VEIKKA Varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen Karhukunnissa 2003-2005 Harjavalta, Luvia, Nakkila, Noormarkku, Pomarkku, Ulvila Hankkeesta käytännöksi
TAVOITTEET 1. Erityiskasvatuksen kehittäminen varhais-kasvatuksessa niin että varhaiskasvatus-henkilöstön perusosaaminen erityiskasvatus- kysymyksissä kehittyy 2. Erityistä tukea tarvitsevien lasten hoidon ja kasvatuksen kehittäminen luomalla projektiin osallistuvissa kunnissa yhteisesti sovittuja toiminta- ja työkäytäntöjä erityistä tukea tarvitsevien lasten hoitoon ja kasvatukseen 3. Varhaista puuttumista ja tukea edistetään erilaisin työkäytännöin 4. Luodaan seutukunnallinen malli, jolla taataan varhaiserityiskasvatuspalvelujen jatkuminen myös projektin jälkeen
TOIMINTA päivähoidon tukiryhmät kouluvalmiuden arvioinnit tiedonsiirtokäytännöt yhtenäistymässä
ARVIOINTI
YHTEISTYÖTAHOT Porin keltot (Pori edelleen mukana tiiviissä yhteistyössä) Rauman keltot Länsi-Suomen keltot Pikassos Erilaiset projektit
HANKKEEN ARVIOINTIA työssäjaksamiselle merkittävää yhteistyö muiden keltojen kanssa, omat koulutukset ja työnohjaus kelton tehtävät priorisoitava yhdessä kuntien edustajien kanssa, sillä työaika ei riitä kaikkiin erityispäivähoidon tarpeisiin työn sisällön hahmottumista hidastutti useista kunnista koostuva toimialue, jossa päivähoidon käytännöt vaihtelivat suuresti mahdollisuus nähdä työyhteisön, työntekijän, lapsen ja koko perheen tilanne ulkopuolisen silmin merkittävien muutosten tekemiseen 2½ vuotta on lyhyt aika
HANKKEEN JÄLKEEN epävarmuus jatkuvuudesta poistunut projektityöltä ja toiminnan perustelujen miettimiseltä vapautunut paljon aikaa kelton työn kehittämisen (mm. erilaiset ryhmät kunnissa) vähitellen tulipalojen sammuttajasta asiantuntijaksi, ohjaava rooli korostuu jatkossa päivähoidon henkilöstön oman osaamisen lisääntyessä
SEUTUSOPIMUS työnkuva:erityisvarhaiskasvatuksen perus-tehtävät, moniamm.tukiryhmän jäsen, keskustelut vanhempien kanssa, kehittämis-tehtävät alueellisesti ja maakunnallisesti ohjausryhmä ja johtoryhmä toimivat edelleen hallinnoijakunta toimistopäivät ja -viikot toimintatavat sairauslomissa kustannustenjako käytön eli päivien mukaan (esim. 2 pvää=20%) arviointi 2 vuoden välein
ONGELMAT matkoihin menee paljon aikaa materiaalin kuljettaminen monta työyhteisöä tunne yhteenkuuluvuudesta työyhteisöön kehittyy hitaasti pienen ’työyhteisön’ riskit (sairauslomat) eri kunnissa erilaiset toiminnan organi-soitumistavat erityislasten palveluissa
SEUTUKUNNALLISUUS tapa turvata keltopalvelun saatavuus uutta näkökulmaa erityispäivähoidon asioiden hoitamiseen muista kunnista työkäytäntöjen levittäminen koulutuksissa tapaa muista kunnista henkilökuntaa erityiskasvatuksen materiaalihankinnat seutukeltoilla, lainaus kunnille laaja-alaista → ulkopuolisen asiantuntijan rooli → jaksaminen