TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Suomen koulutusjärjestelmä
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Yhteisiä tekoja Tepsi – työhyvinvoinnin hyvien käytäntöjen tietopankki 1www.tyohyvinvointifoorumi.fi.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Pikku-Diili Helena Vikstedt. Pikku-Diili = ongelmanratkaisukilpailu, jossa opiskelijatiimit ratkovat yritysten antamia kehitystehtäviä vuorokauden.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Tuula Peura 1 © Savonia-ammattikorkeakoulu Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana Benchmarking-hanke väliseminaari
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Aloitusseminaari Aija Töytäri-Nyrhinen, projektipäällikkö.
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Pinnet Mustiala Aija Töytäri-Nyrhinen, projektipäällikkö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
FUAS Kielet ja viestintä
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Kokkolan ammattiopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Hanke pähkinänkuoressa
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Oppilaitosyhteistyö Outokumpu Tornio Worksissä 2011.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011

Katsaus valtakunnalliseen tilanteeseen profiilin ja tunnettuuden näkökulmasta Vuosittain noin 1000 yamk-tutkintoa (vrt. sekä amk-tutkintoja että maistereita vuosittain noin – ) Tähän mennessä työmarkkinoilla yhteensä reilut 3000 yamk- tutkinnon suorittanutta Yamk-tutkinnon suorittaneet pitävät koulutusta korkeatasoisena (83 %) ja ovat tyytyväisiä tutkintoonsa, joka tuottaa erityisesti – ammatillisen osaamisen syventymistä – johtamisosaamista – kehittämis- ja suunnittelutaitoja Opinnäytetyöstä on hyötyä itselle (82 %) ja työnantajalle (74 %) TKI -päivät Porissa 2011

Katsaus valtakunnalliseen tilanteeseen profiilin ja tunnettuuden näkökulmasta Hyvistä kokemuksista huolimatta voluumit pieniä – tunnettuus työelämässä, mutta myös oppilaitoksissa ja potentiaalisten opiskelijoiden keskuudessa lisääntyy hitaasti TKI -päivät Porissa 2011

Teemaryhmätyöskentelyn ydin Tavoite: Lisätä laadukkaan tutkinnon tunnettuutta erityisesti työelämän, mutta myös muiden toimijoiden keskuudessa Menetelmä: Koota yamk-tutkintoon liittyviä menestystarinoita JA viestiä niistä eteenpäin TKI -päivät Porissa 2011

Mikä on menestystarina? Yksilön kannalta Urakehitys: uudet tehtävät, uusi työpaikka Uusi jatkokoulutusväylä: esim. tohtoriopintoihin Suomeen tai ulkomaille Henkilökohtainen kehittyminen, osaamistason nousu TKI -päivät Porissa 2011

Mikä on menestystarina? Opiskelijan työnantajan / opinnäytetyön toimeksiantajan näkökulmasta Selvä kehittämispyrähdys yrityksessä / organisaatiossa: uusi tapa toimia, uusi palvelu, tuote, järjestelmä… Opiskelijan osaamisen kehittyminen osana yrityksen / organisaation henkilöstöstrategiaa TKI -päivät Porissa 2011

Mikä on menestystarina? Ammattikorkeakoulun / alan näkökulmasta Amkien / alueiden osaamiskeskittymien vahvistuminen Työelämää ja aluetta palveleva kokonaisuus Alan kannalta merkittävä uusi kehittämisen voimavara TKI -päivät Porissa 2011

Kerätään menestystarinoita Kaikki amkit mukaan! Tarinat valmiina Ohje –nettisivuillawww.ylempiamk.fi Samoin sopimus tarinan käyttöoikeudesta verkostohankkeelle Yhteyshenkilöt – Marja Kopeli, Savonia-amk – Katja Komonen, MAMK TKI -päivät Porissa 2011

Yhteistyön paikkoja yamk- verkostossa Mitataanko tutkinnon laatua menestystarinoille / kuvaavatko menestystarinat todella tutkinnon laatua? Työelämän sitominen mukaan työskentelyyn – Miten saamme työelämän mukaan kertomaan menestystarinoita? – Miten viestimme työelämälle menestystarinoista? – Miten saamme tietoa siitä, minkälaiset tarinat työelämään ”purevat”? TKI -päivät Porissa 2011