Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta 22.11.2006
Miksi toimintamallin uudistusta tarvitaan? Tulevaisuuden näkymät haastavat uudistumaan ihmisten ikääntyessä väestön tarpeet erilaistuvat entisestään rahat eivät riitä kattamaan tarvittavia palveluita nykyisellä rakenteella kaupungin omasta henkilökunnasta merkittävä osa jää eläkkeelle kuntalaisten luottamusta poliittiseen järjestelmään on vahvistettava Peruskysymyksenä miten vastata lisääntyvään palvelutarpeeseen, kun resurssit eivät kasva samassa suhteessa? Lähtökohtana oman palvelutuotannon ylläpitäminen ja kehittäminen uusien palvelutuotannon vaihtoehtojen etsiminen
Pormestarimalli Tavoitteena Pormestarimallin käyttöönotto vahvistaa kaupunginvaltuuston asemaa selkiyttää poliittista johtamisjärjestelmää Pormestarimallin käyttöönotto Tarjoaa nykyistä paremmat puitteet luottamushenkilöjohtamisen ja virkamiesjohtamisen yhteensovittamiselle ja päätöksenteon demokraattiselle ohjaamiselle Pormestari ja neljä apulaispormestaria valittu vuosiksi 2007-2008
Tilaaja-tuottaja –malli väline uudistusten tekemiseen Mallin avulla voidaan uudistaa poliittinen ohjausjärjestelmä tehdä “tuote” eli asiakkaan saama palvelu näkyvämmäksi kehittää omia tuotanto-organisaatioita ottaa käyttöön palveluiden vaihtoehtoisia tuotantotapoja uudistaa johtamismallit ja -käytännöt
Tilaaja ja tuottaja Tilaaja ohjaa järjestelmää määrittää tarjottavat palvelut hyväksyy palvelun tuottajat kilpailuttaa, päättää hankinnasta rahoittaa järjestelmän ja valvoo järjestelmää Tuottaja vastaa tuotanto-organisaatiosta kehittää palvelutuotantoa kehittää osaamista ja laatua rahoittaa toimintansa myynnillä kilpailee markkinoilla huolehtii asiakassuhteista
Tilaaja–tuottaja-malli 2007 kaupungin omassa tuotannossa Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallitus pormestari Konsernihallinto tilaa- minen hallinto ja henkilöstö talous ja strategia omistaja- ohjaus ja maapolitiikka Tilaajalautakunnat Hyvinvointi- palvelut konserniohjaus tilaajalauta-kuntien tuki sosiaali- ja terveys sivistys Lasten ja nuorten palvelujen lautakunta apm johtokunnat Yhdyskunta- tuotanto Osaamis- ja elinkeinolautakunta apm palvelu- sopimukset johtokunta Sivistys- ja elämänlaatupalvelujen lautakunta Ulkoiset liikelaitokset Toimintakykyä ja terveyttä edistävien palvelujen lautakunta apm johtokunnat Sisäiset liikelaitokset Ikäihmisten palvelujen lautakunta johtokunnat Palvelu- keskukset Yhdyskunta- lautakunta apm
Tilaajalautakunnat muodostettu asiakaslähtöisesti, luovuttu sektorijaosta palveluiden tilaaminen, palvelujen järjestäminen ja kehittäminen avustuksista päättäminen palvelutarpeiden selvittäminen vaihtoehtoiset palvelun tuottamistavat (kilpailutettavasta tuotannosta päättäminen) palvelusopimukset ja hankintasuunnitelmat sopimusohjaus, laadunvarmistus ja arviointi kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet, asiakasohjautuvuus esittelijöinä tilaajapäälliköt
Ostopalveluyhteisöjen valinta ja ohjaus Luottamuksen kentät 1. Ei luottamusta 2. Luottamus perustuu kontrolliin 3. Luottamus perustuu sopimuksiin 4. Luottamus perustuu vastavuoroisuuteen Lähde: Talentia 8/2006
Ostopalveluyhteisöjen toiminnan ohjaus ja valvonta Yhteisön hallinto ja talous oltava voimassa olevien lakien mukaan järjestetty kaupungin sisäisellä tarkastuksella oikeus tarkastaa tuottajan asiakirjoja, hallintoa ja tilejä. Tilinpäätösasiakirjat on toimitettava kaupungille vuosittain 30.4. mennessä seuranta: yhteisön sisäinen hallinnointi ja talous tuottajan tulee suorittaa lain mukaiset hallinnolliset ja kirjanpidolliset järjestelyt
Ikäihmisten palvelujen lautakunta Kaupungin ostopalvelut ja avustukset ikäihmisten palvelujen ydinprosessissa Ikäihmisten palvelujen lautakunta Ostopalvelut 23 719 000 Pysyväisavustukset 4 167 000 Yhteisöavustukset 59 000 Eläkeläisjärjestöjen kulttuuriavustukset 55 000
Uudet menettelyt Ryhmä 1: ostopalvelusopimukset ja sopimuksiin perustuvat yhteistyösopimukset: puitesopimukset (3vuotta) ja niiden tarkistaminen vuosittain tammikuussa ikäihmisten palveluissa Ryhmä 2: pysyväisluonteiset avustukset haku joulukuun loppuun päätökset tammikuun lautakunnissa suora tiedotus yhteisöille ja yhdistyksille
Uudet menettelyt (jatkuu) Ryhmä 3: Muut toiminta-avustukset haku helmikuun loppuun lehti-ilmoitukset to 1.2.2007 ennakot maaliskuussa tilinpäätösasiakirjat toimitettava toukokuun loppuun mennessä lautakuntapäätökset elokuussa postitus ydinprosesseille, paitsi kulttuuriavustukset kulttuuritoimistoon ja liikunta-avustukset liikuntatoimeen
Kohdeavustukset Kulttuuritoimistoon: kulttuuritoimenjohtajalle osoitetut anomukset (kulttuuri ja nuoriso) Liikuntatoimeen: liikuntatoimenjohtajalle osoitetut anomukset