Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opetuksen ja opiskelun uudistusten sujuminen Tampereen yliopistossa syksyllä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opetuksen ja opiskelun uudistusten sujuminen Tampereen yliopistossa syksyllä."— Esityksen transkriptio:

1 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Opetuksen ja opiskelun uudistusten sujuminen Tampereen yliopistossa syksyllä 2005 W5W-verkostoitumistapaaminen II Helsingissä 23.1.2006

2 Tietojen ja huomioiden lähteitä MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi sähköpostikysely tammikuussa 2006 –tiedekuntien opintoasiainpäälliköitä ja suunnittelijoita –opiskelijaopinto-ohjaajia –aktuaarinkanslia –ura- ja rekrytointipalvelut –YTHS mielenterveyspalvelut hyvinvointiryhmän KEHRÄn ja tuutoroinnin kehittämistyöryhmän TUUKEn havaintoja raportti TaY:n HOPS-tilanteesta (20.12.2005) opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikön henkilökunnan havaintoja (kysely 3. vuoden opiskelijoille keväällä 2005)

3 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Opintojen seuranta Uudet OPS:t Opinto-oppaat Opetusohjelmat 2. Opinto- pisteet Uusi arvosana-asteikko 8. Integrointi yliopistoon Tuutorointi 5. Periodisointi 6. Opintojen kesto 7. Muutokset opintotuessa HOPS Työssä- käynti 4. Opinto- ohjaus 1. Tutkintorakenne 3. Opintojen arviointi 9. Tiedottaminen Opinto- aikojen rajaus Siirtyminen vanhasta uuteen Arviointi- sääntö

4 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Tutkintorakenne Tutkintorakenne ja OPS sekoitetaan Rakenne yleensä ymmärrettävä Uudistus Valtakunnallinen koordinaatio auttoi Opetussuunnitelmat Kuormittavuus arvioitu Muuttuivatko laajuudet? Ammatillinen orientaatio vaihtelee Tavoitteita määritellään kirjavasti ”Jos ajatellaan asiaa ihan teknisesti siirtymisenä järjestelmästä toiseen, siinä ei ole tullut vastaan mitään täysin odottamatonta tai hallitsematonta. Siirtyminen sujuu: järjestelmien rinnakkaisuus ja muuntaminen aiheuttavat vain paljon lisätyötä – kaikille. ” Nopeutuuko valmistuminen? Selkiytyneet Sisällöt ajantasaistuneet Ministeriön ohjeet puutteelliset tai jäljessä (maisteriohjelmat) Siirtymiset uuteen järjestelmään 19.1.2006 mennessä koko yliopistossa vain 125 Viittä vaille maisteritSujuu mutta työllistää www.uta.fi/tilastot Lisäsi yhteistyötä talon sisällä Lisää yhteisiä opintoja

5 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Opintopisteet Vanhojen ja uusien OPS:ien suoritukset kirjataan sekä opintoviikoin että -pistein ”Koska kaikki tutkinnonvaihtajatkin ovat yliopiston päätöksen mukaan uuden tutkinto- rakenteen opiskelijoita, on ollut kova homma muuttaa esim. lähes valmis tutkinto opintopisteiksi ja vaatia lisäksi opiskelijalta puuttuva kandidaatin tutkielma yms.” Ei isoja käytännön ongelmia Yliopistojen erilaisia kertoimia ihmetelty Laitokset esittävät Mitoitus (ainakin) yhtä abstrakti kuin ov-järjestelmässä Ilmeisesti ei suuresti hyödytä eikä kärsitä Yliopistoa, tutkintoa tai pääainetta vaihtavat työllistävät Lähes valmis tutkinto opintopisteiksi Ei juuri valituksia

6 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Opintojen arviointi Tampereen yliopiston opintojen arviointisääntö (2005) Uusi arvosana- asteikko ”Jonkin verran sovittamista ja ymmällään oloa” ”Alkusyksystä arvosteluasteikon muutos aiheutti pari kipakkaa yhteydenottoa, mutta rehtorin päätös kokonaisarvosanojen muuttamisesta opiskelijalle edulliseen suuntaan oli ehdottoman hyvä ja tarpeellinen ja lopetti tämäntyyppiset yhteydenotot.” Opintokokonaisuuksien arvioinnin perusteita tarkennettava Opintojaksojen kiinnittyminen opintokokonaisuuksiin Tiedekunnan yhteisiä arviointikriteerejä (PG) Vanhojen kokonaismerkintöjen purku osiin

7 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Opinto-ohjaus HOPS Työskentelyyn suhtauduttu myönteisesti Koulutukset laitoksille syksystä 2004 lähtien HOPS- opas Tiedekuntien ja laitosten omat HOPS-ohjeet Lomake myös verkossa Sähköinen HOPS 2006-2007 ”Hopseissa meillä pyrittiin ohjaamaan opiskelijoiden ajattelua pelkän tutkinnon suorittami- sesta akateemisen asiantuntijuuden ja osaamisen eri osa-alueisiin sekä työelämänäkökulmaan (yhteiskuntatieteistähän tunnetusti suurin osa ei valmista ammattiin...). Hops-käytännöt poik- keavat hieman laitoksittain, koska osalla laitoksia oli jo käytössä hopsit eikä heidän systee- mejään haluttu lähteä ’mestaroimaan’.” Tuutorointi Laitosten tuutoriopettajat Tuutorikoulutukset Neuvonnan tarvetta oletettua vähemmän Opintojen suunnittelun työkalu Antaa määrä- tietoisuutta Tukea toivotaan pääaineen opettajilta Opiskelijatuutorit ja tuutorivastaavat Aikataulu, päivittäminen, ohjaus, säilyttäminen… Roolit Opiskelija Laitos Tiedekunta Työläitä erityistapauksia Muu integrointi

8 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Periodisointi ”Myönteisenä on pidetty, että yksi opintokokonaisuus on takana ja voi hengähtää ja sitten aloittaa uusi. Tai jos toinen periodi meni huonosti, omien ongelmien vuoksi, on mahdollisuus aloittaa uusi ja saada vielä aikaan jotakin sillä lukukaudella. Aikaisemmin kokonaisuudet olivat lukukauden mittaisia ja jos jotain meni pieleen koko lukukausi oli menetetty. Selvästi myös huomasi, että syyslukukausi oli pitempi, koska opiskelijat lähtivät paljon myöhemmin kotipaikkakunnalle tai joulutöihin.” Väliviikon luonne Hyödyntäminen Opettajien tutkimusperiodit? Lomaviikko? Vaikutus opintojen kertymiseen? Periodisointi- muistio (2004) Muistio järjestelmän toteuttamisesta (2005) Ohjeistus, periaatteet Opettajien työsuunnitelmat Nimitys? Merkitseminen opetusohjelmassa? Pidempään paikalla Suoritetaan enemmän?

9 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Opintojen kesto ”Selvää on, että […] opinnot ovat suoritettavissa 3 + 2 vuodessa. Tarjolla on riittävästi sivuaineita. Ammatillisiakin aineksia kohtuullisesti. Kukaan ei vain voi rakentaa koko yliopiston ’lukujärjestystä’, koska tutkinnoissa kombinaatiomahdollisuudet ovat lukemattomat. Puhumattakaan ihmisten ohjailusta. Vapaan maan vapaita ihmisiä ei voi millään mahtikäskyllä, säädöksellä tai systeemillä ohjailla. Voidaan vain tukea opiskelijan omaa prosessia, joka - toden totta - on pitkä monivaiheinen kypsymisprosessi.” Järkevät tavoitteet Määrätietoinen opiskelu Opintoaikojen rajaukset? Työssäkäynti Vuotuinen kysely 3. vuoden 1200 opiskelijalle Syitä opintojen hidastumiseen Kurssikirjat Kursseja harvoin ja päällekkäin Tavoitteellisuus edistää etenemistä Työmäärän kohtuullisuus Suunnittelu, valinnat ja ammatilliset pohdinnat Muutokset opintotuessa? 47% vastasi klk 2005

10 MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö markku.ihonen@uta.fi Tiedottaminen WWW- ohjaussivut opiskelijoille Tutkinnon- uudistussivut opettajille ym. Wanhan opiskelijan opas Kirjeet ym. tiedottaminen Laitosten ja tiedekuntien ohjeet Mm. tutkinnonuudistuksen koordinaatioryhmän suositukset Muut oppaat Ainejärjestöjen sähköpostilistat ”Tutkinnonuudistukseen liittyviä kysymyksiä on ainakin minulle tullut yllättävän vähän syksyn mittaan, vaikka opiskelijoille on tiedotettu selkeästi (mm. ainejärjestöjen sähkö- postilistoilla ja tiedekunnan www-sivuilla), että kysymyksiä voi tänne suuntaan osoittaa. Yliopiston tutkinnonuudistuksesta kertovat nettisivut ovat ilmeisen hyvät ja toimivat.” Uudistuksen tiedotus- suunnitelma Opettajien ym. koulutustilaisuudet Infotilaisuudet Aikataulut Työnjako Asiat


Lataa ppt "MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opetuksen ja opiskelun uudistusten sujuminen Tampereen yliopistossa syksyllä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google