Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta 22.11.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

konsernin johtamisjärjestelmä
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Tampereen kaupungin toimintamallin uudistaminen Avustukset uudessa toimintamallissa Tuula Martikainen
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Sopimusohjausjärjestelmä ja tuottajan näkökulmaa
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Sopimusohjaus ja tilaajalautakuntien tehtävät
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
OHJELMAT TURKU SOPIMUS KV RVS RVSRVS KH taso Nuorisolautakuntataso Operatiivinen taso Strateginen palvelusopimus SPS Strateginen palvelutuotantosopimus.
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
Tekniikka- ja ympäristöpalvelut
HeTa1 Taloushallinnon palvelujen keskittämismahdollisuudet HeTa- esiselvitys 2007.
T A M P E R E E N K A U P U N K I Liikuntayhtiöt ja kunnan liikuntapolitiikka Pekka P. Paavola liikuntatoimenjohtaja
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari
Tulevaisuuden Tampere ? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
Tampereen kaupungin kulttuuriavustukset
T a m p e r e e n k a u p u n k i Tulevaisuuden Tampere? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus Kaupunginvaltuuston strategiaseminaari.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Asiakkaan päätösprosessi
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
Sastamalan toimintamalli
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Tukipalvelut 2009 Asta Tolonen talousjohtaja LIITE 4.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Tesoman hyvinvointikeskus  Hyvinvointikeskuksen kehittämistyö kytkeytyy Tampereen kaupungin palvelumallityön uudistamiseen ja sen osalta tehtyihin.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
(yksilöasioiden jaosto)
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Maakunnan hallintosääntö
Sote-uudistuksen toimeenpano
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Avoimen tuotteenhallinta
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Esityksen transkriptio:

Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta 22.11.2006

Miksi toimintamallin uudistusta tarvitaan? Tulevaisuuden näkymät haastavat uudistumaan ihmisten ikääntyessä väestön tarpeet erilaistuvat entisestään rahat eivät riitä kattamaan tarvittavia palveluita nykyisellä rakenteella kaupungin omasta henkilökunnasta merkittävä osa jää eläkkeelle kuntalaisten luottamusta poliittiseen järjestelmään on vahvistettava Peruskysymyksenä miten vastata lisääntyvään palvelutarpeeseen, kun resurssit eivät kasva samassa suhteessa? Lähtökohtana oman palvelutuotannon ylläpitäminen ja kehittäminen uusien palvelutuotannon vaihtoehtojen etsiminen

Pormestarimalli Tavoitteena Pormestarimallin käyttöönotto vahvistaa kaupunginvaltuuston asemaa selkiyttää poliittista johtamisjärjestelmää Pormestarimallin käyttöönotto Tarjoaa nykyistä paremmat puitteet luottamushenkilöjohtamisen ja virkamiesjohtamisen yhteensovittamiselle ja päätöksenteon demokraattiselle ohjaamiselle Pormestari ja neljä apulaispormestaria valittu vuosiksi 2007-2008

Tilaaja-tuottaja –malli väline uudistusten tekemiseen Mallin avulla voidaan uudistaa poliittinen ohjausjärjestelmä tehdä “tuote” eli asiakkaan saama palvelu näkyvämmäksi kehittää omia tuotanto-organisaatioita ottaa käyttöön palveluiden vaihtoehtoisia tuotantotapoja uudistaa johtamismallit ja -käytännöt

Tilaaja ja tuottaja Tilaaja ohjaa järjestelmää määrittää tarjottavat palvelut hyväksyy palvelun tuottajat kilpailuttaa, päättää hankinnasta rahoittaa järjestelmän ja valvoo järjestelmää Tuottaja vastaa tuotanto-organisaatiosta kehittää palvelutuotantoa kehittää osaamista ja laatua rahoittaa toimintansa myynnillä kilpailee markkinoilla huolehtii asiakassuhteista

Tilaaja–tuottaja-malli 2007 kaupungin omassa tuotannossa Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallitus pormestari Konsernihallinto tilaa- minen hallinto ja henkilöstö talous ja strategia omistaja- ohjaus ja maapolitiikka Tilaajalautakunnat Hyvinvointi- palvelut konserniohjaus tilaajalauta-kuntien tuki sosiaali- ja terveys sivistys Lasten ja nuorten palvelujen lautakunta apm johtokunnat Yhdyskunta- tuotanto Osaamis- ja elinkeinolautakunta apm palvelu- sopimukset johtokunta Sivistys- ja elämänlaatupalvelujen lautakunta Ulkoiset liikelaitokset Toimintakykyä ja terveyttä edistävien palvelujen lautakunta apm johtokunnat Sisäiset liikelaitokset Ikäihmisten palvelujen lautakunta johtokunnat Palvelu- keskukset Yhdyskunta- lautakunta apm

Tilaajalautakunnat muodostettu asiakaslähtöisesti, luovuttu sektorijaosta palveluiden tilaaminen, palvelujen järjestäminen ja kehittäminen avustuksista päättäminen palvelutarpeiden selvittäminen vaihtoehtoiset palvelun tuottamistavat (kilpailutettavasta tuotannosta päättäminen) palvelusopimukset ja hankintasuunnitelmat sopimusohjaus, laadunvarmistus ja arviointi kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet, asiakasohjautuvuus esittelijöinä tilaajapäälliköt

Ostopalveluyhteisöjen valinta ja ohjaus Luottamuksen kentät 1. Ei luottamusta 2. Luottamus perustuu kontrolliin 3. Luottamus perustuu sopimuksiin 4. Luottamus perustuu vastavuoroisuuteen Lähde: Talentia 8/2006

Ostopalveluyhteisöjen toiminnan ohjaus ja valvonta Yhteisön hallinto ja talous oltava voimassa olevien lakien mukaan järjestetty kaupungin sisäisellä tarkastuksella oikeus tarkastaa tuottajan asiakirjoja, hallintoa ja tilejä. Tilinpäätösasiakirjat on toimitettava kaupungille vuosittain 30.4. mennessä seuranta: yhteisön sisäinen hallinnointi ja talous tuottajan tulee suorittaa lain mukaiset hallinnolliset ja kirjanpidolliset järjestelyt

Ikäihmisten palvelujen lautakunta Kaupungin ostopalvelut ja avustukset ikäihmisten palvelujen ydinprosessissa Ikäihmisten palvelujen lautakunta Ostopalvelut 23 719 000 Pysyväisavustukset 4 167 000 Yhteisöavustukset 59 000 Eläkeläisjärjestöjen kulttuuriavustukset 55 000

Uudet menettelyt Ryhmä 1: ostopalvelusopimukset ja sopimuksiin perustuvat yhteistyösopimukset: puitesopimukset (3vuotta) ja niiden tarkistaminen vuosittain tammikuussa ikäihmisten palveluissa Ryhmä 2: pysyväisluonteiset avustukset haku joulukuun loppuun päätökset tammikuun lautakunnissa suora tiedotus yhteisöille ja yhdistyksille

Uudet menettelyt (jatkuu) Ryhmä 3: Muut toiminta-avustukset haku helmikuun loppuun lehti-ilmoitukset to 1.2.2007 ennakot maaliskuussa tilinpäätösasiakirjat toimitettava toukokuun loppuun mennessä lautakuntapäätökset elokuussa postitus ydinprosesseille, paitsi kulttuuriavustukset kulttuuritoimistoon ja liikunta-avustukset liikuntatoimeen

Kohdeavustukset Kulttuuritoimistoon: kulttuuritoimenjohtajalle osoitetut anomukset (kulttuuri ja nuoriso) Liikuntatoimeen: liikuntatoimenjohtajalle osoitetut anomukset