VALTIOVARAINMINISTERIÖ 30.5.2007HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
”Sähköistämisen” merkitys vaihtoon haussa -Ulkomaille opiskelemaan lähtevät Kv -hallinnon kevätpäivät Seinäjoki Nina Björn, Maiju Kannisto &
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
KANSALAISEN ASIOINTITILI SOSIAALIASIAMIESPALVELUSSA.
Tietohallintojohtaja – Dataförvaltningschef Irma Nieminen
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
Laajennettu työssäoppiminen TOP LAAJA Verkostotapaaminen
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
Mikä HYRRÄ ? Anne Heikintalo, ProAgria Länsi-Suomi
Rotarypiiri 1420 Piiriapurahoista myönnettävät stipendit  Rotarypiiri myöntää piiriapurahoista (District Grants) maksettavia stipendejä sille osoitettujen.
Sähköisen yhteishaun ohjeistus. Sähköinen yhteishaku Yhteinen hakuaika kaikille , mutta haku meidän koulussamme toteutetaan välisenä.
Valtakunnallisten nuorisojärjestöjen avustaminen, järjestöpäivä
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Nuorisovaihto Hakuprosessi
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Satu Lappalainen ITÄ-SUOMEN INNOVATIIVISET TOIMET -OHJELMAN HAKU Rahoitusasiamies Satu Lappalainen.
ToimenpideEdistettävä sitoumus KuvausAika- taulu Tilanne/ Toteutuma Kansalaisen asiointitili Avoin toiminta, avoin tieto Kansalaiset voivat vastaanottaa.
Kaupparekisterin ilmoitusmenettely ja tietojen käsittelyprosessi.
T Tietoliikenneverkon ja sähköpostin käytön ja valvonnan yleisohje Lisätietoa: intranetista: hakusana ’tietoturvallisuus’ Vastuuhenkilö N.N., yhteystiedot.
FINETS 2 uudet toiminnallisuudet Päästökauppapäivä Tero Liikkanen Energiavirasto.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen valtionavustusjärjestelmä Näin haen avustusta uudessa järjestelmässä.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Rotarypiiri 1420 Piiriapurahoista myönnettävät stipendit  Rotarypiiri myöntää piiriapurahoista (District Grants) maksettavia stipendejä sille osoitettujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ePerusteet Ops-työkalukoulutus Lukio 02/2016.
Kuntatieto-ohjelma - valtionavustusohje - Ohjeen kuvat
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
POISSAOLOLUVAN HAKEMINEN JA PÄÄTÖKSEN TEKEMINEN WILMASSA
Varsinais-Suomen ELY-keskus/Sirkka Rantala
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Osaamisen näytön prosessi
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Korvaavuuden, sisällyttämisen ja vapautuksen prosessi
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Korkeakoulutuksen opintotiedot Kansalaisen palvelunäkymässä
Osaamisen näytön prosessi
Sähköisen todistuksen arkistointi ja välittäminen terveydenhuollon ulkopuolelle Laissa käytetään termiä luovuttaminen.
Kiinteistövaihdannan palvelu
Työnantaja: Näin haet korvausta työterveyshuollon kustannuksista verkossa 2018.
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
Ajovarman tuotteiden ennakkomaksu netissä mahdollista alkaen
Mitä ovat verkkopalvelut?
Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa
If Yrityskansio Työtapaturmista ilmoittaminen
”Suomen LVI-liitto SuLVI on LVI-alan ammattilaisten verkosto, jonka jäsenenä saat uusimmat uutiset ja vaikutat alaasi. Jäsenyhdistyksen jäsenenä tutustut.
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Päätukihaku Vipu-palvelussa 2019
Oodin, Sisun ja Opianalyzerin uusi käyttöoikeushakemus
Sähköinen välitysjärjestelmä
JÄSENREKISTERI.
Kelan palvelukanavat Neuvontapalvelupäivät, Paasitorni
Sujuva ja viiveetön kiinteistöasiointi
Esityksen transkriptio:

VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat, palvelut ja ratkaisut Esitutkimusraportin liite: Esimerkkejä rakenneosien hyödyntämisestä asiointiprosesseissa

VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Yleistä Esimerkkien avulla on pyritty kuvaamaan esitutkimusraportissa kuvattujen sähköisen asioinnin rakenneosien toimintaa ja roolia asiointiprosesseissa Esimerkkiprosessit ovat yleistettyjä ja pelkistettyjä kuvitteellisia prosessikuvauksia Esimerkissä on hyödynnetty PowerPoint- animaatiota, joten on suositeltavaa käydä esitys läpi ”Diaesitys” -tilassa

VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Asiakas etsii palvelun esim. Suomi.fi –portaalissa ja siirtyy asiointipalveluun. Asiakas täyttää hakemuksen, johon on esitäyttötietoina haettu tiedot VTJ:stä (henkilö- ja yhteystiedot, yrityksillä YTJ:stä). Asiakas antaa myös suostumuksensa liitteiden automaattiselle lisäämiselle, liitettävät tiedot haetaan (esim.) KTJ:stä. Asiakas vastaanottaa päätöksen ja maksaa (esim.) lupamaksun käyttäen VETUMA-palvelua. Kuittaus maksun suorittamisesta lähetetään asiointitilille, samoin yhteystiedot ja tietoa asian mahdollista jatkokäsittelyä varten Palveluun ohjaus (portaalit) ja haku Palveluun ohjaus (portaalit) ja haku Hallinnon palvelualustat Hallinnon palvelualustat Asiointitili Viestien välitys Hallinnon tietojärjestelmä Hallinnon tietojärjestelmä Kansalliset perustietovarannot Tukipalvelut Palvelu vaatii tunnistautumisen, joten asiakas tunnistautuu VETUMA:n kautta käyttäen mobiilivarmennetta Viranomaiset käsittelevät hakemuksen ja tekevät päätöksen. Mikäli hakemukseen tarvitaan tarkennuksia, viranomainen lähettää tarkennuspyynnön asiointitilille. Tarvittaessa viranomainen ja asiakas täydentävät hakemusta yhdessä palvelualustalla. Päätös ja siihen liittyvä maksupyyntö lähetetään asiointitilille. Esimerkki: Sähköisen asioinnin rakenneosat hakemusprosessissa Asiakas tarkistaa tavoitettavuustiedot ja päivittää ne tarvittaessa. Asiakas on aiemmin aktivoinut asiointitilinsä ja antaa suostumuksensa hakemukseen liittyvien tietojen välittämiseen asiointitililleen. 5 Asiakas hyväksyy hakemuksen ja lähettää sen viranomaiselle, kopio hakemuksesta lähetetään asiointitilille. Kuittaus hakemuksen vastaanotosta lähetetään asiointitilille

VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Asiakas tunnistautuu VETUMA:n kautta asiointitililleen, siirtyy asiointiviestissä olevan linkin kautta hakemukseen, tarkistaa hakemuksen tiedot ja tekee tarvittavat muutokset. Tarvittaessa asiakas hakee ohjeita ja lisätietoa viranomaisen sivustolta. Päätös ja siihen liittyvä aineisto lähetetään asiointitilille. Esimerkki: Sähköisen asioinnin rakenneosat proaktiivisessa palvelussa Palveluun ohjaus (portaalit) ja haku Palveluun ohjaus (portaalit) ja haku Hallinnon palvelualustat Hallinnon palvelualustat Asiointitili Viestien välitys Hallinnon tietojärjestelmä Hallinnon tietojärjestelmä Kansalliset perustietovarannot Tukipalvelut Viranomainen valmistelee hakemuksen esim. osana säännöllistä palveluprosessia. 1 Viranomainen lähettää hakemuksen asiakkaalle. Viestien välitys –palvelu hyödyntää asiakkaan tavoitettavuustietoja. Asiakas on aktivoinut asiointitilinsä ja esitäytetty hakemus lähetetään asiakkaan asiointitilille. Asiakas on ilmoittanut myös sähköpostiosoitteensa mahdollisia ilmoituksia varten. Sähköpostiin lähetetään ilmoitus uudesta tapahtumasta asiointitilillä Asiakas hyväksyy hakemuksen ja lähettää sen viranomaiselle, kopio hakemuksesta lähetetään asiointitilille. Kuittaus hakemuksen vastaanotosta lähetetään asiointitilille Viranomaiset käsittelevät hakemuksen ja tekevät päätöksen. Mikäli hakemukseen tarvitaan tarkennuksia, viranomainen lähettää tarkennuspyynnön asiointitilille. Tarvittaessa viranomainen ja asiakas täydentävät hakemusta yhdessä palvelualustalla