Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? – VINKKEJÄ ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? – VINKKEJÄ ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN"— Esityksen transkriptio:

1 MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? – VINKKEJÄ ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN
RAKKAUTTA & ANARKIAA –festivaali Liikkuvaa kuvaa mm. seuraavissa näyttelyissä Taidehallilla Julian Rosefeldt/ Manifesto asti. AMA galleriassa Jonna Kina ja Sharon Lockhart asti. Forum Box galleriassa Ewa Górzna ja Hannu Karjalainen, asti. Seuraavaksi Milja Viita ja Veli Granö. SIC galleriassa Diego Bruno asti. Hippolyte galleria/ Saara Ekström asti. EXHIBITION LABORATORY, avajaiset to klo 17–19. Kuvataideakatemian vuotuinen Kandinäyttely esittelee uusia teoksia kuvataiteen kandidaateiksi valmistuvilta opiskelijoilta kaikilta opetusalueilta. Project Room, Lönnrotinkatu 35 Exhibition Laboratory, Merimiehenkatu 36 Ti-su / Tue-Sun 11–18.

2 KOHTAUSTEN SIIRTO iPADILTÄ esim.
AirDrop toimii Applen laitteissa wetransfer.com tiedostot säilyvät 7 vrk, ilmainen siirto max. 2 Gt kerralla, ei vaadi kirjautumista myairbridge.com tiedostot säilyvät 3 vrk, ilmainen siirto max. 20 Gt kerralla, ei vaadi kirjautumista Dropbox

3 MITÄ TARKOITTAA MONTAASI? – tilaa tulkinnalle
Yksinkertaisesti sanottuna montaasi tarkoittaa elokuvassa leikkausta, mutta esimerkiksi jo 1920-luvulla Sergei Eisenstein eritteli erilaisia montaaseja. Montaasi on elokuvan kollaasia. (Intellektuaalisen) montaasin pääidea on kuvien välissä oleva ns. tyhjä tila. Tämä tyhjä tila täyttyy katsojan omista ajatuksista eli katsojan ja teoksen välissä on vuorovaikutusta.   Eisenstein pyrki liittämään otokset toisiinsa mahdollisimman suuren tunnevaikutuksen aikaansaamiseksi. Eisenstein korosti elokuvan muotoa sen sisällön sijaan. Sergei Eisenstein ( )

4 MONTAASI Mykkäkaudella kuvailmaisu ja montaasiajattelu kehittyi erityisesti Neuvostoliitossa myös kahden muun elokuvateoreetikon ja ohjaajan ansiosta Lev Kuleshov & Kuleshov-efekti  Hitchcock selittää Kuleshov-efektiä Dziga Vertov: Mies ja elokuvakamera (Michael Nymanin ääniraidalla) -Vertovin kokeellinen dokumentti “Mies ja elokuvakamera” (1929) on yksi esimerkki kaupunkisinfonioista. Samalla se on myös ns. metaelokuva eli elokuva elokuvan teosta.

5 LAAJENTUNUT MONTAASIN KÄSITE
Montaasia on myös kuvan ja äänen välillä tai äänien välillä. Kuvan ja äänen/sanojen keskinäinen riippuvuus voi vaihdella. Ne voivat olla tarkasti synkronisia, jolloin puheella tuetaan kuvan esittämää maailmaa. Tai puhe ja kuva voivat kulkea omia ratojaan ja niiden yhdistelmästä syntyy täysin oma ilmaisullinen kokonaisuus. Miia Tervo: Lumikko (2009, 20 min.) Ääni Yölinja-lähetyksestä Animaatioklippi Lumikosta Lumikossa kerrotaan paljon asioita metaforien eli vertauskuvien kautta - jättää katsojalle paljon tulkinnanvaraa!

6 MONTAASIESIMERKKEJÄ David Lynch: Villi sydän –kohtaus (1990)
(Rakkautta & Anarkiaa –trailerissa Pulp Fiction –viittaus…) Jean-Luc Godard vei montaasin käsityksen vielä pidemmälle ja yhdisti siihen mm. intertekstuaalisuuden (kokonaisuuden luominen moninaisista viittauksista esim. elokuvan historiaan ja kirjallisuuteen, kollaasitekniikkaa) Aviovaimo Pariisissa (1967) Jack Nance, Eraserheadin päähenkilö Henry Sergei Eisenstein David Lynch Jean-Luc Godard

7 Canon 5 D -tutoriaaleja Canon 5D Mark II Basics 101 (8 min.)
    Canon 5D Mark II Basics 101 (8 min.) Meillä on käytössä Mark III. Siinä osa säätönappuloista on hieman eri paikoissa. ISO-luku (3 min.) Suljinaika ja frame rate (5:20 min.)

8 Canon 5D Mark III –ohjeistusta/ settings
Kytke kamera ja tarkista akun varaustaso.  Kun tehdään säädöt itse, asetetaan valotustapa asentoon M=manual kameran päällä olevasta valotuksen valintakiekosta.  Valitse videokuvausasetus -> punainen videokamera. Nollaa edellisen käyttäjän asetukset ja tyhjennä muistikortti clear all custom functions: menu -> toka vika kuvake kamerasta -> 4. välilehti Clear all Custom Func (C.Fn) clear all camera setting: menu -> työkalu -> clear all camera settings  (palauttaa tehdasasetukset) format card/ tyhjennä muistikortti: menu -> työkalu -> 1. välilehti Valitse videon tallennuskoko 1920x fps AAL-I (tai IPB). menu ->  1. kamerakuvake -> 4. välilehti  Valitse ISO eli kennon herkkyysasetus. Pienet herkkyydet tuottavat terävämpää jälkeä. Mark III:lla kannattaa valita Kohinariski kasvaa isommilla ISOilla:)  Valitse objektiivista tarkennus. Huom! Älä yritä tarkentaa käsin, jos automaattitarkennus on päällä. Valitse suljinaika. Yleisohje suljinajalle on 2 X fps eli meillä 1/50, mutta ohjekirjan mukaan hyviä ovat 1/30-1/125. Toki saa kuvata muillakin suljinajoilla!  Valitse aukko. Mitä isompi aukko on (eli pienempi numero), sitä pienemmällä alueella syvyyssuunnassa on terävää.

9 ISO-luku riippuu kamerasta, huomaa ero käyttäessä Mark II ja Mark III –kameraa!
In terms of shooting video, noise became noticeable on the 5D Mark II with the ISO set at around 800. In our testing on the Mark III, it doesn't appear until around ISO 1600—and that's when shooting at night, without dedicated lighting. Depending on the scene, what you need the footage for, and the available lighting, you can easily push the Mark III's ISO as high as 8000 and still come away with footage that's very usable. There will be noise, that's for sure, but video is far more forgiving than still photos.

10 Canon 5D ja valkotasapaino
Valkotasapainoasetuksista: Esiasetuksista AWB sopii usein raakakuvaukseen. Käsisäätöinen valkotasapainon tekeminen saattaa olla vauhdissa aika työlästä. Toinen suositeltava asetus on määritellä värilämpötila Kelvin- asteikolla sillä yleissäädöllä, että käyttää ulkona lukua ja sisällä Kelviniin. Sävyt lämpenevät koti suurempaa lukua. Kuvan väriä kannattaa aina säätää myös editoidessa. Screenshot

11 Canon 5D Mark III –ohjeistusta­
Asetusten vaihtaminen tapahtuu joko kameran päällä olevilla napeilla tai MENUn eri näyttövalikoista. Canon-järjestelmäkameroissa on kaksi valintakiekkoa, joita pyörittämällä valinnat muuttuvat. Isomman takakiekon keskellä olevalla Set-napilla valinnat kuitataan. Myös navigointinappulasta saa säädettyä monia asioita. INFO-napin avulla näet kameran LCD-näytöllä, mitkä asetukset on juuri nyt käytössä (vaihda asetusaihetta navigointi-napin avulla). Painamalla toisen kerran INFO-napista saat näkyviin vektogrammin mustan ja valkoisen tasapainosta. Painamalla kolmannen kerran INFO-napista saat näytölle vatupassin. Suurennuslasi-toiminnolla saa apua tarkennukseen. Mark III -kamerassa ei ole kuvanvakainta, mutta sellainen on joissain objektiiveissa. Kuvien poisto kamerasta: Kun olet tallentanut kuvat kovalevylle ja olet palauttamassa kameraa, poista kaikki kuvat ja alusta muistikortti (menu -> työkalu -> 1. välilehti -> format card)

12 Muistikortille mahtuvien tiedostojen määristä https://www. canon
Videon tallennustapa/ pakkaussuhde: Esim. Mark III:ssa 32 Gt:n muistikortille mahtuu noin 44 min. kuvaa tallennuskoolla 1920x fps ALL-I ja 128 min. tallenuskoolla 1920x fps IPB. ALL-I:n ja IPB:n kuvalaatuvertailu  ALL-I (For editing/I-only) Valittavissa, kun videon tallennusmuoto on [MOV]. Pakkaa tallennettaessa yhden kuvan kerrallaan. Tiedostokoko on suurempi kuin IPB (Standard)- ja IPB (Light) -tallennustapoja käytettäessä, mutta videot soveltuvat paremmin muokattaviksi.  IPB (Standard) Pakkaa tehokkaasti useita kuvia samanaikaisesti kuvattaessa. Koska tiedostokoko on pienempi kuin ALL-I (For editing) -tallennustapaa käytettäessä, videon kuvausaika on pidempi (kun kortin kapasiteetti pysyy samana).


Lataa ppt "MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? – VINKKEJÄ ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google