JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Opinnäytetyöprosessi
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
Helmikuun uusintatentti
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tiede & tieteellinen menetelmä
© Altti Lagstedt, Jukka Juslin Tietotekninen selvityshanke.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Seminaarityön rakenteesta
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Rakennettujen jokien hoitotoimenpiteet: tutkimustulosten käytäntöön vienti ??? Vaelluskalafoorumi, Helsinki Panu Orell Riista- ja kalatalouden.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Määrällinen tutkimus.
Kandidaatinseminaari
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Tietoteorioiden testaaminen
Tutkielman teko-ohjeet
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
Tutkimuksen objektiivisuus
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Filosofian ja ET:n kysymystyypit
Tieteellinen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Valmistautuminen luennoille
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Oma nimi | Opettajan nimi | Koulu
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua –hypoteesia, joka pohjaa tietoon tai loogiseen ajatteluun –vahvistusta saanutta hypoteesia, jota testataan uudelleen –empiiristen havaintojen takana olevan mekanismin kuvausta –empiiristä todellisuutta koskevien propositioiden systemaattista ja loogisesti järjestettyä kokonaisuutta  teorian tehtävät –kriittinen funktio: arkitieto muuntuu itsestään tietoiseksi tiedoksi –käytännöllinen funktio: tutkimuskohteesta tulee tutkimuksellisesti hallittava kohde –retorinen funktio: teorian avulla tutkimuskohteesta voidaan tuottaa kiinnostavaa tietoa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoriat…  tehostavat tutkimusta suuntaamalla huomiota  tuottavat testattavia empiirisiä väittämiä  tekevät havaintoja ymmärrettäviksi liittämällä ne laajempiin käsitteisiin  auttavat esittämään kriittisiä kysymyksiä.  tarjoavat oikotien kommunikoinnille  järjestävät ideoita ja voi samalla paljastaa piiloisia oletuksia  luovat uusia ideoita  saattavat tuoda esille ongelman monimutkaisuuden  luovat selityksiä ja ennusteita  voivat osoittaa näennäisesti erillisten ongelmien yhteenkuuluvuuden

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Tutkimus ja teoreettinen viitekehys  tutkielman tavoitteena voi olla –teorian luominen tai aikaisemman teorian tarkentaminen tai uudelleen muotoilu –teorian testaaminen verifiointi tai falsifiointitarkoituksessa –teorian käyttäminen tutkimuksen tavoitteiden täsmentämisessä ja ohjaamisessa  deduktiivista vai induktiivista (vai falsifikationismia)?  yhteiskuntatieteen selitysmallit –kausaalinen –funktionaalinen –intentionaalinen –reduktionismi –(determinismi)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoreettinen viitekehys: käytännön ohjeita  Etsi suosittu hypoteesi, jota ei ole tutkittu systemaattisesti  Etsi teoreettinen kiista ja etsi tukea jommallekummalle näkemykselle (tai osoita koko kiista turhaksi)  Paljasta kirjallisuudessa esiintyvä epäproblemaattisena pidetty oletus  Esitä, että jokin tärkeä alue on jäänyt aikaisemmassa tutkimuksessa liian vähälle huomiolle  Osoita, että voit soveltaa yhtä tutkimuskirjallisuuden aluetta toisella alueella

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria kandidaatintyössä  Teoreettisen viitekehyksen täsmentäminen ja auki kirjoittaminen on tutkimuksen vaikein ja vaativin osa! –vaatii kovasti pohtimista, perehtymistä ja kypsyttelyä eikä siksi onnistu hetkessä.  ensimmäisissä harjoitustöissä voi ja saa (pitää?) olla varsin ”laiha” –varsinaisissa tutkielmissa tämän kypsyys kuitenkin parantaa työn laatua merkittävästi  tavanomaisin puute empiiriseen aineistoon pohjautuvissa tutkielmissa on se, että ns. aineiston käsittelyosa on irrallaan teoreettisesta viitekehyksestä –puhutaan aivan erilaisista asioista, kertovat aivan erilaista ajattelutavoista –työssä voi olla kaksi toisiinsa liittymätöntä ”osaa”