1.11.2010 1 Miten kuluttajatyö muuttuu viljelijöiden tuloksi? Kuluttajasta MTK:n kuluttajatyöhön ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi Maaseutuyrittäjyyyslinja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Gourmet herkkuja ravintola- ja kotikeittiöihin
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Kotimainen ruoka ja yhteiskuntavastuu Johanna Ikävalko ympäristöjohtaja MTK.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
MITÄ ON TURVALLINEN RUOKA?
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 1 Ryhtiä julkisiin hankintoihin Anni-Mari Syväniemi ruokakulttuuriasiamies Maaseutuyrittäjyyslinja, MTK.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Turun kaupungin kestävät hankinnat
Pajuniemi Oy ja Krunex Oy Luomu ammattikeittiöissä.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
LÄHIRUOKA – YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN RUOKA
Ympäristömatkailijan odotukset , Savonia Lehtori, hankepäällikkö Irma Kärkkäinen EkoCentria Savon ammatti- ja aikuisopisto.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Missä menee suomalaisten ruokakulttuuri?
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Kouluruoka Esityksen ovat tuottaneet
PAIKALLINEN HYVINVOINTI
Maaseutuyrittäjyys 2011 Maaseudun vihreää kasvua Ruokaa ja lämpöä Hyvinvointia ja virkistystä.
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Sydämen ja omantunnon lautanen Tavoitteena ekologinen ja eettinen ruoka Vihreiden ruokapoliittinen linjapaperi Hyväksytty puoluehallituksessa
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
PUSU Uutta ja vanhaa kasvisten käytössä.
Suoramyynnissä mahdollisuus
Terveys ja maku samalla lautasella
Maatalouden ja ruoantuotannon yhteiskuntavastuun taustalla ovat mm.
Esityksen transkriptio:

Miten kuluttajatyö muuttuu viljelijöiden tuloksi? Kuluttajasta MTK:n kuluttajatyöhön ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi Maaseutuyrittäjyyyslinja

Kuluttaja on … Asiakas? Kuningas? Maksaja? Tuotekehittäjä? Kumppani? Ystävä? Miten saada kontakti kuluttajaan? Kuuleeko kenttä?

Kuluttaja, kuluttaminen ja kuluttajuus … Muuttuu koko ajan Kuluttajakenttä segmentoituu voimakkaasti Selviä trendejä: Ekologisuus Eettisyys Ruokainnostus Terveysinnostus

MTK:n kuluttajatyön tavoitteena on vahvistaa kotimaisen ruoan, puun, uusiutuvan energian ja maaseudun muiden palveluiden kysyntää ja markkina-asemaa sekä kuluttajien luottamusta niihin. Kuluttajatyössä viestitään jäsenille kuluttajien odotuksista ja tarpeista sekä kuluttajille maaseudun tuotteista, niiden tuotantotavoista ja elinkeinotoiminnan arjesta. 2010

MTK:n keinot kuluttajatyöhön ja tekijät: MTK:n kuluttajatyön keinoina ovat sisäinen ja ulkoinen viestintä. Kuluttajatyö on osa jokaisen MTK:n luottamus- ja toimihenkilön työtä ja sitä tehdään järjestön kaikilla tasoilla yhdistyksistä keskusliittoon

Ruokakeskustelu on vauhdikasta

Ruoka ei ratkaise kaikkea, mutta ilman ruokaa ei ratkaista mitään.

Ruokakulttuuririntamalla vilkasta … Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelma Ehdotus Suomen ruokastrategiaksi, Huomisen ruoka Ruokakulttuurin professuuri/Helsingin yliopisto Paljon hankkeita - Paljon mediakeskustelua Lähiruoka ja luomu keskusteluttavat – suorastaan villitsevät

… mutta arjessa SUOMI TOIMII NÄIN: OECD-maista suomalaiset käyttävät vähiten aikaa yhdessä syömiseen Kouluterveyskyselyn mukaan: 50% nuorista ei syö aamupalaa 38% ei syö iltapalaa tai iltaruokaa yhdessä perheen kanssa 48% jättää jonkin kouluaterian viikolla syömättä Arki on eri kuin poliitikkojen ruokapuheet!

… mutta SUOMELLA ON terveyshaasteita valtavasti: Lasten ylipaino on vakava ongelma: Suomessa 20% lapsista on lihavia Euroopassa jo 25%!!! Kakkostyypin diabetes on kasvava ongelma myös lasten ja nuorten keskuudessa Kyse on elintapasairaudesta, joka liittyy ennen kaikkea ruokatottumuksiin ja –tapoihin Hammasterveys on heikentynyt!

Huomisen ruoka -strategia

Huomisen ruoka - ehdotus kansalliseksi ruokastrategiaksi Julkistettiin Hallituksen ruokapoliittinen selonteko oli Eduskunnassa Mitä nyt tapahtuu?

Huomisen ruoka nostaa esiin … Globaali ulottuvuus: väestönkasvu ja ilmastonmuutos Ruoka on iso business – kasvuala Suomi: hyvät resurssit, puhdas luonto

Visio huomisen ruuasta Vuonna 2030 suomalaiset kuluttajat syövät maukasta, terveellistä, kestävästi tuotettua ja turvallista ruokaa. Kuluttajilla on kyky tehdä tietoisia valintoja. Kysyntään vastaa läpinäkyvä, osaava, joustava sekä kansainvälisesti kilpailukykyinen ruoka- ja palvelujärjestelmä. Alan kasvua ja kehitystä tukee hyvin koordinoitu korkean tason tutkimus- ja kehitystyö.

Vision toteuttamiseksi tarvitaan Kuluttajalähtöisyyttä Yhteistä päätöstä tehdä ruoka-alasta kasvuala Ruuan ja ruuan tekijöiden arvostuksen lisäämistä - ruokakasvatusta Uutta ruokapolitiikan ja ruoka-asioiden hallintomallia

Ruualla on aina tekijä pellolta pöytään Tekijät esiin! Mistä ruoka tulee ja kuka sen tuottaa/tekee? OSAAMINEN AVAINASEMASSA Ruuan ja ruuan tekijöiden arvostus

Julkisista hankinnoista vrs. Ruoka

Kouluruoka on ruokakulttuurinen vahvuus Vuodesta 1948 – Laki: maksuton oltava tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu sekä täysipainoinen Osa koulun opetus- ja kasvatustehtävää Mediaseksikäs aihe?

MUTTA - Kouluruoka kohtaa haasteita 1: kaikkia aterianosia ei syödä 2: lapset eivät syö ”kotiruokaa” 3: aikuisten aika ja ohjaus: ei riittävää 4: kiire: suunnittelun puute! 5: ravintolatilat 6: raha – aina pula, säästöt! 7: maksullisuus? – pitäisikö ruoasta maksaa Tämän pitäisi olla osa perusopetusta – nyt se jää tavoitteista kokoonaan pois.

RISTIRIITAISTA PÄÄTÖKSENTEKOA! Eduskunta käsitteli täysistunnossaan ehdotusta perusopetuksen tavoite- ja tuntijaoksi käsittelyssä oli valtioneuvoston selonteko kansallisesta ruokapolitiikasta. Molemmissa tuli esiin, miten tärkeää on a. ruoka - ruokapoliittinen selonteko pitää sisällään köksän ja kouluruokailun! b. taito- ja taideaineet sekä kotitalousopetus Miten kokoomuslaiset eivät näe tätä: juu tärkeää on, kommentoidaan, mutta sitten toimitaan toisin!

Kotimainen on mahdollista: nauti tuoreesta ja suosi sesonkia! Lähellä tuotettuihin elintarvikkeisiin käytetyt varat ovat investointi: Ruoan laatuun (maku, tuoreus) Kansanterveyteen - hyvinvointiin Huoltovarmuuteen Oman alueen talouteen ja työllisyyteen Pk-sektoriin, yrittäjyyteen! Suomalaiseen ruokakulttuuriin Suomalaisiin makuihin

Kotimainen ON tavoitteena! Julkisissa ruokapalveluissa on käytettävä lähi- ja luomu-, sekä sesonginmukaista ruokaa (VN periaatepäätös kestävistä julkisista hankinnoista 2009). Kansalaisilla on oikeus mahdollisimman lähellä tuotettuun ruokaan ja sesongin mukaisiin raaka-aineisiin. Lähde: MTK eduskuntavaaliohjelma 2011

Julkiset ruokapalvelut – ruokaa valtavia määriä… 4530 julkista keittiötä yksi suomalainen söi 153 ateriaa yhteensä söimme 441 miljoonaa ruoka-annosta (lähde: Taloustutkimus Oy) = isoja määriä rahaa! Kuinka paljon suomalaista ruokaa?

… rahaa isoja määriä ruokapalvelu kunnan budjetista noin 2-4 % henkilöstö-, hallinto-, käyttö - ja kiinteistökustannukset ovat noin 2/3 ja elintarvikekustannukset vastaavasti 1/3 Usein säästetään raaka-aineista, ja tämä näkyy suoraan lasten tai vanhusten lautasella !!! (lähde: SRE-selvitys 2010)

Hinta on keskustelun ytimessä mediassa sekä päätöksenteossa kilpailulainsäädäntö: hankintalaki tarjouspyynnöt – kilpailutusten tekeminen Palvelupäälliköiden mukaan kyse on tahtotilasta – tietoisuudesta tarvitaan strategisia päätöksiä - kiinnostaako ruoka poliitikkoa? Rahako ratkaisee?

Strategioita vai ei ? Kiinnostaako alkuperä? Toimijan kattostrategiassa asetettu ruokapalvelulle strategisia tavoitteita tai elintarvikkeille laatulinjauksia - kyllä 24 % - ei 43 % Tarjouspyynnössä edell. elintarvikkeiden raaka- aineiden alkuperämaan kirjaamista - kyllä 17 % - osassa tuotteita 25% - ei 10% (Lähde: SRE, kysely julkisille toimijoille ruoan ja raaka- aineiden alkuperästä)

Kuntatasolla strateginen päätös on avainasemassa Suomalaisen ruoan osuus noin 65% Miten saada kotimaista tarjolle? - kilpailutus: tarjouspyynnöt - laatukriteerien määrittely a&o Miten saada tarjolle lähialueen tuotteita? kunta/strateginen päätös: Mikkeli, Vaala, Helsinki osaaminen kilpailutuksessa sekä siihen panostaminen

Työniloa, voimia ja energiaa!

Otetaan ruoka puheeksi kotona ruokapöydässä ostoksilla kaupassa, torilla työpaikkalounaalla Koulussa Päätöksentekijöiden kanssa Kysytään, keskustellaan – pyydetään ja vaaditaan!

Kuluttajatyö rahaksi? Tunnettuus – laatu – luottamus Jokapäiväistä työtä! Päätöksentekoon vaikuttamista Verkostoitumista Kampanjointia Tempauksia, toritapahtumia Lehtijuttuja, paikallisradion haastatteluja Tiloille, tuotantoon tutustumista

Panostamalla ruokailuun ja sen suomalaisuuteen vaikutetaan myös Oy Suomi Ab:n tulevaisuuteen myönteisesti.