KOTITALOUS EVÄSTÄÄ ELÄMÄÄN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Tulipalot ja palokuolemat
Kotitalouden uudet taidot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
O SALLISUUS YHDENVERTAISUUS JA ARJENHALLINTA N UORISOTUTKIMUKSEN & NUORTEN NÄKÖKULMAA Mirja Määttä Itä-Suomen yliopisto.
Keskustelun vetäjän tukiaineisto Diat ja muistiinpanosivut.
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Kestävä Kehitys Jarno, Jimi ja Jami.
Mitä kirjoittaminen on?
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Aikakauslehtien lukemistavat tulokset lehdittäin KMT Kuluttaja Kevät 2013 Lähde: KMT Kuluttaja Kevät 2013, N=4 419 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Jos maailma olisi sadan asukkaan kylä odotettavissa oleva elinikä on 64,3 vuotta Jos Suomi olisi sadan asukkaan kylä odotettavissa oleva elinikä on 78,4.
Nuoruus kehitysvaiheena
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
VISTAN KOULU Paimion kaupunki 7 luokan valinnaisaineinfo
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Makupaloja Suomesta. Tilaisuuden nimi Päivämäärä Esittäjän nimi Organisaatio.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
HOX! Seitsemännellä luokalla oleva oppilas voi valita kotitaloutta kaksi tuntia joka jatkuu yhdeksännen luokan kevääseen saakka ns. pitkä valinta tai yhden.

Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mitä on kulttuuri?.
Oppiaine-kokonaisuus
Ympäristö on puoli ruokaa Ikäihmisten kuntoutumista tukevat hoito- ja toimintaympäristöt hanke 2006 – 2008 Ikäihmisen hyvä elämä – ympäristön merkitys.
Opeta toisin  Käytännön esimerkkejä ainedidaktisen teemaseminaarin opetuskokeiluista Marjaana Hänninen kotitalousopettajaopiskelija/ Helsingin yliopisto.
Laatu ammattikeittiössä
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Kerrostaloasumisen uusi aika YIT Oyj | Pekka Helin |
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Terveyden määritelmät
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Köyhyys ja lapsen oikeudet
YH 1, OPS Aloitustunti.
Elämmekö syödäksemme vai syömmekö eläÄksemme?
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Mitä ruokalautaselta pitäisi voida tietää tai päätellä?
A2-VENÄJÄ ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ!.
Ravitsemus Ruoansulatuselimistö (Terve 4) Ravintoaineet (Terve 1)
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Filosofian osa-alueet
KOTITALOUS VALINNAINEN / LISÄKURSSI
Pingu Poissa kotoa.
KOTITALOUS Syventävät opinnot 8-9 vuosiluokilla, taito ja taideaineet
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Lisääkö ruoka eriarvoisuutta?
Itsenäistymistä tukemassa asumisen haasteet
Esityksen transkriptio:

KOTITALOUS EVÄSTÄÄ ELÄMÄÄN

OPISKELUN SISÄLLÖT Perhe ja yhdessä eläminen esim. hyvät tavat, tapakulttuuri ja kodin juhlat, tasa-arvo, sosiaalinen vastuu ja välittämisen ilmapiiri

Ravitsemus ja ruokakulttuuri esim. ravitsemussuositukset, ruoan turvallisuus, ruoanvalmistusmenetelmät, aterioiden suunnittelu ja ruokakulttuurin muuttuminen

Kuluttaja ja muuttuva yhteiskunta Esim. oman rahankäytön suunnittelua, kuluttajan vastuu ja vaikutusmahdollisuudet, kulutuksen ympäristövaikutukset

Koti ja ympäristö Esim. asunnon ja tekstiilien hoito, kodin jätehuolto, kotitalouskoneiden ja –laitteiden käyttö

8. LUOKAN PAINOALUEET Säilönnän perusteita Leivonnan perusteita Erityisruokavaliot Elintarviketuotanto kotitalouksien palveluksessa

9. LUOKAN PAINOALUEET Tutustumista kansalliseen ja kansainväliseen ruoka- ja tapakulttuuriin Omasta kodista maailmalle – eväitä itsenäistyvän nuoren elämään

MIKSI VALITA KOTITALOUS? Toiminnallinen oppiaine, jossa teoria ja käytäntö yhdistyvät Opit arjen hallinnan tietoja ja taitoja Yhteistyötaitosi kehittyvät Useimmiten vatsakin täyttyy!