Kärkimedia Paneeli Huomioarvon analyysi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakaslehtitutkimus 2009 Heikki Nikali ja Arja Kaikkonen, Itella Oyj Riitta Siikaranta ja Annika Fock, Rian Oy Aikakausmedian Asiakaslehtiryhmä.
Advertisements

Maankäyttö-lehden lukijatutkimus
Lähde: tripod research oy/aikakauslehtikustantajien tietopankit, 2012 AIKAKAUSLEHTIMAINONNAN HUOMAAMINEN - YHTEENVETO.
LAL Vuonna 2009 valmistuneet työmarkkinoilla 1 Vastavalmistuneiden opintohistoria, työmarkkinoille sijoittuminen ja palkkataso vuonna 2010 Luonnontieteiden.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Mediamainonnan muutosmittari Tammi-huhtikuu 2009.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
KEAJ TEEMA 2012 Työskentelyajat Itsenäinen yöjäljen löytö Haukun arvostelu Muiden eläinten ajo Maastokortin täyttö.
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Aikakauslehtien mielipidevaikuttajat, WOM KMT Kuluttaja 2013 Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 • Vastaajamäärä N = • Toteutus nettikyselynä
Vanhuuseläkeiät EU maissa sekä Islannissa, Norjassa ja Sveitsissä 2011
Lähde: tripod research oy/aikakauslehtikustantajien tietopankit, 2012 AIKAKAUSLEHTIMAINONNAN TEHOSTA – TUTKITUSTI Taru Eboreime, tripod research oy.
Epilepsia: erillaista tositarinaa -kampanja.
Barometri 2009 Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Vastaajia 59.

Aikakauslehdet tuovat tehoa mainontaan
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2010.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Aikakauslehdet tuovat tehoa mainontaan. Aikakausmedian Maksimoi Mixisi caset  Mainonnan teho todennettu tutkimuksella!  Tutkimusyhteistyössä tripod.
MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu.
Paneelitutkimus – Kunto-Saimaa
Paneelitutkimus – Kesälehti ´ Tutkittu ilmoitus Julkaisupäivä: Ilmoituksen koko: Liite/mainosliite Ilmoituksen sijoitus: Muu.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Tervetuloa viidennen vaikuttavuustutkimuksen julkistustilaisuuteen!
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja 2011 Aikakauslehtien lukuajat Lukuminuutit Tutkittiin KMT Kuluttaja 2011 tutkimuksen yhteydessä nettikyselynä.
Liikkumalla tasapainoa Ikäihmisten kuntoutumista tukevat hoito- ja toimintaympäristöt hanke 2006 – 2008 Ikäihmisen hyvä elämä – ympäristön merkitys vanhenemisessa.
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2008.
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Millä eväillä sanomalehti on mainostajalle tärkein media?
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Paneelitutkimus – Rakentaminen ja Puutarha extra-liite
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Mainonnan kiinnostavuus aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
Aikakauslehdet tuovat tehoa mainontaan. Aikakausmedian tehocaset  Mainonnan teho todennettu tutkimuksella!  Tutkimusyhteistyössä tripod research oy.
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
Sanomalehti mainonnassa
Ysiluokka haasteet ja mahdollisuudet
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
KOTITALO-LEHDEN LUKIJATUTKIMUS 2014 N971. Lehteä luetaan useampana päivänä Keskimäärin lehteä luetaan 2,2 päivänä.
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Aikakauslehtien WOM KMT Kuluttaja Syksy 2013/Kevät 2014 Lähde: KMT Kuluttaja Syksy 2013/Kevät 2014, N=8 248 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Aikakauslehtimainonnan vaikutukset KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja kevät 2011.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Lukija 2007.
Aikakauslehtien mainonta 2009 Lähde: KMT Kuluttaja 2009 Mainonnan vaikutus väittämät lehdittäin KMT Kuluttaja 2009 Kuluttaja 2009 N = (est
Kappale 2.
Aikakauslehtien WOM KMT Kuluttaja 2014 Lähde: KMT Kuluttaja 2014, N=8 754 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä Tulokset laskettu.
Tervetuloa seitsemännen vaikuttavuus- tutkimuksen julkistustilaisuuteen!
BMI = painoindeksi= paino/(pituus x pituus metreinä) Body Mass Index eli painoindeksi on ainoastaan viitteellinen väline painon arvioimiseen. Se ei ole.
Aikakauslehtien lukijamäärät, kokonaistavoittavuus ja digitaalinen tavoittavuus 2016 Lähde: KMT AL + total 2016.
Osuustoiminnan Päivä Helsingin Messukeskus Toimitusjohtaja
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Sanomalehdet voidaan jakaa: paikallis-, maakunta- ja
Kuviot ja taulukot tekstissä
Kuviot ja taulukot tekstissä
Sääntöjä ulkopuoliseen arviointiin
Esityksen transkriptio:

Kärkimedia Paneeli Huomioarvon analyysi

Sanomalehti-ilmoitukset huomataan hyvin Kaikkien tutkittujen ilmoitusten keskimääräinen huomioarvo on 60%. Ilmoituskoko vaikuttaa huomioarvoon. Suuremmat ilmoitukset huomataan todennäköisesti paremmin kuin pienemmät. Toisaalta keskimääräisen huomioarvon vaihtelu ilmoituskoon mukaan on suhteellisen pientä. Aukeama, Liite ja Kokosivu huomataan keskimäärin noin 10-15 prosenttiyksikköä paremmin kuin Puolikas, neljäsosasivu tai pienempi ilmo. Vaihteluvälit yksittäisillä ilmoituksilla ovat silti isoja. Maksimihuomioarvo ei vaihtele läheskään yhtä paljon kuin minimi - joten pienemmän ilmoituksen kohdalla on ”riski” jäädä huomaamatta isompi. Pienemmän ilmoituksen toteutus, sijainti ja ilmoittajan tunnettuus ovat siis huomioarvon kannalta huomattavasti tärkeämmässä roolissa kuin ison ilmoituksen kohdalla. Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009

Ilmoituksen sijainnilla vähäinen merkitys Huomioarvo puolikas vaaka Huomioarvo puolikas pysty Huomioarvo neljäsosasivu 67 % 56 % 59 % 61 % 61 % 62 % Puolikas vaaka-ilmoitus toimii hieman paremmin sivun yläosassa kuin alaosassa. Muuten puolikkaan tai neljäsosasivun ilmoituksen sijainnilla ei ole merkittävää vaikutusta huomioarvoon. 58 % 61 % Kaikki puolikkaat vaaka ilmoitukset ka: 63 % Kaikki puolikkaat pysty ilmoitukset ka: 61 % Kaikki neljäsosasivun ilmoitukset ka: 59 % Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009

Ilmoituksia huomataan tasaisesti läpi viikon Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009

Merkki-ilmoittelu toimii! Huomioarvo Merkki-ilmoituksia huomataan lähes yhtä hyvin kuin tarjousilmoituksiakin. Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009

Kuvat herättävät lukijan huomion Ilmoitus on … Valtaosa ilmoituksista on ”Sekä tekstiä että kuvia”. Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009

Kasvata näkyvyyttä laajemman lehti-valikoiman avulla Huomioarvo Pienemmässä lehdessä ilmoitus tulee paremmin esille ja sitä arvostetaan enemmän. Lehdessä keskimäärin 48 sivua Lehdessä keskimäärin 33 sivua Pienemmissä lehdissä huomataan ilmoitukset todennäköisesti hieman paremmin, koska lehden sivumäärä ja myös ilmoitusten määrä lehdessä on pienempi. Yli 150 000 lukijan lehtiin kuuluu 6 suurinta KM-lehteä, Alle 150 000 lukijaa -ryhmään muut Kärkimedia Paneeli -lehdet. Ilmoituskampanjaa voisi siis laajentaa ottamalla mukaan pienempiä lehtiä, jossa saadaan pienemmällä hinnalla suurempi huomioarvo. Myös kokoa on mahdollista pienentää - esimerkiksi Neljäsosasivu huomataan pienessä lehdessä keskimäärin paremmin kuin puolikas isossa lehdessä. Kts. seuraava slide. Lehden lukijamäärä Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009

Huomioarvo ilmoituskoon ja lehden luokittelun mukaan Erot huomioarvoissa isojen ja pienien lehtien kohdalla kasvavat eniten pienempien ilmoituskokojen (neljäsosasivu tai alle) kohdalla. Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009

Huomioarvo toimialoittain Toimialat, joiden mainonnassa käytetään perinteisesti isompaa ilmoituskokoa, ovat huomioarvoiltaan kärjessä. Matkailut, koulutus, tapahtumat ym - yleensä pienet ilmoitukset esim. matkailu- tai tapahtumat-sivuilla. Kaupan mainonta on kärjessä, perinteisesti käytetään isoa mainoskokoa. Myös mainostajat ovat yleensä kaikille tuttuja, joka vaikuttaa myös positiivisesti ilmoitustestin tuloksiin. Tietoliikenne pitää sisällään mm puhelinoperaattorit. Toimialoittain huomioarvon keskimääräinen vaihtelu on melko pientä, suurimpaan osaan pätee huomioarvo 60% +-2-3%. Sen sijaan yksittäisten ilmoitusten/kampanjoiden huomioarvon vaihteluväli voi olla hyvinkin iso. Huomioarvo Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009

Huomioarvoon vaikuttavat tekijät: Ilmoituksen koko Osittain ilmoituksen sijainti (esim. etusivulla) Kuvat ilmoituksessa Lehden sivumäärä Ilmoittajan tunnettuus vaikuttaa myös ilmoituksen toimivuuteen, mutta sitä ei voida paneelituloksilla perustella - ilmoittajan tunnettuutta kysytään vain ilmoituksen huomanneilta.

Huomioarvo on tärkeä ilmoituksen toimivuuden mittari, mutta ei ainoa Ominaisuuksien keskiarvot ja korrelointi ostoaikomukseen Huomioarvo on tärkeä ilmoituksen toimivuuden mittari, mutta ei ainoa + + + + + + + + + Lukemisen huolellisuus ja ilmoituksen kokeminen omaksi korreloivat vahvimmin ostoaikomuksen kanssa + + + + + + + = vaikuttaa jonkin verran ostoaikomukseen = vaikuttaa kohtalaisesti ostoaikomukseen + + + + + + = vaikuttaa merkittävästi ostoaikomukseen + + + Lähde: Kärkimedia Paneeli 2/2009