Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere 28.8.2007 Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Advertisements

Palautetta ekonomikoulutuksesta ja tietoa ekonomikunnan sijoittumisesta Ajankohtaista, kevät 2010.
Työhönvalmennuksella työelämään
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Osaamisen ja sivistyksen asialla Yliopistojen valintaopas - Universitetens urval 2007 SYKSY 2006 Anne Nyman
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2014 Orientoivat opinnot – osa III opintojen suunnittelu ja HOPS Yhteiskunta- ja.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Tilastollisen tutkimuksen perusteet - 6 op
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
RAMKilaisten urapolut
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
 Verkkokyselyitä vuodesta 2004 opinto- ja kansainvälisten asioiden osastolla  Kolmannen ja viidennen vuoden opiskelijat  opintojen sujuvuus ja työssäkäynti.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Tohtorien uraseurannan satoa ja tuloksia Työelämää ja opintoja –iltapäivä Jukka Mäkinen, TaY | U&R.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Tutkija- koulut Opiskelija- rekry- tointi Kandi- daatti Maisteri DI Tohtori opetuksen tiedelähtöisyys: kaikki opettavat – opinnäytetöiden ohjaus rekrytointi.
Lapin yliopistosta v valmistuneiden taustatietoja Kyselyyn vastasi 173 Lapin yliopistosta valmistunutta, vastausaste 59 % Naisia 72 % Ikä valmistuessa.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Lapin yliopiston Työelämä- ja rekrytointipalvelut Palvelut opiskelijoille ja vastavalmistuneille.
Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Joensuun yliopisto Yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta vv valmistuneiden -työnantajasektoreita -ammattinimikkeitä ja -palkkatietoja, viisi vuotta.
Johdantoseminaari.
Sähköiset yo-kirjotukset
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Opiskelu Oulun yliopistossa
Esityksen transkriptio:

Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta

2  Tavoitteena on luoda kuva opiskelijoilta ja valmistuneilta kerätystä palautteesta sekä pohtia mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevaa aineistoa aiempaa osuvammin.  Työskentely jakautuu kahteen osaan:  Aluksi Reeta Eloranta kertoo yliopistosta valmistuneiden sijoittumis- ja uraseurannoista ja Leena Ahrio esittelee yliopiston opiskelijakyselyitä.  Toisessa osassa mietitään alustusten ja ryhmille jaetun materiaalin pohjalta, miten aineistoja voidaan hyödyntää yliopiston eri yksiköissä.

3 Sijoittumis- ja uraseurannat Sijoittumisseuranta (n. vuosi valmistumisesta) kandit/maisterit/jatkotutkinnot Uraseuranta (5 vuotta valmistumisesta) maisterit Valtakunnallinen tohtorien uraseuranta (2-3 –vuotta valmistumisesta) Vastausprosentit n %, vaihtelevat

4 Sijoittumis- ja uraseurannat Tavoitteena saada tietoa mm. valmistuneiden työllistymisen laadusta valmistuneiden sijoittumisen suunnista valmistuneiden osaamisen ja työelämän tarpeiden kohtaamisesta opintoja koskevasta palautteesta

5 Vastaako nykyinen työtehtävä vaatimustasoltaan yliopistollista tutkintoa? Vuonna 2005 valmistuneet n. vuosi valmistumisen jälkeen (vastausprosentti 69 %)

valmistuneet humanistit 5-vuotta valmistumisesta (Vastausprosentit vaihtelivat laitoksittain 50-69%)

kasvatustieteiden laitokselta valmistuneet maisterit 5- vuotta valmistumisen jälkeen

8 Aineiston hyödyntäminen Aineistoa verkkosivuilla paperiset raportit perusaineistoa FSD:ssä esim. opinnäytetöiden aineistoksi Hyödyntäminen mm. tilaisuudet, työelämäpäivät uraohjaukset tutkimukset laitokset? tiedekunnat?

9 Opiskelijakyselyt osaksi laadunvarmistusta  Verkkokyselyitä vuodesta 2004 opinto- ja kansainvälisten asioiden osastolla Vastanneet 2-vuotiset (2006) 584 opiskelijaa 3-vuotiset ( ) 2037 opiskelijaa 5-vuotiset ( ) 724 opiskelijaa  Vastausaktiivisuus noin 40 % Taustatiedot opiskelijatietojärjestelmästä oppiaine, laitos, tdk, ikä, sukupuoli, yo-vuosi, aiemmat tutkinnot, opintopistemäärä jne.   Opiskelijakyselyt loppuraportti valmis, kyselyt jatkuvat

10 Kyselyiden teemat Kolmannen ja viidennen vuoden opiskelijat  opintojen sujuvuus ja työssäkäynti  vaihtuvia ajankohtaisia aiheita  keväisin e-lomakkeella netissä (alkaen 2006, 2004)  Esimerkkikysely: työ ja opinnot: 2007/3 Toista vuottaan opintojaan aloittavat  yliopistoon kiinnittyminen, opintojen keskeyttäminen  syksystä 2006 alkaen  Esimerkkikysely: HOPS ja laitokset: 2006/2 ake.htmlhttp:// ake.html

11 Hyödyntäminen nyt ja tulevaisuudessa Tällä hetkellä nettijulkaisu – saman vuoden aikana netissä Opiskelijakyselyt – elokuu 2007 ajankohtaiset teemat (esim. tutkintouudistus, periodi-uudistus) sekä tyytyväisyyskyselyt (esim. Nettiopsu, aktuaarinkanslian palvelut, orientoivat opinnot) vuosittain käydään läpi opintoasiain päälliköiden kanssa tiedekunnille ja laitoksille omat tiedot pyynnöstä Tulevaisuudessa aikasarjat nettiin räätälöidyt kyselyt? kyselypankki? kurssipalaute? mukaan opetussuunnitelmatyöhön? mitä muuta?

12 Ryhmä 3: opintojen sujuvuus

13

14 Ryhmä 4: laitos ja uudet opiskelijat

15

16 Ryhmä 5: HOPS

17 Ryhmä 6: Väitteitä opiskelusta

18 Ryhmätyö Jakaudutaan 5-6 ryhmään (5-6 hlöä/ryhmä). Työskentelytapa - ei syvälle, vaan nopea aivoriihi annetuista teemoista. Keskustelua voi jatkaa kahvitauolla sekä illan päätteeksi. Ryhmä kirjaa ylös esiin tulevat ideat. Lopuksi kukin ryhmä kertoo lyhyesti muille keskeisimmän idean. Muistiinpanot kootaan yhteen, laitetaan nettiin sekä jakeluun sähköpostitse ryhmään osallistuneille.

19 Tehtävät Tehtävä 1: Miten kyselytietoja ja taustatietoja voitaisiin hyödyntää laitoksen/tiedekunnan/yksikön tasolla? Sijoittumis- ja uraseurannat Kootkaa esimerkkejä tilanteista ja prosesseista, joissa olette/olisitte tarvinneet tai voisitte tarvita valmistuneiden (kandit/maisterit/tohtorit) työllistymisestä saatavaa tietoa. Opiskelijakyselyt: 3.Opintojen sujuvuus (2+3+5) 4.Laitos ja uudet opiskelijat (2) 5.Henkilökohtainen opintosuunnitelma (2) 6.Väitteitä opiskelusta (2+3+5) Tehtävä 2 (kaikille yhteinen): Miten edetä jatkossa?

20 Päätössanat  Kiitos mielenkiinnosta!  Yhteystiedot:  Leena Ahrio, suunnittelija, opinto- ja kansainvälisten asiain osasto (03)  Reeta Eloranta, uraohjaaja, ura- ja rekrytointipalvelut, (03)  Verkkolinkit:  