TUOTTEEN LAATUMUUTTUJA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ILMOITTAUTUMINEN Ilmoittautuminen kevään 2009 kirjoituksiin viimeistään pe henkilökohtaisesti lukion kansliassa
Advertisements

Ylioppilaskirjoitukset
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Johdatus tutkimusmetodologiaan
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Asiakkuudet luovalla alalla
Integraalilaskenta MA 10
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
IT-laitteiden käyttöiän lyhentymisen syyt ja vaikutus Sara Kartaslammi.
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
Yrjö Viitanen puh , gsm henkilöhuone A0-32
LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Tietoturva ei ole ainoastaan dokumenttien ja viestien salausta
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Tietovuokaaviot (ei osa UML-kieltä)
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Analyysi II Katsaus.
Turhia töitä... Ylituotanto ja varastointi Odottaminen ja etsiminen
Systeemityö 2 Tilakaavio – State machine diagram
ABI-INFO Lyseonpuiston lukio. ”Pois unteluus ja hervakkuus …” viimeistään nyt vastuun omista ratkaisuista valintasi ja ilmoittautumiset ovat.
Toimitusketjujen hallinta ja sähköinen kaupankäynti
Tutkimuksen osuuden mittaaminen yliopistojen ajankäytöstä Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä 2015/1 Ari.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Syksyn 2015 kirjoituksissa huomioitavaa Koepäivät www
Tentti. Olio-ohjelmoinnin perusteet | Kevät 2015 | Jorma Laurikkala2 Tentti Torstaina klo 16–20 D10ab (Päätalo). Pääasiassa Java-ohjelmien kirjoittamista.
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
CLT132 Yleistä kurssitietoa. CLT132 – kevät 2008Sauli Nurmi Kurssin tietoja Osa kieliteknologian perusopintoja “100-sarjaa” tutkintovaatimuksissa 3 op.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
MONIMEDIAN TYÖKURSSI 3 ov Ilmari Laakkonen.
3D –animaatio ja simulaatio Kurssiasiaa. Kurssin suoritus Luennot 7x2h Labrat 7x3h Tentti Harjoitustyö Extratehtävät Mallinnuskilpailu.
Projektinhallinta it. lut
1 Tanja Jokinen ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET 4 Op Syksy 2007 www-sivut:
1.Alkeiskurssi 3 krt, maanantai, tiistai ja keskiviikko klo Kurssi antaa edellytykset aloittaa golfharrastus ja suorittaa GreenCard Seuran.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Ohjeita ykkösille yo suunnitelmia varten Hanna Närhi 2013.
KANSALAISTURVALLISUUDEN TILA SUOMESSA näkökulma kansalaisten varautumisen tilaan ja resursseihin eri alueilla Tuula Kekki & Teija Mankkinen
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
PALVELUTARJOTIN – MARKKINAPAIKKA. 1. PALVELUNTUOTTAJA - Markkinointi on edullista yhteisen palvelutarjottimen avulla -Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon.
Syksyn 2017 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Mainostaminen ja tuote-esittely
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
T Kuva- ja audiotekniikat, 3 op
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Kotitalouden kurssit lukiossa
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Terveystiedon ainereaali
Terveystiedon ainereaali
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Mittarit – mitä ja miten mitata
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – CTQ
Ryhmätoivetyökalu tutuksi
Kevään 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
SYKSYN 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Esityksen transkriptio:

TUOTTEEN LAATUMUUTTUJA SOVELTUVUUS KÄYTTÖÖN ULKONÄKÖ Muoto Väri tai pinta Viimeistely (HINTA) -Toisistaan rippumattomia - Ehkä ristiriitaisia - Painottuvat eri kohderyhmille eri tavoin - Mittaaminen joko onnistuu tai sitten ei Tilan tarve Asennettavuus Siirrettävyys Vaihdettavuus Turvallisuus SUORITUSKYKY Normaali suorituskyky Tehokkuus / hinta Extra suorituskyky KÄYTETTÄVYYS Luotettavuus Huollettavuus Käyttöikä

LAATUELEMENTIT TYYTYVÄISYYS MIELLYTTÄVÄ LAATU TAVANOMAINEN LAATU HUONO LAATU (Laatuelementti puuttuu tuotteesta) HYVÄ LAATU (Laatuelementti sisältyy tuotteeseen) PAKOLLINEN LAATU TYYTYMÄTTÖMYYS

MUST BE vai SHOULD BE ? Television kaukosäädin ? Kotitietokoneen polttava CD-asema ? Televisioon integroitu digiboxi ? Kamera kännykässä ? Autossa repsikan turvatyyny ? Auton navigointijärjestelmä ?

DIMENSIOIDEN MÄÄRITELMÄT DIMENSIOT DIMENSIOIDEN MÄÄRITELMÄT 1. Näkyvät osat Fyysiset tilat, välineet ja koneet, sekä henkilöstön työasut 2. Luotettavuus Kyky suorittaa luvattu palvelu luotettavasti ja täsmällisesti 3. Palvelualttius Halukkuus auttaa asiakkaita ja palvella nopeasti Henkilöstön tietotaito ja kohteliaisuus, sekä heidän kyky herättää luottamusta. 4. Varmuus 5. Empatia Huolenpito ja yksilöllinen palvelu

TUOTTEEN TAI PALVELUN ARVO ASIAKKAALLE = LAATUELEMENTTIEN SUMMA ---------------------------------------- HINTA

TUOTTEEN TAI PALVELUN ARVO ASIAKKAALLE = LAATUELEMENTTIEN SUMMA ---------------------------------------- HINTA toisaalta KOETTU LAATU = SUUNNITTELUN LAATU x VALMISTUKSEN LAATU x PALVELUN LAATU

TYÖ LAATUELEMENTEISTÄ Työ tehdään kolmen opiskelijan ryhmätyönä. Erityistapauksissa ryhmäkoko voidaan kasvattaa neljään tai työ voidaan tehdä yksin. Työ pitää palauttaa pe 15.10. mennessä laitoksen sihteerin huoneen FB 207 vieressä olevaan palautuslaatikkoon. Työt arvostellaan asteikolla 0 p , 1 p ja 2 p. ( Alle 0 p arvoiset työt palautetaan korjattavaksi. ) Pisteet lisätään HYVÄKSYTTYYN tenttisuoritukseen. Korjattavaksi palautetut työt, myöhästyneet työt ja kaikin poikkeusjärjestelyin tehdyt työt saavat aina arvosanaksi 0 p. Kurssista ei saa arvosanaa ennen harjoitustyön palautusta. Pisteet ovat voimassa viimeisen kerran syyskuun 2005 tentissä.

TYÖ LAATUELEMENTEISTÄ Tenttiin saa mennä vaikka harjoitustyö ei ole palautettu. Harjoitustyön hyväksytty suoritus ei vanhene. Harjoitustyöstä mahdollisesti ansaitut lisäpisteet ovat viimeisen kerran voimassa syyskuun 2005 tentissä. Syyskuun 2004 tentissä ovat voimassa ainoastaan syksyllä 2003 ansaitut lisäpisteet ja nekin viimeistä kertaa. Tutkintorakenneuudistuksen myötä laatujohtamisen kurssin rakenne ja harjoitustyö todennäköisesti muuttuu.

TYÖ LAATUELEMENTEISTÄ Valitkaa ryhmällenne jokin hyvin tuntemanne tuote, jolle mietitte laatuelementtejä. Voitte ryhmitellä laatuelementit kahteen ryhmään seuraavasti: Fyysinen tuote – Tuotteeseen liittyvä palvelu Palvelun voitte tarvittaessa ryhmitellä kaupankäyntiä edeltäviin, kaupankäynnin aikaisiin ja kaupankäynnin jälkeisiin palveluihin.

TYÖ LAATUELEMENTEISTÄ Tehkää mahdollisimman kattava lista valitun tuotteen laatuelementeistä. Selittäkää jokaisen elementin osalta seuraavat asiat: - Onko elementti asiakkaan kannalta ns. Must be-elementti vai Should be- elementti. Perustelkaa. - Onko eri asiakassegmenteillä eri käsitys Must be- ja Should be-elementeistä ? - Miten elementin merkitys on muuttunut muutaman viime vuoden aikana ja miten arvioitte merkityksen kehittyvän jatkossa.

TYÖ LAATUELEMENTEISTÄ Verratkaa elementtejä kilpailijoiden vastaaviin elementteihin Millaisia laatuelementtejä ennustatte valittuun tuote/palvelu-konseptiin tulevan tulevaisuudessa lisää ? Perustelkaa.

A B C Laadun tarkastelutasot: 1. Lopputuotteen laatu Kolmas taho / myyjä valmistaja sisäinen asiakkuus 2. 5. A B C Lopputuote 3. 1. 4. Asiakas / tarpeet toiveet Kuluttaja Laadun tarkastelutasot: 1. Lopputuotteen laatu 2. Toiminnon B suoritteen laatu C:lle 3. Toiminnan laatu B:ssä 4. Työyhteisön laatu A:ssa 5. Laatu muille tahoille

KUKA ON ASIAKAS ? SUORA ASIAKAS EPÄSUORA ASIAKAS ULKOINEN JA SISÄINEN ASIAKAS ESIMIES ASIAKKAANA ASIAKASKETJU POTENTIAALINEN ASIAKAS