toimittajat portinvartijoina: Mitä aiheita päästetään esiin? Kuinka usein? Mitkä käytännöt ja arvot uutisiin pääsyn taustalla vaikuttavat? Tietyn teeman seuraaminen ja vertailu eri viestimissä Journalismi tietämisen muotona Kuka journalismissa ”tietää”? Kenelle annetaan ääni? Kytkennät asiantuntijoihin politiikan, tieteen, talouden ym. saralla Journalismin professionaalisuus Paikkansapitävyys ja sen varmistaminen Ammatillinen itseymmärrys, taustalla olevat arvot

Mediakriittinen juttu Energialobbaus (Maailma sanojen vankina 1996)