Internet – liiketoimintamallit Internet - strategia Miten yritys voi hyödyntää nettiä liiketoiminnassa
”Sivumyymälä” netissä Yrityksellä on myös perinteellinen myymälä Kivijalkakauppa Netti nähdään vaihtoehtoisena jakelutienä Esimerkkejä Gigantti Expert Toiminta on joustavaa, mikäli tietojärjestelmät ovat integroituja Logistiikka maksujärjestelmä
Perinteellinen nettikauppa Ei ole kivijalkakauppaa Toimintaa vain netissä Tuotteet toimitetaan suoraan tukkurin tai maahantuojan varastosta Ostoskori – malli Tuotetiedot mahdollisimman täydellisinä verkkokaupassa
Digitaalisten tuotteiden verkkokauppa Musiikki, elokuvat, tv-sarjat, suoratoistopalvelut (spotify), live- tapahtumat, korisottelut … Asiakas voi ladata tuotteen samantien kun on maksanut verkkopankin avulla Tunnetuimpia iTunes, Appstore, Play kauppa, Windows store, Netflix…
Huutokaupat yms.
Kimppaostaminen Mitä useampi henkilö haluaa ja sitoutuu ostamaan tietyn tuotteen sitä halvemmalla sen saa
Massakustomointiin erikoistunut verkkokauppa Tuotteet sovitetaan asiakkaiden toivomusten mukaisesti Esim. liikelahjat
Extranet / intranet -kaupat Käytössä maahantuojien / tukkukauppojen ja vähittäismyyjien välillä Suurelta yleisöltä piilossa Käytössä vakiintuneissa asiakassuhteissa B2B-kaupankäynti Yrityksiltä yrityksille
Kapean sektorin kauppa / nichékauppa Rakentuvat tietyn harrastuksen tai erikoistuotteen ympärille Kapean sektorin musiikki, kalastus, sukellus Kaupat tarjoavat tiettyjä lisäarvopalveluita Kalastusmatkat Tuotearviointeja harrastuspiirit
Ostosklubi Jäsen maksaa vuotuisen jäsenmaksun Jäsen voi ostaa tuotteita muita asiakkaita edulllisemmin
Liikekumppanuus muiden kanssa Sähköinen ostoskeskus Kehitys samankaltaista kuin muualla liike-elämässä Kauppa tai linkit omaan kauppaa sijoitetaan suosittuihin sivustoihin Facebook-kaupat