Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta 29.9.03.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Syksy 2011/Pirjo Kinnunen. Miten hanke etenee? IdeointiSuunnittelu KäynnistysToteutus TUOTOS PäättäminenArviointi Käyttöön otto ja seuranta.
Osaamisen ja sivistyksen asialla HAREK JA YHDEN PAIKAN SÄÄNNÖS Laila Puranen HAREK-seminaari
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille,
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
University of Vaasa/KR/ Yliopistojen kaksiportainen tutkintorakenne 1. Kehittämisen lähtökohdat 2. Uudistuksen tavoitteet 3.Uudistuksen toimeenpanoa.
Lasse Lyytikäinen 2005 Kivialan tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutusprojekti Kajaanin yliopistokeskus Taideteollinen korkeakoulu Suomen kivikeskus.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tutkintouudistuksen pääkohdat Kari Rossi Suunnittelija Vaasan yliopisto W5W-projekti University of Vaasa/KR/
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Rajauslain soveltamiskäytäntöjä Helsingin yliopistossa Helsingin yliopiston Oodi-päivät Marja Kruut Opiskelijaneuvonta- ja opintotukipalvelut.
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Hannu Taskinen Yleisten kirjastojen neuvosto Maakuntakirjastokous Kuopiossa YLEISTEN KIRJASTOJEN NEUVOSTO TAUSTA, SÄÄNTÖUUDISTUS JA TOIMINTA.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu Teologinen tiedekunta.
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu, INSSI-seminaari Opetus- ja kulttuuriministeriön tilannekatsaus Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen.
JR Opetuksen laatuhanke Yliopisto on asiantuntijayhteisö, autonomisten toimijoiden yhteisö, LUOTTAMUS Luonnostaan pyrkimys korkeaan laatuun Oppimisnäkemys.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Miten tästä eteenpäin? Valintojen laatulistaa kehitetty OKA:ssa Keskustelun jatkaminen tiedekunnissa ja laitoksissa hallituksen linjaukset tiedossa tilastotietoa.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opetuksen ja opiskelun uudistusten sujuminen Tampereen yliopistossa syksyllä.
Etappi Lauri Jokipii Opiskelijarekisteri. Etappi Tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä Suunniteltu uutta voimaantullutta kaksiportaista.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
Oodi ja tutkinnonuudistus Opiskelijarekisteri / Sari Zitting.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Anna-Katriina Salmikangas, LitT Liikuntatieteiden laitos
Koulun kandiopiskelijoiden opintojen jatkaminen maisteriohjelmissa: siirtymävaiheen ohjeet, prosessi ja aikataulu vuoden opiskelijainfotilaisuus.
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
oppisopimuskoulutuksena
Opintopolku
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta

Erilaisia vaihtoehtoja muu tausta jatkokoulutus täydennys

Tutkinnonuudistuksen aikataulu Helsingin yliopistossa SYKSY 2003 Koko Helsingin yliopistoa koskevat yhteistyökysymykset periodisointi, valinnat, tiedotus ja tapahtumat ”tukiryhmä”, OAT, OK –keskus Lausunto tutkintoasetuksesta Luonnos tiedekuntien uuden tutkintojärjestelmän mukaisista säännöksistä Ydinainesanalyysi tiedekunta- ja laitostasolla Yhteistyö valtakunnallisten koordinaatioryhmien kanssa ja WWW -projekti

KEVÄT 2004 Alustava päätös tiedekuntien uuden tutkintojärjestelmän mukaisista säännöksistä Luonnos säännösten soveltamisohjeista, perusteluista ja tulkinnasta Ydinainesanalyysin kokoaminen ja mitoitusten määritys Kandidaatti- ja maisteritutkinnon tavoitteet ja rakenne Maisteriohjelmat Laadunvarmennusjärjestelmien kehittäminen HOPS –toiminnan suunnittelu ja kehittäminen -> e-HOPS ja OODI Opiskelijavalinnan sisäänotot ja valintaperusteet Koulutusohjelmien opiskelijavalinnan 2005 tiedotusmateriaali Tiedotusmateriaali abeille opiskelijavalinnoista 2005

SYKSY 2004 Uuden tutkintojärjestelmän mukaiset opetussuunnitelmat /tutkintovaatimukset KEVÄT 2005 Opetusohjelma Tiedotusmateriaali siirtymäkäytännöistä vanhasta tutkintojärjestelmästä uuteen Opintoviikot muutettu opintopisteiksi OODI- ja Harek-järjestelmissä SYKSY 2005 Tutkintoasetus astuu voimaan

KEVÄT 2006 Luonnos yliopiston tutkinnonuudistuksen toteutuksen loppuraportiksi Luonnos yliopiston tutkinnonuudistuksen jatkuvan seurannan ja arvioinnin menettelytavoista SYKSY 2006 Tutkinnonuudistushankkeen loppuraportti ja seuranta- ja arviointijärjestelmä

Mitä pitäisi selkeyttää Alemman tutkinnon tavoitteet pää ja sivuaineiden suhde miten tavoitteiden saavuttamista arvioidaan Ylemmän tutkinnon tavoitteet Miten liikkuvuus toteutetaan Laadunvarmennusjärjestelmä HOPS – eHOPS – OODI Joint degrees ja kansainvälisyys Valintojen periaatteet: alemmassa, ylemmässä tutkinnossa suhde AMK –tutkintoihin