Neuvostoliitto 1920-luvulla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

WordPress- koulutus Kaarinan & Espoon NKK.
Toimintaohjeet opelle
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
JALANJÄLJET HIEKASSA - käännös englanninkielisestä tekstistä
Nykytaide -Mitä se on?.
Романов Romanovit.
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Dokumenttielokuvan historiaa
Kulttuuria massoille.
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Puhu parin kanssa. Millainen sinun perhe on. - Minulla on pieni perhe
Rakkaat ystäväni!.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Novellin analyysin käsitteitä
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Dokumenttielokuvan historiaa
Heidi Hildèn & Vesa Ylisaari P709SNA.  UFC  Vapaapaini  YMS…
NAISEN ITSETUNTO.
KOLMASULOTTUVUUS.FI JA KIRJASTOT Päivi Litmanen-Peitsala Viestinnänsuunnittelija, Kirjastot.fi.
Onko huono päivä??.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Musiikki: Ernesto Cortazar Emmanuelle Made by Ahokas.
Setlementtityötä lasten ja nuorten parissa Tyttö- ja poikatyön seminaari Tampere.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kansakunta jakautuu kahtia ja sota 1918
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Tiivistelmä sisällöstä:  Facta Tietopalvelu on kotimainen hakupalvelu, joka vastaa sisällöltään moniosaista painettua tietosanakirjasarjaa Miten käytössä?
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
RUOTSI.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
MONTAASIPEDAGOGIA AVAIN LIIKKUVAN KUVAN MONIULOTTEISEEN SOVELTAMISEEN?
Väitöskirja prosessina Teologisen tiedekunnan tohtorikoulutuskurssi Maiju Lehmijoki-Gardner.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Radion ja TV:n historiaa
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
 n. 20 henkeä  Toimittajia, tuottajia, tuotantokoordinaattoreita  televisio, radio, netti  Huom. Tiedettä käsitellään myös muissa kuin tiedeohjelmissa.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
Analyysissä huomioitavaa
Lentokone on juuri putoamassa. Koneessa on 5 matkustajaa mutta vain 4 laskuvarjoa.
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Kirjallisuuden käsitteitä
Uskonnot yhteiskunnassa
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
22. Kristinuskon kulttuurivaikutuksia
Uskonto ja yhteiskunta
DOKUMENTTIELOKUVA.
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Novellin lajeja.
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? – VINKKEJÄ ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN
Esityksen transkriptio:

Neuvostoliitto 1920-luvulla Montaasielokuva

1920-luvun kulttuurielämä 1920-luvun alussa Neuvosto-Venäjällä erilaisia avantgardistisia suuntauksia / ajattelutapoja konstruktivismi, futurismi taiteen tekeminen koneen rakentamiseen / insinöörityöhön verrattavaa toimintaa taiteen materiaali tärkeä irtautuminen romantiikasta, psykologisoinnista, porvarillisuudesta “techné concept of art” (David Bordwell)

Sergei Eisensteinin muistikuva 20-luvusta Kaikkialla vallitsi peräänantamaton vaatimus taiteen tuhoamisesta, materi- aalien ja dokumenttien asettamisesta taiteen pääelementin, kuvan, tilalle…

Olen elokuvasilmä, olen mekaaninen silmä. Minä, kone, näytän sinulle maailman sellaisena kuin vain minä sen näen. Nyt ja ikuisesti vapautan itseni inhimillisestä liikkumattomuudesta. Olen jatkuvassa liikkeessä, lähestyn esineitä ja loittonen niistä, ryömin niiden alle, kiipeän niiden päälle. Riennän laukkaavan hevosen kanssa, syöksyn väkijoukkoon, voitan juoksevat sotilaat, kaadun selälleni, kohoan ilmaan lentokoneen kanssa […] Vapaana ajasta ja tilasta yhdistän mitkä tahansa kaksi pistettä maailmassa riippumatta siitä missä olen ne tallentanut. Määränpääni on luoda tuore havainto maailmasta. Tutkin uudella tavalla maailmaa, joka sinulle on tuntematon. Dziga Vertov 1923

Lev Kuleshov (1899-1970) Aloitti lavastajana jo 1916 kiinnostui ”amerikkalaisesta montaasista” (Griffith) Ensimmäinen oma elokuva ”Insinööri Priten projekti” 1917-1918 Kuleshovin työpaja valtion elokuvakoululla vuodesta 1920 ”Kuleshovin efekti” Useita elokuvia 1920-luvulla Kirja Isskustvo Kino (”Elokuvataide”) 1929

Vsevolod Pudovkin (1893-1953) 1920 elokuvakouluun, Kuleshovin työpajaan Eisensteinin ohella keskeinen montaasiohjaaja Korosti kerronnallisuutta Kirjoja elokuvanteosta Tärkeimmät 1920-luvun elokuvat: Äiti (1926) Pietarin viimeiset päivät (1927) Myrsky yli Aasian (1928)

Sergei Eisenstein (1898-1948) Tärkein montaasiohjaaja, teoreetikko aloitti teatterissa, elokuvan pariin 1924 montaasin vaikutus katsojan emootioihin suoraan ohi tarinan; ”intellektuaalinen montaasi” 1920-luvun elokuvat: Lakko (1924) Panssarilaiva Potemkin (1925) Lokakuu (1927) Vanhaa ja uutta (1929)

Panssarilaiva Potemkin (1925)

Dziga Vertov (oik. Denis Kaufman 1896-1954) kehitti dokumenttielokuvaa ja vaati kertovasta elokuvasta luopumista Tunnetuin elokuva: Mies ja elokuvakamera (1929) Ei välitekstejä "kaupunkisinfonia" Pääkuvaaja Mihail Kaufman Muita elokuvia: uutisraportteja 1919 alkaen (Kinonedelia – "Elokuvaviikko"; "Kino-Pravda") Kinoglaz (Elokuvasilmä) 1924 Kino-Pravda (”Totuuselokuva”) 1925 Entusiasmi (1931) Kolme laulua Leninistä (1934)

Vertov: Kinoglaz (Elokuvasilmä)

Mihail Kaufman (1897-1979)

Montaasielokuvan piirteitä Aiheet: konfliktit ja vallankumoukset Kerronta ei yliluonnollisia tapahtumia yksilöt usein vähämerkityksisiä (tosin vaihtelua) tapahtumien syynä yhteiskunnalliset voimat henkilöhahmot luokkansa edustajia - tyypit Leikkaus: keskeinen tyylillinen elementti otosten määrä suuri (fragmentointi) limittäinen leikkaus (overlapping editing) elliptinen leikkaus

Pudovkin: Äiti (1925)

Limittäistä leikkausta Eisensteinin Lokakuussa (1927) Eisenstein: Lokakuu (1927): tarinatasolla lyhyttä siltojen avaamista pidennetään juonen tasolla näyttämällä samaa tapahtumaa useista eri kulmista (valikoima)

Nopeaa leikkausta Eisensteinin Lokakuussa: ääntä (konekiväärin papatus) simuloidaan visuaalisesti leikkauksen avulla

Tyyppinäyttelijöitä Työläisiä ja porvareita Sergei Eisenstein elokuvista

Vertov ja Eisenstein: "elokuvasilmä" vs. "elokuvanyrkki" Eisenstein: Panssarilaiva Potemkin Vertov: Mies ja elokuvakamera

Vertov vs. Eisenstein Totuuden näyttäminen vs. yleisöön vaikuttaminen Eisensteinille Vertov "impressionisti" – tärkeää ei näyttää vaan vaikuttaa yleisön mieleen E: "emme tarvitse elokuvasilmää vaan elokuvanyrkin" V: dokumentit "faktanyrkkejä" "Elämä sellaisenaan" vs. näytellyn ja ei-näytellyn välimuoto Vertov ei hyväksynyt draamaelokuvia eikä etenkään dokumentaarisen materiaalin sekoittamista fiktioon Eisensteinille fiktion ja dokumentin välimuoto (mm. tyyppinäyttelijöiden käyttö) tehokas väline vaikuttaa yleisöön (Lokakuu, 1927).

Vertov / Eisenstein /Kulešov-Pudovkin Painopiste Todellisuus Katsoja Elokuva Montaasi-periaate Intervalli Konflikti Kulešovin efekti Montaasin tavoite Näyttäminen Attraktio / shokki Jatkuvuus Päämäärä Totuus Tietoisuus Tarinan kertominen