Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa"— Esityksen transkriptio:

1 Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa. 24. 5
Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa ? Petri Koskela /MMM

2 Taustaa MMM halusi kuulla kansalaisfoorumilla millaisilla ruokaviestinnällisillä keinoilla (esim. hankkeet) parhaiten edistettäisiin vaikuttavuutta ruokaketjussa Taustalla muutos markkinoinnin ja tuotannon ja elintarvikeketjun kehittämismäärärahojen yhdistämisestä

3 Ruokasektori on tulevaisuuden kasvuala
Hallitusohjelma Visio Vuonna 2030 suomalaiset kuluttajat syövät maukasta, terveellistä, kestävästi tuotettua ja turvallista ruokaa. Kuluttajilla on kyky tehdä tietoisia valintoja. Kysyntään vastaa läpinäkyvä, osaava, joustava sekä kansainvälisesti kilpailukykyinen ruoka- ja palvelujärjestelmä. Alan kasvua ja kehitystä tukee hyvin koordinoitu korkean tason tutkimus- ja kehitystyö. KULUTTAJAT Ruokapolitiikka ministeriöiden strategiat ruokastrategia ruokapoliittinen selonteko elintarviketurvallisuus- selonteko ruokaketjun toimenpideohjelma luomualan ja lähiruoan kehittämisohjelmat Ruokaketjun toimijat

4 otakantaa.fi -kysymykset
Miten saada kouluruokailu nykyistä suositummaksi? (39 kpl) Miten edistäisit terveellisiä ruokailutottumuksia viestinnän keinoin? (37 kpl) Miten viestisit lautasmallin mukaisesta syömisestä? (31 kpl) Miten parantaisit elintarvikeketjun kilpailukykyä? (33 kpl) Miten edistäisit suomalaista ruokakulttuuria viestinnän keinoin? (37 kpl)

5 1. Miten saada kouluruokailu nykyistä suositummaksi?
koulujen omat keittiöt takaisin; perusruoat ja aidot maut kunniaan automaatit kouluista pois ja lähikauppakielto välitunneilla asiakaslähtöisyys, koululaisten aidot vaikutusmahdollisuudet, esim. laatuvastaava kouluruokailussa, keittiöavustajat ruoan maku, laatu, värit, rakenne, kypsyys ja ruoka-aineiden tunnistettavuus

6 ruoalle ja ruoantekijöille kasvot, lähiruoka
kouluruokailu vahvemmin mukaan opetukseen ja kasvatukseen sesonginmukaisuus, ruokateemaviikot, kasvisruokaosaaminen kouluruoka on elämän oppitunti; opettajina kouluruokahenkilöstö, opettajat, tuottajat luomuruoka, oma puutarha kouluille yhteistyö koulun ja kodin välillä

7 => Kouluruokailu edelleen tärkeä aihe
=> Kouluruokailu edelleen tärkeä aihe. Lapset ja nuoret merkittävä kohderyhmä. Ruoan tekijöiden ja ruoan arvostuksen nosto. Lähiruoan ja luomun mahdollisuudet. => mietittävä miten, milloin ja kenelle kouluissa viestitään ja miten viesti saavuttaa myös perheet =>uudet viestintäkanavat nuorille, mutta perinteisiäkin tarvitaan kouluissa => yhteistyötä eri toimijoiden kesken, esim. yhteishankkeet

8 2. Miten edistäisit terveellisiä ruokatottumuksia viestinnän keinoin?
nykyaikainen kohderyhmään sopiva viestintä; visuaalisuus, dynaamisuus, raikkaus, mahdollisuus samaistumiseen hyvillä konkreettisilla esimerkeillä, onnistumisen tarinoilla puhumalla enemmän ruokakulttuurista, kestävästä kehityksestä terveellisten (mm. kasvikset, hedelmät, marjat, kala, liha) elintarvikkeiden menekinedistäminen, esim. tv, radio, some

9 viestintä koordinoitua, yhteistyö tärkeää
viestintäkanavina myös kotitaloustunnit, työpaikkaruokalat => uudenlaiset kohderyhmää puhuttelevat viestintämuodot, esim. some. Myös perinteiset kohderyhmää puhuttelevat viestintäkeinot OK. => konkreettiset esimerkit, ruokalähettiläät, visuaalisuus => osaaminen, esim. media- tai mainostoimistojen käyttäminen

10 3. Miten viestisit lautasmallin mukaisesta syömisestä?
esimerkkimallein, malli esillä ruokaloissa havainnolliset kuvat eri erilaisista atriavaihtoehdoista lautasmallin ohella myös ympäristötietoa vanhentunut tapa viestiä; yksilökeskeisyys, kiinnostus ruoan alkuperään, laatuun, makuun, puhtauteen, eettisyyteen ja ravintosisältöön

11 rahoitus suhteessa lautasmallin lohkon kokoon
kuvallinen kerronta, määrien helppo arviointi esim. kourallinen hedelmiä, kasviksia puoli kiloa päivässä => pohjoismaiset ravitsemussuositukset tullevat syksyllä ja kansallinen voimassa mahdollisesti vuoden 2014 alusta => konkreettiset, selkeät, yksinkertaiset viestit => painotus terveelliseen ruokavalioon, erityisesti kasviksiin ja sesonkiin => ympäristövaikutusten yhdistäminen terveellisyyteen

12 4. Miten parantaisit elintarvikeketjun kilpailukykyä?
ruoan ja ruoan tekijöiden arvostus ja ostospäätös suomalaisesta elintarvikkeesta tuottajien keskinäinen yhteistyö, yhteis- kuljetukset teollisuuden ostettava lisää kotimaista raaka-ainetta, kauppaketjut eivät saa periä vastikkeettomia markkinointimaksuja ketjun tulee olla avoin ja jäljitettävä; välikäsiä on vähennettävä

13 tukemalla alkutuotannon ja jalostuksen toiminnan edellytyksiä: tukea investointeihin, tuotekehitykseen ja sujuvan toimintaympäristön luomiseen. Kohdentamalla tukia kasvuhakuisiin ja asiakaslähtöisiin yrityksiin suomalainen ruoantuotanto turvattava, tuottajien asemaa parannettava verkostoituminen, yritys- ja ketjuyhteistyö, vuoropuhelu, luottamus lähellä tuotetun ja valmistetun ruoan lisääminen ketjun tulee olla avoin ja jäljitettävä; välikäsiä on vähennettävä

14 tutkimus ja toimijat yhteen, esim
tutkimus ja toimijat yhteen, esim. kasvisperäisten proteiinien mahdollisuudet, pienosuuskunnat, ruokapiirit, pienet ruokakaupat elintarvikeviennin kehittäminen erityisesti pidemmälle jalostetut elintarvikkeet kv-messut, ostajien vierailu Suomessa, viestintä kv-mediassa, ruokamatkailu hankintaosaamisen kehittäminen, lyhyet ketjut paikallistuotteet, luomu puhtaat raaka-aineet, turvallisuus, hyvä valvonta, jäljitettävyys pellolta pöytään

15 => suomalaisen ruoan todellinen kilpailukyky perustuu kykyyn vastata kuluttajien tarpeisiin. Se edellyttää ruoan ja sen tekijöiden ja ruokakulttuurin arvostuksen lisäämistä. Kun kotimaiset edellytykset ovat olemassa, ruokasektorista tulee kasvuala. Tämä parantaa edellytyksiä mm. elintarvikkeiden viennin kasvattamiseen. =>kannattava, laadukas ja kustannustehokas maataloustuotanto edistää osaltaan ruokajärjestelmän kilpailukykyä.

16 Maatalouden rakennemuutos sekä ympäristöön ja eläinten hyvinvointiin liittyvät haasteet lisäävät entisestään tarvetta osaamisen ja innovaatioiden hyödyntämiseen. Tämä lisää haasteita sille, että ruoka tulee olla jäljitettävissä ja vastuullisuuden eri elementtejä tulee sektorikohtaisesti tuoda esille. => vastuullisuus- ja jäljitettävyysjärjestelmien kehittäminen sektorikohtaisesti, kansalliset laatujärjestelmät

17 5. Miten edistäisit suomalaista ruokakulttuuria viestinnän keinoin?
ruokakulttuuria muodostuu jatkuvasti, perinteitä kunnioittaen mutta houkuttelevasti nykyaikaistamalla luomu, luonnonläheisyys, itse tehty, paikallisuus, pientilat tiedottaminen kuluttajille, päättäjille onko suomalaista ruokakulttuuria ? Tulisi brändätä esim. marjat, sienet, riista, viljat yksinkertaista, terveellistä, edullista ja kotona valmistettua ruokaa nautittuna yhdessä perheen kanssa

18 => kuluttajalähtöinen tiedottaminen, yksilön merkitys kasvaa, erityyppisiä kuluttajia
=> ruokaosaamisen varmistaminen => aitous, paikallisuus, luonnontuotteet, nimisuojatuotteet, matkailu => maku ja nautinto


Lataa ppt "Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google