Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KATSAUS SATAKUNNAN MAAKUNNAN VARHAISKASVATUKSEN TILANTEESEEN Riitta Hanhilahti 8.12.2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KATSAUS SATAKUNNAN MAAKUNNAN VARHAISKASVATUKSEN TILANTEESEEN Riitta Hanhilahti 8.12.2006."— Esityksen transkriptio:

1 KATSAUS SATAKUNNAN MAAKUNNAN VARHAISKASVATUKSEN TILANTEESEEN Riitta Hanhilahti 8.12.2006

2 MAAKUNNALLISEN YHTEISTYÖN ALKU SATAKUNNASSA  Satakunnan maakunnallinen varhaiskasvatuksen kehittämisryhmä 2001  VARSA –projekti 15.11.2001-31.3.2002 (varhaiskasvatus osana sosiaalialan osaamiskeskustoimintaa)  VERSO-projekti  VERSO II / SATAKUNNAN VARHAISKASVATUKSEN KEHITTÄMINEN

3 SEUDULLISET HANKKEET  Perhepäivähoidon kehittämishanke AKSELI Rauman seudulla ( 2001-2003)  Rauman seudun erityisvarhaiskasvatuksen resurssikeskus PIKKU-KUKKO (2003-2005)  Rauman seudun PUKKI- hanke (1.6.2006- 31.10.2007)  VEIKKA – varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen Karhukunnissa (2003-2005)

4 PUKKI-HANKE  Hanke tukee puheen- ja kielenkehityksen alueella varhaista/ erityistä tukea tarvitsevia alle kouluikäisiä lapsia ja heidän perheitään sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisia  Hankkeeseen osallistuvat kuntien lisäksi Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitos, neuvolat, seurakunnat, Satakunnan ammattikorkeakoulu sekä sosiaalialan osaamiskeskus Pikassos Oy  Sosiaalialan kehittämishankkeen rahoitus

5 PUKKI- hankkeen tavoitteet  Alle kouluikäisten lasten puheen- ja kielenkehityksen ongelmien varhainen havaitseminen ja tarvittavien tukitoimien löytäminen  Vanhempien tietoisuuden lisääminen ja osaamisen vahvistaminen  Henkilöstön osaamisen vahvistaminen lasten puheen- ja kielenkehityksen tuen haasteissa  Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen ja lisääminen järjestettäessä tarvittavia tukitoimia

6 KUNTIEN/ KAUPUNKIEN SISÄISET HANKKEET  Kankaanpää: TOIMIVAT TYÖHUONEET- hanke, kehitetty perhepäivähoidon aluevastuinen tiimitoimintamalli  Pori: AVOKAS, avointen päiväkotien toiminnan kehittämiseen keskittyvä hanke (2005-2007) LAPSOS, ”Lapsiperheiden peruspalvelut ja psykososiaalinen tuki-” hanke

7 AVOKAS HANKKEEN TAVOITTEET 1. Perheiden perustehtävän tukeminen 2. Vanhempien ja lasten vuorovaikutuksen tukeminen 3. Lapsiperheiden sosiaalisten verkostojen vahvistaminen 4. Varhaisen puuttumisen mallin luominen avoimiin päiväkoteihin 5. Erityistä hoitoa vaativien lasten perheiden tukeminen

8 AVOKAS HANKEEN TOTEUTUS  Hanke on lääninhallituksen osarahoittama  Tarkoituksena on kehittää työmuotoja, jotka toimivat myös hankkeen päätyttyä  Hanketta toteuttavat ensisijaisesti Väinölän ja Liinaharjan avoimet päiväkodit, joissa molemmissa työskentelee yksi hankkeeseen palkattu lastentarhanopettaja

9  Hankkeen myötä avoimiin päiväkoteihin pyritään luomaan nykyistä enemmän sellaista toiminta, mikä tukee niiden kehittymistä asuinalueensa kontaktikeskuksiksi, joissa lapsiperheet voivat tavata ja tutustua toisiinsa, luoda sosiaalisia verkostoja ja vaihtaa lapsiperheen arjen kokemuksia

10 KUNTIEN YHTEISET HANKKEET  Punkalaitumella, Vampulassa ja Huittisissa PERHETYÖN KEHITTÄMISHANKE - päättyi lokakuussa 2006 - lääninhallituksen rahoittama

11 YLIMAAKUNNALLISET HANKKEET  PIRTSAKKA perhepäivähoidon kehittämishanke - 11 Satakunnan kuntaa mukana hankkeessa  AUNE- projekti (2005-2006) - RAY:n tuki ja sosiaalialan kehittämis- hankkeen rahoitus - hanke mahdollistaa sen, että eri ammattikuntien edustajat ja autismin kirjon henkilöiden kanssa työskentelevät saavat tarvitsemansa tiedot ja taidot käyttöönsä

12 SEUDULLISIA YHTEISTYÖKUVIOITA JA KUNTIEN VÄLISTÄ YHTEISTYÖTÄ OLLUT  Vasu- prosessissa  Täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa  Toimintakäytänteiden yhtenäistäminen  Hyvien käytänteiden vaihtaminen  Karhukuntien seudullinen varhaiskasvatuksen palvelurakenteen kehittäminen (pohditaan tuotteistamista)

13 YHTEISTYÖ VARHAISKASVATUKSEN KOULUTTAJIEN KANSSA  Turun yliopiston Rauman OKL: varhaiskasvatuksen koulutus ja elto-koulutus  SAMK ja Diak:in Porin yksikkö  Kesäyliopisto  Ammatillisen koulutuksen tuottajat

14 2000-LUVUN HAASTEET VARHAISKASVATUKSEN ARJESSA  Tavoitteellisuus, arviointi, dokumentointi  Lasten pirstaleiset hoitopäivät - vaikuttaa mm. pedagogiseen toimintaan lapsen tasolla - haaste kasvatuskumppanuudelle perheiden kanssa - vaaditaan henkilöstön joustavuutta - asettaa moniammatilliselle yhteistyölle haasteita - erityistä tukea tarvitsevien lasten tukitoimien järjestäminen osana päivittäistä arkea haaste

15  Varhaiskasvatusmuotojen yhteistyö ja yhtenäisyys kunnan sisällä haastavaa mutta tärkeää!!  Perustyö kuva muuttunut: kouluttautuminen, kehittäminen, yhteistyö

16 2000-LUVUN VARHAISKASVATUS  Seudullinen ja alueellinen yhteistyö  Päivähoidon hallintoala  Lapsi oltava keskiössä edelleenkin!  Luovuus, uusien käytänteiden ja yhteistyökuvioiden etsiminen on välttämätöntä!  Henkilökunnalta vaaditaan sitoutuneisuutta, innostusta ja myönteistä työotetta

17 LAPSI Lapsi ei ole mikään pelastaja, ei unelma, väline tai vakuutus. Kun lapsi tulee, hänelle pitäisi olla vedoton, painoton, rasitteeton paikka että hän voisi alusta asti olla ylimääräinen ja oma, vieressä kasvava mutta vieras, erillinen eikä osa. Lapsen tulisi voida leijua lapsuus ja laskeutua sitten omalle paikalleen kuin muuttolintu, joka palaa pitkältä matkalta, asettuu reviiriin ja aloittaa elämäntehtävän. Liisa Laukkarinen


Lataa ppt "KATSAUS SATAKUNNAN MAAKUNNAN VARHAISKASVATUKSEN TILANTEESEEN Riitta Hanhilahti 8.12.2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google